Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg mono/poly ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-14 21:37

Fick hem en MP4 för ett par timmar sedan. Men jag upplever ett problem!! i Polylägena så driftar oscilator 3 och 4 kraftigt i stämning, och så upplever jag att den stämmer ojämt över sett över 3 oktaver!

Ska det va så här........eller är synten lite sjuk?

Den är inte rätt intonerad. Det är sånt som händer..
Det brukar stå i servicemanualer hur man ska göra.

• Medlem
  • 2005-10-14 22:13

tack för hjälpen, får ta och leta reda på en servicemanualen på nätet!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-15 09:44

Min var helt omöjlig att stämma i några veckor för ett par år sen, men det försvann.

Dy kan ju göra med sync eller spela på 2 vco i ett par timmar om den behöver bli varm eller nått... Händer det bara i polyläget så är det säkert ett fel som andra stött på, höra efter på SAS?

Hoppas den slutar spela falskt för dig!

det e charmiga monster. ibland har de problem m oxid på pottarna, prova att skruva på dem fram o tillbaka

• Medlem
  • 2005-10-15 13:30

Visst e det ett charmigt monster, mkt kul per krona. Fattar inte att man kunnat vara utan så länge....

• Medlem
  • 2005-10-19 15:10
Ursprungligen av steve:

Fick hem en MP4 för ett par timmar sedan. Men jag upplever ett problem!! i Polylägena så driftar oscilator 3 och 4 kraftigt i stämning, och så upplever jag att den stämmer ojämt över sett över 3 oktaver!

Ska det va så här........eller är synten lite sjuk?

hmmm, det var visst jag som klantat mig fett :rolleyes:

Var det en LFO kopplade till den..?

• Medlem
  • 2005-10-19 15:24

Haha ja, nära på........stämde oscilatorerna lite slarvigt, plus att jag nog inte lät den bli tillräckligt varm :kaaaka!:

Men det felet då? -> "och så upplever jag att den stämmer ojämt över sett över 3 oktaver!"

• Medlem
  • 2005-10-19 15:42

typ om man tar baston och lägger en kvint eller ackord i översta oktaven. Och oscilatorerna är dåligt fintunade sinsemellan blir det rätt beige

Den är lite extrem, den behöver en liten stund att värma upp...i unisonläge så hörs inte den dåliga (amatörmässiga) stämningen så väl

Nån som provat att spela in grunderna till en låt med pitchbendhjulet på sniskan...? (Iofs en polysix, men närbesläktat.) Det var lite svårt att hitta rätt tonart med de andra syntharna sedan...

• Medlem
  • 2005-10-19 15:49
Ursprungligen av android:

Nån som provat att spela in grunderna till en låt med pitchbendhjulet på sniskan...? (Iofs en polysix, men närbesläktat.) Det var lite svårt att hitta rätt tonart med de andra syntharna sedan...

Låter ju jätteskoj!!! kan tänka mig att det är småsvårt att få till det!

hm har för mig att jag tunade mina MPs just med pitchBendhjulet... när man åkte med CV etc från 303orna... riktigt bra grej! har en gammal låt på cassetteband (men saknar analogbandare idag så den e lite svår att få över digitalt hit som demo på det hela)

Tar ca 30-40 minuter för min M/P att bli "inspelningsvarm"

• Oregistrerad
  • 2005-10-20 20:25

Samma här... Minst 40 minuter. Och vet ni vad, den låter bättre när det är kallt!!! Jo, det är sant. Vi var och spelade in i en studio, först en gång på vintern, och sedan en gång på sommaren. Nu är ju analoga maskiner lite charmiga pga att man aldrig får exakt samma ljud ur dem två gånger i rad, men detta var extremt. Den lät mycket bättre på vintern, och bara på lattjo hade jag skrivit ned exakt ljudet som vi körde. När vi rattade in ljudet ett halvår senare, nä... Det var inte samma tjoffa i det! Annars var det exakt samma förutsättningar. Skumt, eller kanske bara mono/polyskt analogt!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-20 20:39

Min är bara att skaka liv i och köra, den svajjar i stämmning en minut typ.... duktig vovve!!

1
Bevaka tråden