Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Additiv synt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Funderar på att skaffa någon additiv synt, mjukvara eller hårdvara spelar ingen roll (finns väl bara några gamala "kavajer" vad gäller hårdvara). Har ni något förslag? Jag är mer musiker/keyboardist än "tweaker" - för mig är definitionen på en bra synt eller ett bra ljud att jag vill spela, inte att jag vill vrida på något - och jag gillar framför allt det klockartade, digitala, lite glittrande ljudet men har inget behov av ljud som morfar enormt under flera sekunder - de kan vara intressanta men jag finner dem personligen omöjliga att spela något med. Tacksam för idéer.

Yamaha DX7 om inte annat. Ja, alla DX-syntar jobbar med additativ syntes. Sedan har du Synergy också. Den Kawai du tänker på heter nog K5 i efternamn. Kawai har även K5000-serien som jobbar med additativ syntes.

• Oregistrerad
  • 2005-10-19 16:15

Har du gott om pengar och vill köra med analoga filter finns ju RMI Harmonic Synthesizer som en liten parantes. Det finns 3 stycken i Europa.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-19 16:47

Om du tycker FM är kul så kan du ju försöka hitta en begagnad DX-200. Borde inte kosta mer än typ 1500. Grooveboxen i den är visserligen inte mycket att hänga i julgranen men synthdelen är roligare. Samma FM-motor som en DX-7 plus ett resonant filter i slutet.
Kräver dock dator om man vill editera ljuden i detalj.

Mja, jag var kanske mer inne på synpunkter och rekommendationer beträffande t ex Kawai K5000, Virsyn Cube, Cameleon 5000 eller Vertigo.

För klockartade, glittriga ljud skulle jag precis som parakiten satsa på en FM-synt, det är lite av deras paradgren. Där finns hur mycket syntar som helst av välja på, från DX7 till FS1r. (Och ett par andra också, Casio VZ-1, Korg DS-8 tex, förutom de som redan nämnts.)

När det gäller additiv syntes är mjukvara att föredra om du tänker göra mer än att använda presetljud. K5000 är i och för sig helt okej, men det är fortfarande en jäkla massa övertoner att ratta på om man vill få till ett användbart ljud. Cameleon, Virsyn Cube och Absynth kan additiv syntes i varierande grad, dito för program som Reaktor, MAX/MSP, Supercollider och PD, men det är förmodligen overkill. För FM-syntes finns tex FM7 som kan läsa DX7-patchar rakt av.

EDIT: och nu ser jag att du redan svarat och nämnt ett par syntar ovan... kan fylla i det jag vet om dem senare.

K5000S är en väldigt spelbar synt, ett instrument i ordets sanna bemärkelse. Det finns många ljud på nätet att utgå ifrån, och den är betydligt trevligare att ratta än exempelvis K5 som man fick övertonskramp av ibland.

Ljudkaraktären kan vara allt från skimrande till nasal. Du får inte ut de fetaste basarna eller padsen, men det är väldigt speciella och spelbara ljud. K5000S har dessutom en mycket trevlig panel med rattar som kan skulptera ljudets karaktär ytterligare, bland annat morfa mellan jämna och udda övertonsmultiplar.

Instrumentet i sig är också mycket gediget byggt, med en fantastisk klaviatur, bra kvalitet på rattar och reglage, kvalitativa utgångar - och dessvärre en något sämre display som lider av Wavestations belysningspip.

Om du har mer specifika frågor kan jag försöka besvara dem efter bästa förmåga.

Om det är specifikt hårdvara och specifikt additivt så håller jag med alla rekommendationer om K5000. Jag har inte ägt någon, men det är en synt med ett väldigt eget sound. Men överlag är additivt att föredra i mjukvara, bara för att det är så mycket enklare att hålla reda på alla övertonerna med en riktig skärm och mus.

Jag är inte så förtjust i additiv syntes, men jag har testat Cameleon 5000. Den låter bra, kan definitivt göra skimrande digitala ljud, men av någon anledning fastnade jag inte för den. Dito för Absynth (men jag har inte testat v3).

Men som sagt, räkna inte ut FM-syntes. Den gör mycket av vad additiv syntes gör, men på ett mer överskådligt/kontrollerbart sätt. Är det klockliknande och metalliska klanger är det FM:s hemmaplan. Additiv syntes verkar väldigt lockande, men i praktiken tycker jag andra syntesmetoder är intressantare.

Cameleon 5000 kommer man långt med tycker jag, den har ett stort antal preset och nya ljudbanker kommer hela tiden. Ladda hem demon och testa, men var beredd på att spendera en stund med den

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-20 10:16

En K5000 med sounddiver e grejjer

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-10-20 12:44

Kürzweil K150

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-20 13:51

K150, hahaha...........

Precis vad Olof behöver !

L - baxade hem en Chroma på lunchen. Pust och pes.

• Medlem
  • 2005-10-20 15:04
Ursprungligen av waveterm:

K150, hahaha...........

Precis vad Olof behöver !

L - baxade hem en Chroma på lunchen. Pust och pes.

Shit! tung pjäs

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-20 14:57

Ooh sweet...bra kvalitet, eller?

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-20 15:06
Ursprungligen av lasselu:

Ooh sweet...bra kvalitet, eller?

Inte farligt mycket.......den är död och det är inte min

L

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-20 15:37

Tråkigt... :hmmm:

Tack för tipsen! Hmm - blir kanske en k5000 eller cameleon 5000 då. Det är naturligtvis riktigt med FM-syntes, klockklanger är det ju verkligen bra på. Blev dock sugen på additiv syntes efter att ha gjort ett lyckat additiv/subtraktiv-hybridljud på min gamla Kawai K3.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-20 16:29

Då tycker jag absolut att du ska satsa på en K5000...den har det skönaste klaviatur jag någonsin spelat på...

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-10-20 16:36
Ursprungligen av lasselu:

Då tycker jag absolut att du ska satsa på en K5000...den har det skönaste klaviatur jag någonsin spelat på...

Håller med, det enda klav som kommer i närheten är Alesis QS-X.1

1
Bevaka tråden