Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvaru pluggar, ljudkort = "kallt" ?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-14 12:58

Tjoho,

Har en liten fråga och det är varför mjukvarupluggar låter så himla kallt ?
Tycker det saknas värme och att öka basen etc innebär bara att det blir mer bas inte att det låter varmare (vilken bra beskrivning)
Frågan är om det är något som beror på ljudkortets DA's eller är det mjukvaran ?
Alternativt vad mer bör man ha i kedjan ?
Ska man låta allt gå igenom en rör-förstärkare/compressor och sen spela in resultatet ?

Lite tips vore kul.

Har inte upplevt det problemet. Måste i så fall vara ditt ljudkort som har en "kall" karaktär.

Analoga prylar färgar inspelningar mer än digitala, vilket ibland upplevs som värme. (Man kan vända på det och säga att analoga prylar är inexakta och förvränger ljudet; analogsoundet är inte neutralt i sig.) Vissa eq är tänkta att vara precisa och inte färga ljudet, så att en digital eq bara höjer basen och inte gör något mer kan vara helt rätt.

Men det finns gott om pluggar som gör anspråk på att ha varmt sound: PSP, URS, Tritone, Waves Renaissance-pluggar, UAD, TC, Camel Audio med flera.

Var i kedjan man ska fixa det beror ju lite på vad man spelar in, vad man har för utrustning och vilka valmöjligheter man vill ha. Spelar man in allt med en rörmick genom rörpreamp genom ett rörmixerbord blir det säkert varmt sound vare sig man vill eller ej, men man kommer inte att kunna ändra något i efterhand. Vad använder du nu?

Den som vill lägga upp ljudexempel på kallt respektive varmt sound får gärna göra det. Jag har nämligen fortfarande inte fattat.

Varmt: distat, mycket bas, ingen diskant.
Kallt: rent, ingen bas, mycket diskant.

Eller nåt.

Men det finns psykoakustiska undersökningar om vissa aspekter av det här, och till exempel uppfattas vissa sorters distortion som trevligare än andra, beroende på vilka övertoner de blandar in.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 14:33

pluggar låter varmare ju varmare datorn blir. Plockar man tex bort processorfläkten så låter pluggarna skitvarmt.

*Vilka* pluggar är ju som redans sagt rätt avgörande. Cubase SX inbyggda eq gör ju tex ingen glad, om man vill ha lite karaktär...

  • Medlem
  • 2005-10-14 16:38

Just nu har jag bara ett audiophile men det ska bytas ut snart (när jag får ändan ur stolen ).

Sen funkar ju inte ljudexempel eftersom då är det mitt ljudkort som används och att "rendera" inte säger mig specielt mycket om hur det låter hos någon annan.
Det kan helt klart vara så att ljudkort/pluggar är mer precisa och att det är det som upplevs som "kallt".
Jämnför normalt mellan en virusb/proteus2k och ljudkortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 16:41
Ursprungligen av fredrik_e:

pluggar låter varmare ju varmare datorn blir. Plockar man tex bort processorfläkten så låter pluggarna skitvarmt.

ahaha

  • Medlem
  • 2005-10-28 15:34

pluggar låter varmare ju varmare datorn blir. Plockar man tex bort processorfläkten så låter pluggarna skitvarmt.

Härmed nominerat som årets inlägg till MM i kampen mellan Analog och digital inspelningsteknik

Alltså det här med värme hit och dit ... Ditt problem sitter förmodligen inte i ljudkortet, så mycket kan jag säga. Skaffa en rörpreamp, finns hyffsade för en femhundring, ex. Behringer MIC100, eller MIC200 med förstärkarsimulering. Kan du tänka dig att gå upp en prisklass så utklassar Studio Projects VTB1 det mesta i sin prisklass. Låt signalen ta ett varv utanför datorn, genom preampen och tillbaka så kanske du får vad du är ute efter. Sedan är det ju som alltid, det är ingen mening med att polera en bajskorv. Låter det skit från början så kan ingen apparat i världen göra något åt det och ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Själv uppskattar jag om ljudkort, mikrofoner etc. färgar så lite som möjligt, vill man ha karaktär så fixar man det med EQ, RÖR, compressor, limiter eller något annat.

Ursprungligen av c.neese.se:

Alltså det här med värme hit och dit ... Ditt problem sitter förmodligen inte i ljudkortet, så mycket kan jag säga. Skaffa en rörpreamp, finns hyffsade för en femhundring, ex. Behringer MIC100, eller MIC200 med förstärkarsimulering. Kan du tänka dig att gå upp en prisklass så utklassar Studio Projects VTB1 det mesta i sin prisklass. Låt signalen ta ett varv utanför datorn, genom preampen och tillbaka så kanske du får vad du är ute efter.

Fast jag skulle akta mig för att köra rutten DA/ADomvandlare för många gånger och då helst ingen gång. Speciellt inte om jag inte har bra omvandlare och i fallet billiga rörpreampar tror jag att de gör mer skada än nytta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 16:32

Jag har en VTB1:a till min ADK-mic .. låter helt okej!

Mitt ljud färgar jag med UAD-pluggarna. Det funkar.

stäng av vattenkylningen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-28 16:34

Jag brukar köra hörlurarna en kvart i mikron innan jag bootar upp Reason. Det ger en jävla värme faktiskt. Man riktigt smälter lixom.

  • Medlem
  • 2005-11-05 15:49

Man kan lägga Akai-CD:n med sina samplingar på ett element strax innan man stoppar i dom, så kommer det där "runda" & varma analoga soundet fram i mjukvarusamplern.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-05 16:06

Det är rätt kallt nere i bergen, men allt fan kan man värma hus med det ändå.

men ta ut ljudet utanför datorn.

jag köpte en schysst burk på musikbörsens nattrea för 150 kr!!!!

ANALOGIX S370 CRISPERATOR

exciter som excitar från 2 khz upp till 16 khz (på jobbet nu så kan inte kolla, skit samma!)
men den drar och sliter i frekvenserna där du ställer den....jag ligger nästan alltid 2-4.
Tycker även att "värmen" ligger där, det blir ett slirigt sound.
Låter flummigt men det är det inte, mest bra.

absolut värd 150 kr.
testa fixa nån utsideburk, ta ut på mixern...eqa, excita.

t. Rizzo

Hur krävande är UAD pluggarna??

den här channelstrippen, hur många av dem kan man ha öppna...??
effekterna överhuvudtaget, krävande sådana?? tycker lilla paketet
för 3500 verkar prisvärt...

Jag har en föreställning om att 'värme' bland syntljud uppkommer i ett kretskort med förstärkarkretsar och analoga oscillatorer, vilket i sin tur kan plockas helt ned i över/undertoner bland komponenter som självsvänger. Altså det är fler frekvenser som rör sig i ett analogt uppbygt syntljud än vad man kan få ut av ett digitalt program som emulerar en elektrisk krets. För att inte nämna allt brus som varje individuell krets ger upphov till, samt allt atmosfärsikt brus som följer med i processen i varje komponent. Det är visserligen försumbara och knappt mätbara förändringar, men ta ett fyrtoners ackord, och kretsen ska plötsligt lägga ihop en massa olika analoga variabler som inget datorprogram i världen kan ta hänsyn till...

Kan jag ha träffat nerven där?

1
Bevaka tråden