Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ser inte skogen för alla träd

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-21 11:05

Satt igår och fortsatte installationen av nya musikburken. Nya problem som uppstår hela tiden. Vetefan vad som hänt men nånting har bestämt sig för att jävlas konstant.

Gårdagkvällens I-landsproblem: När jag kör nån plugg (t.ex Mr Ray elpiano som är extremt resurssnål) så får jag det där digitala knäppande ljudet liknande det man får när man belastar datorn över 80% fast belastningen i praktiken bara är 2%. Min totala latency ut från kortet är 11ms och allt ser normalt och bra ut. Senaste drivisar och allt sånt kollat.

Nån som har nåt uppslag?

/Mein

Jag hade samma problem på min burk ett bra tag, tills jag upptäckte att det var resurser som krockade, grafikkort o ljudkort på samma IRQ tror jag. Lösningen för min del var en nyinstallation av XP, där man valde "persondator"installation (minns inte exakt vad det hette, någon annan kanske vet vad jag menar) istället för standardinstallation och då fick alla kort egen IRC istället för att dela, o vips fungerade det. Vips fungerade också allt annat mycket bättre!
Tipset fanns att läsa på någon av alla "musikdatoroptimerings"-sidor på nätet. Lycka till.

  • Medlem
  • 2005-10-21 13:09

Berätta gärna vad det är för burk, chipset etc.

Några tips.

Kör "msinfo32" och kolla vad som sittar ihop med vad (IRQ)
Flytta runt kort om det krockar med något resurskrävande.
Uppdatera ALLA drivrutiner och ev. utilities, grafik, HDD controller, BIOS, ljudkort etc.

Hade själv problem en lång stund av att jag fick "hack" varannan minut, visade sig vara SATA kontrollern. Updaterade Intel Application Accelerator och problemet försvann.

  • Medlem
  • 2005-10-21 21:17

Tackar för svaren! Kanske borde ha varit mer uttömmande i vad jag redan testat.

IRQ-krock var det första jag kollade efter. Har testat cardbus-kortet i varenda PCI-slot. Sen har jag kört minnestest i 3½ timme för att utesluta nånting där. Jag har testat att gå tillbaka till äldre drivisar, avinstallera alla andra ljudprylar, ominstallerat Cubase, testat att installera alla manicker i olika ordning etc.

Inget funkar. Vad som händer är alltså att om jag ex. trycker ner två tangenter så låter det helt ok men om jag kör 10 så får jag det där äckliga knäppandet som just nu gör mig rasande. Har testat olika mjukvarusyntar men det är samma fenomen.

Just i detta ögonblick är det tur att jag inte har ett pumphagel hemma...

/Mein

[edit] Det som slår mig är att jag aldrig har kört Cubase och grabbarna med SP2 till XP tidigare. En tanke bara. [/edit]

Ursprungligen av Mein:

Sen har jag kört minnestest i 3½ timme för att utesluta nånting där.

Vilket minnestest ger så bra utslag på så kort tid?

  • Medlem
  • 2005-10-21 23:30

Den här sidan kanske innehåller några bra tips...?

http://www.musicxp.net

  • Medlem
  • 2005-10-22 00:02

Japp, den sajten har jag nog snart nött ut.

Tack ändå!

/Mein

  • Medlem
  • 2005-10-23 23:18

Problemet ligger i att det moderkort jag har inte fullt ut grejar flerprocessorstöd/IRQ-hantering lika bra som beskrivet i broschyren. Lösning? Nytt moderkort.

Om jag avaktiverade alla USB-enheter samt LPT och COM så funkade det men inte annars. Jag kunde också ominstallera som standard-pc men det känns bara för surt.

/Grinig

  • Medlem
  • 2005-10-24 21:19

Epilog from D(h)ell

Fick precis svar från technical support om min tänkta musikdator: Det går verkligen inte. IRQ-hanteringen på Dell 8400 är och förblir en billighetslösning. Så en liten varning är på sin plats:Köp INTE Dell om du ska göra annat än spela enkla datorspel eller skicka e-mail. Det k a n fungera men Dell tar inget ansvar för att deras grejor ska fungera enl. spec. Heja Dell!

Nu ska iallafall det fula skalet med idiotöppningen skickas åt *******, nytt (riktigt) moderbord köpas in och det gamla moderbordet agera lerduva alternativt däcksunderlägg hala dagar.

/Mein

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-25 10:21
Ursprungligen av Mein:

Fick precis svar från technical support om min tänkta musikdator: Det går verkligen inte. IRQ-hanteringen på Dell 8400 är och förblir en billighetslösning. Så en liten varning är på sin plats:Köp INTE Dell om du ska göra annat än spela enkla datorspel eller skicka e-mail. Det k a n fungera men Dell tar inget ansvar för att deras grejor ska fungera enl. spec. Heja Dell!

Hmmm...undrar om det är därför jag har haft problem med mitt Proteus X...:hmmm:
Fast mitt Audiophile 2496 verkar fungera bra...

  • Medlem
  • 2005-10-26 22:14
Ursprungligen av Mein:

Fick precis svar från technical support om min tänkta musikdator: Det går verkligen inte. IRQ-hanteringen på Dell 8400 är och förblir en billighetslösning. Så en liten varning är på sin plats:Köp INTE Dell om du ska göra annat än spela enkla datorspel eller skicka e-mail. Det k a n fungera men Dell tar inget ansvar för att deras grejor ska fungera enl. spec. Heja Dell!

/Mein

Vad var det för fel på IRQ hanteringen ?
Att det delade IRQ med andra enheter eller att du själv inte kunde ändra ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-24 23:48

Vilket meck du fick broder... jösses... det var ju inte avsikten.

  • Medlem
  • 2005-10-25 09:24

Nåt linuxgrejs (är helt rudis på linux) som en polare tipsade om. Först 'spolar' den igenom minnet och kollar läget i stort. Där kan den tydligen hitta misstänkta punkter i terrängen som man kan titta närmare på. Den ger ett preliminärt utslag (c:a 90% enl. textfilen). Vill man ha en 100% prognos så tar det betydligt mer än 3 timmar. Iofs så höll jag ihärdigt på att swoppa minnen fram och tillbaka mellan maskinerna så minnestestet var nog mer en handling i frustration än nåt egentligt felsökningsförsök.

@PF: Ingen fara. Fortfarande nöjd med inköpet! Lite grinig på Dell bara.

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-25 10:40

Förresten: Med Motu 2408 MKII funkade det helt suveränt, PCI-kort och allt där med. På just den datorn.

F***n va jobbigt!

Vad har du för uppsättning med grejjer?
Det kanske finns en lösning trots allt :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-10-25 23:31

Japp, tydligen så funkar vissa kort men andra inte. RME funkar inget vidare som sagt.
Verkar helt omöjligt att få ett PCI-slot att få en egen IRQ.

@EricB: Första gången någonsin jag köper en färdig maskin och hur går det?
Det är en Dell 8400 (3 GHz, 2,5 Gb DDRII,).
Detta är saxat ur svarsmailet från Dell support (inkl felstavning):"Det finns inte så många fler felsöknings tipps än de du redan har provat. Jag vet inte riktigt hur du ska lösa ditt problem.".

Fanns det inte nån pcguru här förut? Lemon! Var är du??

/Mein

  • Medlem
  • 2005-10-26 22:06

Har du uppdaterat Intel Application Accelerator ?

Har en XPS Gen4 (samma moderkort) och innan jag uppdaterade ovan program/utility (beroende på vilken instälning man har på SATA diskarna i BIOS) så hackade det.
Svaret fanns t.o.m. på RME's sidor.

rme_cpuspikes

M-audio sa att jag behövde en egen IRQ under 16, vilket är en omöjlighet iom att man har sjuttioelva usb-slottar.

Hur som helst tanka ner senaste IAA versionen och testa om du inte redan gjort det. Du kan ju läsa vad jag gick igenom här

Till försvar för dom stora tillverkarna så kan dom inte ha koll och validera varenda kort och tillbehör som kommer ut på marknaden.
Hjälper ju föga när dom säger att dom inte kan hjälpa till.
Men vi tillhör inte heller gruppen, "normal-användare".

  • Medlem
  • 2005-10-26 22:16
Ursprungligen av Mein:

Japp, tydligen så funkar vissa kort men andra inte. RME funkar inget vidare som sagt.
Verkar helt omöjligt att få ett PCI-slot att få en egen IRQ.

/Mein

Tror seriöst att det är ett problem oavsett kort idag.
På grund av att allt integreras på moderkortet numer.
4+ USB Hubbar, FW controller, NIC etc. etc.

  • Medlem
  • 2005-10-26 22:26

Tackar för tipsen, Haplo. Dessvärre har jag redan testat IAA men det hjälpte inte riktigt. Blev alldeles jätteglad när jag hittade den där blänkaren hos RME och misströstade oerhört när det inte funkade.

Vad jag testat är att köra kortet på en IRQ där den får vara ifred (17) och brassat på. Inte ett knäpp. Sen slår jag på USB igen och testar med i övrigt exakt samma conf. Men då samsas IRQ 17 med "PCI to USB Bridge". Resultatet låter som jag lagt staniolpapper i högtalarna.

Har redan gett upp hoppet om att hitta en lösning utan letar nu efter ett moderkort som garanterat funkar med de övriga grejorna.

Alltså, är väldigt tacksam för alla tips jag fått!!

/Mein

  • Medlem
  • 2005-10-26 22:30

Haplo: Hittade ett gäng musiknissar till som hade samma moderkort och redogjort åtgärder på olika forum. En kille verkade vara rätt slängd i ämnet och dessutom jättearg (som matadoren på julafton) och hade mer eller mindre byggt om datorn för att få det att funka.

Ska kolla om jag hittar länken till den...

/Mein

  • Medlem
  • 2005-10-26 23:11

Snart får jag väl bump i bakhuvudet av nån arg moderator här.

Jo, har ju varit en duktig pojke och fört lite anteckningar om vad jag testat. Läste precis igenom avsnittet om IAA. Den gick ju inte att installera. Tog den från Intels hemsida samt Dells supportdownload. Bägge säger "denna programvara stöds inte på denna krets", fast det är rätt fil enl bägge sajterna. Skumt.

  • Medlem
  • 2005-10-26 23:45

Ok, i vilket läge står SATA Operation på, i BIOS ?

Själv kör jag med RAID Autodetect / AHCI.
Kör dock ingen RAID så med andra ord AHCI.

Mycket skumt, kör du med Hyperthreading påslaget ?
Många VST's hatar HT, renoise dumpade så fort jag laddade en VST, stängde av HT och efter det funkade det stabilt.
Du har säkert provat dessa saker men man vet aldrig

1
Bevaka tråden