Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D.I.Y.-akustikskärmar!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-24 02:33

Tänkte visa upp ett litet bygge som jag och farsan snickrade ihop inne på verkstaden nu i helgen!

Detta är alltså ett gäng hemmabyggda akustik-skärmar som vi har satt ihop! Tanken var att det skulle användas till att göra ett provisoriskt sångbås vid behov. Det är inte riktigt klart ännu, för dom kan fortfarande inte stå upp. Vi har inte löst det ännu, men vi funderar på om man kanske kan sätta gångjärn som fötter så att de kan stå av sig själva. Och jag ska dra i ögglor på varje sida också, så att man kan hänga upp dom på väggen när det inte används, och då funkar det istället som dämpande material på väggen samtidigt som det ser snyggt ut!

För den som är intresserad av att själv bygga något liknande så följer här en beskrivning på hur vi gick tillväga....

Materialet är vanligt skumgummi som bl.a. brukar användas på sjukhus under madrasserna (gissar vi på), för jag fick ta 25 stycken färdiga skumgummi-mattor av en kompis som jobbar på lager, som hade fått tillbaka det från ett sjukhus. Skummet är lite mer än en halv cm tjockt per matta. Jag vet inte riktigt vart man kan köpa det i vanliga fall, men det kan knappast vara särskilt dyrt tror jag... högst 10-20 kronor mattan, och då tar jag i rejält i priset. Mattorna är ungefär 200x80 cm i storlek!

Sedan köpte jag tre stycken masonitskivor som kostade 30 kronor styck ungefär, och ett gäng trälister som var 4 meter långa och kostade 4 kronor styck, nästan inga pengar alls! Vi sågade till trälisterna och satte ihop det till en ram, la skumgummi i FYRA lager på masonitskivan och fäste ramen ovanpå med skruv på baksidan. Ramen är viktig, dels för att masoniten är för tunn för att stå upp stadigt, men också för att pressa ihop alltihopa. Det blev alltså ungefär 2.5 cm tjockt lager med skumgummi. Sen var det inte mycket mer med det! Svåraste var att försöka få det rakt och att det skulle hålla ihop när man vände på det, men det blev ganska bra ändå även om skumgummit inte var lika spänt över masonitskivan när man hade skruvat ihop alltihopa, men det gjorde inte så mycket.

Totalt pris för 3 stycken skärmar, ca 200x240 cm (om man ställer dom på rad) = under 200 kronor.

Ser ju helt ok ut, och billigt!

Sen till knäckfrågan - gör det någon skillnad?

edit: angående givakten så tror jag att gångjärn skulle nyttjas bäst såhär, tror tom att du kan skippa fötterna på bilden:

  • Medlem
  • 2005-10-24 02:49
Citat:

Sen till knäckfrågan - gör det någon skillnad?

Kan det inte bara få se snyggt ut?

Ärligt talat har jag faktiskt inte hunnit testa det ännu... men jag ska göra lite sånginspelningar och sånt snart framöver tänkte jag. Så det återstår att se om det blir någon skillnad eller inte! Men det kostade ju som sagt inte många kronor....!

En fiffig lösning vore om din far, förusatt att han har hyffsat hull, står och håller i skärmarna och samtidigt agerar basfälla. Två flugor köper samma smäll!

  • Medlem
  • 2005-10-24 03:00

Det har han nog inte tid med.

  • Medlem
  • 2005-10-25 22:31

Japp, dom hjälper faktiskt lite grann! Jag har inte testat göra några sånginspelningar ännu, men dom hjälper en hel del bara av att stå mot väggen bakom mig när jag gör musik. Det mullrar mycket mindre i väggarna av basen, så nu tänker jag definitivt att tillverka flera.

1
Bevaka tråden