Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det första vid nyinköp??

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag har precis nedkommit med en ny synt, så måste man ju börja lära sej den på nåt vis.
Lära sej parametrar och inställningar bla...
då jag först o främst ska använda den live så vill jag ju kolla upp hur man lägger upp splitar och dylikt..vilket inte va helt självklart till den början, utan den krävde lite läsande i manualen...

Min fråga här är således:

Hur tar ni er an en nyinköpt synt för att lära er så mycket som om dens egenskaper?
Från vilket håll attackerar ni?
Går ni på ljudproggrammeringen på en gång eller lär ni er hur man assignar rattar o spakar till parametrar.

Vore kul o höra hur ni gör, då alla har väl olika sätt o jobba på?

Lite kul fråga faktiskt.
Tänker jag efter går jag alltid loss och testar filerdelen först efter det man fått lite koll på ljudbanker och sånt. Basar och svepande pads brukar alltid ligga till grund för att söka sig med i arkitekturen. Fråga mig inte varför...

Men annars så känns det som om filterdelen är roliga att lära sig kontrollera när man pysslar med elektronisk musik. Fast det är klart, när man köpte en Korg 01/W fanns det inte så mycket att skruva på i filterdelen...

Det beror på vad det är för synth faktiskt.

När jag fick 300:an, det första jag gjorde var att trycka på play och skruva på cutoff.. haha
När jag fick en machinedrum så det första jag kollade in var hur sequencern funkade i den

Annars brukar jag gå igenom presets snabbt och bara lyssna

Jag kopplar in mojängen, lyssnar igenom ljuden, skruvar lite på rattarna och sedan blir den stående.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 00:23

Jag kör på en taktik som liknar parakitens. Jag brukar iof alltid försöka ha den påslagen så att man kan plinka på den medans man sitter och gör annat på datorn. Man brukar lära sig rätt bra var rattarna sitter om man sitter och pillrar med synthen i mörker. Då får man lixom känna sig fram och efter ett tag sitter det.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-17 08:01

När jag köpte min senaste maskin så gick jag hem till volantiz och vi kopplade upp den och tröck på play, monomaskinen spelade men vi var frågetecken .... När jag kom hem så läste jag manual samtidigt som jag gjorde lite ljud, så kanman direkt aplicera vad som står i praktiken, samt man har nått att lyssna på medans man läser....

Innan jag skulle köpa min microkorg så läste jag igenom manualen på nätet så att när jag väl gick in i affären så visste jag redan allt om den, men det kan ju vara rätt jobbigt att lusläsa vartenda synt´s manual.

Min MS2000 är ju betydligt mer överskådlig och jag har inte ens behövt kolla i manualen en enda gång, där är det ju bara att skruva och se vad som händer.

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 13:35
Ursprungligen av toandfro:

Innan jag skulle köpa min microkorg så läste jag igenom manualen på nätet så att när jag väl gick in i affären så visste jag redan allt om den, men det kan ju vara rätt jobbigt att lusläsa vartenda synt´s manual.

Det gjorde jag också när jag skulle köpa min microkorg minns jag! Det gör jag ganska ofta innan jag köper. Man läser allt man kna komma över så man vet vad som väntar. Det ända jag köpt på impuls var min JX3P. Men blev ett lyckat köp.

Jag brukar gå igenom presetljuden för att försöka få en bild av synthen. Sedan börjar jag skapa enklare bas och leadljud och försöka få korn på vad den fixar och inte fixar i min ljudbild.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 11:15

Jag börjar basic, på samma sätt som när jag testar en synt I affären. Av med alla effekter, arpeggios m.m. När jag lär mig en ny synt brukar jag bara använda en VCO och se vad man kan göra, sedan lägger jag på mer saker. Det är väldigt sällan jag använder manual. Om en synt kräver att jag måste plugga manual i veckor för att ställa in ändra vågfrom köper jag den inte.

MVH
Demokid

"Jag börjar basic, på samma sätt som när jag testar en synt I affären. Av med alla effekter, arpeggios m.m."

Men det förutsätter ju att man redan vet hur man stänger av effekter och annat pynt.

Annars håller jag med Demokid i det där med att man inte skall behöva läsa en manual i flera dagar för att kunna göra ett ljud. JV-1080 är en sådan synt. Jag kör den som presetmodul. Maken till oinspirerande synt finns nog inte. Jag känner ingen som helst lust att skapa ljud på den. Fast detta är väl mer en förhållningssätt än ett tillvägagångssätt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-17 12:25

Det första man gör är att avlägsna plastskyddet från displayen.

• Medlem
  • 2005-10-17 12:43
Ursprungligen av PF:

Det första man gör är att avlägsna plastskyddet från displayen.

:kaaaka!:

• Medlem
  • 2005-10-17 12:42

Lägger ifrån mig manualen (om jag får med en sådan) och bara "umgås". vem träffar en ny människa och får ett papper där allt står nerskrivet om denna person?

Har lättare att lära på så vis. Är det saker jag inte kommer underfund med så plockar jag fram manualen.

Jag lyssnar igenom presets (om sådana finns), kollar i manualen vad som gör vad när man trycker på vad ifall det är en mer komplicerad maskin, känner lite på gränsnittet och därefter kokar jag massor av kaffe. Sedan läser jag manualen från pärm till pärm och testar tips & tricks, följer exempel osv. så jag förstår vad jag gör. Kan man sina maskiner så blir de ju också mycket mer användbara.

Det som Parakiten säger om JV-1080 här ovan kan jag inte riktigt förstå. JV-1080 är en superflexibel och inspirerande synth att göra ljud på om man vet hur det går till. Min JV gör råkoola ljud som ingen annan av mina synthar kan frambringa. Och det tar inte mer än någon timme att lära sig...

"Annars håller jag med Demokid i det där med att man inte skall behöva läsa en manual i flera dagar för att kunna göra ett ljud"

Det där tycker iaf jag beror helt på vad det är för synt. FS1r är inte en sådan synt. Reaktor är inte heller en sådan synt. Men iofs.. om man bara vill se syntar som leksaker så hänger jag med i tankesättet.

• Medlem
  • 2005-10-17 14:09

Efter att ha lekt med den en stund brukar jag sätta mig och bläddra i manualen. Jag har aldrig tålamod att läsa de från pärm till pärm, men det är änså bra att kunna snappa uppsaker som man skulle ha missat annars.

"Och det tar inte mer än någon timme att lära sig..."
Hade jag funnit den inspirerande hade jag gärna tagit mig både två och tre timmar till att lära mig den. Men jag finner dess yta totalt osexig så jag kan inte ens drista mig till att ägna den 10 minuter. Den har ju bara en enda ratt och vad den går till beror helt på vad man i förväg knappat fram på displayen. Horribelt!

Din ohöljda aversion mot allt som kräver antingen en mus eller mer än 2 knapptryckningar är ju legendarisk häromkring.

Det finns ju olika typer av inspiration. I JV:ns fall (liksom flera andra S&S-synthar) så är den ju definitivt en ulv i fårakläder och blir inspirerande först när man gör sig omaket att gå lite under ytan. Visst, gränssnittet är bökigt och otympligt men sååå förtvivlat besvärligt är det inte. När man väl fått kläm på den så låter det både speciellt och bra, vilket för mig är oerhört inspirerande. Jag tycker det är värt lite huvudvärk för att åstadkomma något unikt och eget.

Ursprungligen av Real Parakeet:

"Och det tar inte mer än någon timme att lära sig..."
Hade jag funnit den inspirerande hade jag gärna tagit mig både två och tre timmar till att lära mig den. Men jag finner dess yta totalt osexig så jag kan inte ens drista mig till att ägna den 10 minuter. Den har ju bara en enda ratt och vad den går till beror helt på vad man i förväg knappat fram på displayen. Horribelt!

Manual...vad är det? Är det sånna saker som man typ trampar med fötterna på på kyrkorglar. Har aldrig sett trampmanualer på nån av mina synthar jag köpt.
Nu blir jag lite förvirrad här...?

Exakt! Jag satt för bara några minuter sedan å funderade på om inte proteus2000 vid det här laget skulle vara mycket mer populär idag om man tog bort alla samplingarna från den förrutom ett fåtal rena vågformer. Bara dess syntdel är ju ganska så enorm. Dess spec skulle helt plötsligt se mycket "bättre" ut om man kunde få bort rompler-stämpeln

1
Bevaka tråden