Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med val av synth!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena guys!

Jag e newbie här inne o likaså i synth världen.
Spelar egentligen gura men lekte med en ARP Axxe hos en polare för ett par år sedan. Tyckte den var fet som fan o jag diggar det analoga soundet...man e ju uppväxt med 8-bit och cid-chip musiken
Så vad finns där mer än ARP som inte kostar 30 lakan+ av dom riktiga analoga syntharna? ...likaså alla nya analoga modulatorer som finns typ nord lead osv kommer dom i närheten av vad dom försöker återskapa?

Tack på förhand!

Sloqqi

• Oregistrerad
  • 2005-10-19 19:23

Är du bara ute efter TV-spelsljuden så finns det en hel del alternativ på både analog och VA-sidan.
Vilken synth du ska köpa beror lite mer vad du är ute efter i övrigt.

jo...kan inte säga att det är återskapandet av tv-spels musik jag är ute efter...
snarare att integrera anlog synth i analog musik helt enkelt (trummor,bas ,gitarr etc) ...kom igen nu o tipsa mig med lite analogt gottis

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 20:19

Köp en Virus nu när de säljs ut för småkrafs.. De är mycket roligare än en helanalog som enda synth. Kan göra alla ljud en analog kan och så mycket mer. De kanske inte låter exakt som en analogis men den låter bra.

Har en polare i göteborg som nyligen köpt en Nordlead 3 ...skall iofs upp dit om några veckor o testa den...men den kostar ju fan 20+ tusen...Virus e billigare då eller?,,,o vart finns dom samt vilken modell isof?

• Oregistrerad
  • 2005-10-19 20:55

Analoga är dyra om man ska ha en som klarar av lite mer komplexa ljud.
Tips på billiga VA-syntar är bland annat Korg MS2000 och dess lillebror Microkorg. Båda är riktigt bra och jag rekommenderar dem varmt. En sådan får du begagnad för 2500-4000:-. I den prisklassen finner du också Yamaha AN1X är trevlig och låter bra.
Har du lite mer pengar är Alesis Micron eller Alesis Ion att föredra.

Alright...då tackar jag för tipsen!

Det finns massor av billiga analogsyntar för överkomliga pengar. Roland Juno-106 är en klassiker, dito Korg Polysix. Båda har klaviatur, 6 röster och rattar, vilket jag skulle rekommendera för en nybörjare. Sen finns det drösvis med monosyntar, men vill du både ha flera röster och rattar sticker det genast upp i pris.

VA-syntar finns det också högvis av. Förutom de som nämnts skulle jag kika på begagnade Nord Lead 1/2. VA-syntar kan också oftast mer trick än analogsyntar i samma prisklass, och ska du göra chip-inspireradmusik är FM, flera filtertyper och lite fler vågformer att föredra. Vilket tex en Virus klarar av galant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 22:10

Här är några rätt billiga analogsyntar att börja med, jag har själv ägt några och haft skoj med dem. Klart du kan köpa en avancerad beggad VA för en billig penning men det är rätt kul med basic analogisar... Jag skulle inte välja t.ex. AN1X, JP8000 eller tidiga Novation om jag ville det skulle låta analogt men det beror ju på vilken sorts musik du ska göra.

** Obs vad jag max skulle betala.

Polyfoniska syntar:

Akai AX-60 (Låter kanske lite tunn men kan göra en del roliga ljud och har MIDI) 2000-3000 Kr.
Korg Polysix. (Mycket muffig synt) 2500-3500 Kr.
Kawai SX240. (2 DCO gör ljudet mer intressant än med en DCO. Har MIDI och ett rätt varmt filter. 2500-3000 Kr. *har bara testat
Roland Juno-60. 2500-3500 Kr.
Roland Juno-106. (Låter inte lika muffigt som 60:an men har MIDI och mer minnen) 3000-3500 Kr.
Roland JX8P (men kan låta varm.) 3000 Kr.
Roland JX10 (Hemsk att programera utan PG800, 12 röster 76 tangenter) 4000 Kr
Oberheim Matrix-6 (Parameter editering men många kuliga funktioner) 3500-4500 Kr. Siel Opera-6 (Testa noga innan köp, kan vara lite svajig. DCO men ett underbart filter, har MIDI). 3000-3500 Kr. *har bara testat
BIT 99 (Tråkig att programmera och kanske inte det roligaste ljudet men billig) 1500-2500 Kr.

Monofoniska syntar:

Roland SH09 (Enkel men lite kul. Bra om man bor trångt) 2500-3000 Kr
Roland SH1 (Lite mer funktioner än 09:an. Lite seg envelop.) 3000-4000 Kr *har bara testat
Roland SH2 (2 VCO, underbart filter. Låter mumma)
Roland SH101 (Otrolig rolig synt med underbar sequencer.) 4000-4500 Kr.
Yamaha CS10 (Eget sound, bra lead synt, snabb envelope. 2500-3000 Kr.
Yamaha CS15 (Nästan som två CS10 fast segare envelopes) 3500-4000 Kr.
Sequential Circuits Pro~One (Okej lite dyrare men jävligt skoj.) 5500-6500 Kr
Moog Rogue (väldigt basic men har sync och moog sound) 3000-3500 Kr
Moog Prodigy (Lite mer avancerad än Rouge och har ett skönt moog sound) 4000-4500 Kr

Jag har säker glömt en massa syntar men dessa är rätt bra att börja med.

MVH
Demokid

• Medlem
  • 2005-10-19 22:20

Yamaha CS-5 funkar bra den med när det gäller monofoniska analoger.

Verkar finnas en hel del att spana in

Tackar så mycket guys!

Oj, jisses! Liftarens guide till analogsynthen....
Tack, Demokid, nu vet man lite mer vad man kan kolla efter i begagnatannonserna.

1
Bevaka tråden