Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polyfon

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-14 14:26

Vet inte om jag skapat en liknande tråd innan.

Men sitter och kollar lite på vad det finns för polyfoner ute på marknaden. (och JA, det blir att jag kommer sälja av lite grejer inför detta köp:))

Just nu lutar det åt jupiter 6 eller prophet-5.. som reserv har jag prophet-600

propher-5 rev. 2 klarar av att ta en midimod väll? Eller har jag fått det helt fel för mej?

Vad ligger det "normala" marknadspriset på för de olika revisionerna på prophet-5.

Olika versioner av jp6? Finns det och vad skiljer dom åt?

Någon som kan tipsa om någon annan? Helst VCO med midi.

Alesis Andromeda A6? Priset börjar ju blir riktigt bra, t ex hos Thomann.

Polyfon VCO-synth med MIDI är inte lätta att uppbringa.

Förslag av mig, de flesta dock utan MIDI:
OBX kanske...Korg Trident är annat förslag. Andromeda A6
Personligen gillar jag INTE P600, slöa ENV, ungefär som Korg DW-serie.
AKAI VX-serien kanske?

Vad för pris på P5? En f.d. arbetskollega har en P5 som han köpte ny en gång, kanske kan övertala han o sälja, han vet inte ens själv vilken ver det är.

• Oregistrerad
  • 2005-10-14 15:16

ax-60, rätt billig också , skulle bli kanske en bra balans tll allt roland lullull, iafall funker den bra för mig med mna samurajlådor

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-14 15:10

SCI Split Eight?

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 15:12
Ursprungligen av 18db:

propher-5 rev. 2 klarar av att ta en midimod väll?

Jadå ... det är inga problem

• Medlem
  • 2005-10-14 15:15

Tack neriks

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 15:52

Kolla in Oberheim OB-8. Kanonsynt. De flesta revisioner har MIDI. Kostar ca 10kkr

Jupiter 6:an finns det i princip bara två varianter av(*), med eller utan Europa-uppgraderingen. Den uppgraderingen kostar några tusen. Räkna med att en Jp6:a kostar mellan 6 och 10kkr beroende på skick och om den är uppgraderad.
* Det finns olika interna revisioner med olika CPUer.

Prophet 5, alla revisioner(*) kan ta en Kenton MIDI-retrofit. De senaste(3.2 och uppåt) kan man motera ett Sequential MIDI-kit i också. Pris ligger från 10kkr, mer om den redan har MIDI. Tänk på att det är inte många som vill meka med de här om något händer! Jag och neriks(tror jag) kan de här maskinerna.
*Inte rev 1, men en sådan lär du inte stöta på i första taget...

/Fredrik

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-15 08:57
Ursprungligen av Frebrik:

Prophet 5, alla revisioner(*) kan ta en Kenton MIDI-retrofit. De senaste(3.2 och uppåt) kan man motera ett Sequential MIDI-kit i också. Pris ligger från 10kkr, mer om den redan har MIDI. Tänk på att det är inte många som vill meka med de här om något händer! Jag och neriks(tror jag) kan de här maskinerna.

Jag har för mig att Kenton har släppt en ny serie med MIDI-retrofits till bl a P5:an. Dessa ska enligt uppgift finnas både till rev 2 och rev 3.x ...

Jag håller för övrigt på att reverse-engineerar OS:et i både rev-2:an och rev-3:an för att kunna rätta till en del "buggar"

Minst hur många röster? Är det enbart "kultsyntar" som är intressanta eller är det bra ljud du är ute efter?

• Medlem
  • 2005-10-15 14:16

Minst 4 och Kultstatus kan vara låg. Bara den låter guld.

Ursprungligen av Volantiz:

Minst hur många röster? Är det enbart "kultsyntar" som är intressanta eller är det bra ljud du är ute efter?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 18:55

PolyEvolver kanske? Själv tyckte jag inte den lät så jäkla märkvärdigt faktiskt.. Jag rekomenderar att du skaffar dig en Waldorf Microwave XT istället

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 19:01

Jag vill ha en OB-8 !

Kan ingen ge en till mig.......

Sorry för trådkapningen

L

Andromedan är ju skitläcker alltså... den hade jag köpt, jag har inte hört annat än lovord om den dessutom. Och så 16 helanaloga röster, ganska svårslaget...

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 22:55

OB-8, Emulator 2 och en CMI. Sedan är jag nöjd !

Hehe.....

Seriöst, kolla på en Oberheim, Chroma eller P5.

L

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 12:52

Prophet~5 Rev3.3 är inte heller så dum, Jag ploppade i SCI orginal MIDI som funkar bra, Inget stöd för SysEx dump.

Jag ploppade i Eropa MIDI i min JP6... Kostar 199USD och sedan 1000 pix för installation hos JAM. Går att göra själv men jag vägrar att mecka med mina syntar. Om jag skulle ha sönder nått skulle jag aldrig förlåta mig själv för att ha dödat en analogis. Det var i alla fall värt pengarna... alla reglar sänder CC och arppegiatorn synkar till MIDI klockan.

Jag gillar OB-8:an... mycket anerikanskt sound och kuliga funktioner under Page-2. Ett plus att SysEx Dump/Receive funkar som standard så länge man har version B5. (vilket nästan alla har).

A6:an är riktigt rolig men lite svår att komma igång med... Ibörjan tyckte jag den lät lite tunn men ger man den tid växer den. Den klarar alla analogljud man behöver men den slår tyvärr inte dom gamla klassikerna. Den låter varm och fet men jämfört med en P5, Moog så når den inte riktigt fram.
Fördelen är att den är ny... den kommer hålla ett tag till och det finns reservdelar.

MVH
Demokid

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-15 14:18

Jupiter-4 och så moddar du den med CV/Gate...........

Precis din kopp med thé tror jag.....

:kaaaka!:

L

• Medlem
  • 2005-10-15 14:25

Jupiter-4 har jag funderat länge på. Har älskat ljudet ur den fast att jag inte vetat att det har varit den. Finns i massa goa synthklassiker. Den låter verkligen guld men den är inte alls skoj att styra extern?! (?) Det är ivf vad jag hört. Det går att köra externt men man tappar en del på vägen.

1
Bevaka tråden