Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalt elände!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-27 00:16

cc

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 00:29

Du har dålig digital karma...

Lägg dig på rygg, och upprepa "JAG ÄLSKAR MASKINER" tills din stereo går igång av sig själv...

Allvarligt talat, har du haft problemen tidigare? Annars är det väl den klassiska avinstallera/installera om etc. som gäller för att se om det är en "cubase feature" som du råkat ut för....

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2005-10-27 00:37

cc

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-27 01:23

Inte då. Låt buffervärdet ligga på 1056. Spela in. Flytta sedan slingan bakåt i arrangemanget. Det är en workaround men din dator kanske inte orkar (tycks inte orka) med en lägre buffer. Dubbelklicka på filen som spelas in och klipp helt enkelt bort den lilla snutten tystnad innan synten börjar spela. Jobba med ctrl + x / ctrl + z för att ångra och klippa på nytt tills det sitter tajt.

  • Medlem
  • 2005-10-27 01:29

cc

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-27 01:35

Hehe. Atari är faktiskt klockren till midi, men den är inte speciellt skoj att jobba med, extremt slö jämfört med en ny dator. Märker man när man ska dra och kopiera flera grejer i ett arr t ex. Problemet du har beror nog på att din PCs processor inte är av nyaste snitt, och Cubase är ju ett ganska tungt program. Latency är ett problem man alltid får dras med, mer eller mindre. Se iaf till att du har alla uppdateringar på ditt Windows & på ditt ljudkort. Välj ASIO-drivare i Cubase's inställningar. Du borde kunna komma ner på en latency runt åtminstone 15 ms. Vilket är acceptabelt. Att behöva flytta audiofilerna "bakåt" i arret jämfört med mjukvaruinstrumenten (som är sample accurate och alltså ligger exakt rätt) är ganska vanligt.

  • Medlem
  • 2005-10-27 03:10

cc

Ursprungligen av PF:

Hehe. Atari är faktiskt klockren till midi, men den är inte speciellt skoj att jobba med, extremt slö jämfört med en ny dator. Märker man när man ska dra och kopiera flera grejer i ett arr t ex. Problemet du har beror nog på att din PCs processor inte är av nyaste snitt, och Cubase är ju ett ganska tungt program. Latency är ett problem man alltid får dras med, mer eller mindre. Se iaf till att du har alla uppdateringar på ditt Windows & på ditt ljudkort. Välj ASIO-drivare i Cubase's inställningar. Du borde kunna komma ner på en latency runt åtminstone 15 ms. Vilket är acceptabelt. Att behöva flytta audiofilerna "bakåt" i arret jämfört med mjukvaruinstrumenten (som är sample accurate och alltså ligger exakt rätt) är ganska vanligt.

Man kan också hitta ett minusvärde på note-on/sampleuppspelning som passar baklänges för din latency. Det har ingen funktion vid inspelning, men när det spelas upp kommer den rätt - så du hör inte att det 'inte' ligger rätt tidsmässigt.
Har jag fått göra med många saker för att få det att synka [nitiskt exakt, som jag vill!], även med dagens dator och cubase sx.

Låter som en plan tycker jag, plocka ned portan.

  • Medlem
  • 2005-10-27 03:35

cc

  • Medlem
  • 2005-10-27 06:02

vilse: Ska slingan spelas live på keyboard med ljudet kommandes från en VST-synth, eller? Annars kan du ju "göra iordning" slingan i förväg, antingen genom att spela in från din keyboard eller klicka ut noterna själv i Cubase, och sedan göra en audio export. Då ska det väl inte kunna glida iväg tycker jag....

Angående din otur med allting som är av elektronisk natur -- välkommen i klubben. Jag trodde jag var den mest olycksdrabbade människan i världen när det gäller teknik, men det finns alltså fler! Det var faktiskt lite skönt att höra.

  • Medlem
  • 2005-10-27 06:19

cc

  • Medlem
  • 2005-10-27 06:43

Aha, det var hårdvarusynth det gällde! Förlåt, jag fattade fel. Då får jag nog lov att hålla med att det är väldigt skumt att det inte fungerar.... ren MIDI mellan dator och en synth ska ju funka i alla lägen tycker man, det har ju gått alldeles utmärkt sen 1983... Har du kollat allt krux med emulerade MIDI-portar i Windows? Jag har fortfarande inte lyckats få 100% stabilt MIDI fast jag har Cubase SX3 och senaste uppdateringarna, så jag brukar köra med Sonar lite grann istället. Men du kan ju prova uppgradera till SX annars och se om det hjälper...?

  • Medlem
  • 2005-10-27 06:47

cc

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 21:05
Ursprungligen av vilse:

Sant! Knepigt är det. Jag måste som du säger gå igenom allt i Cubajs ordentligt. Det kan vara någon liten inställning som jag missat. Jag ska kolla detta ikväll.
Spännande fortsättning följer...

Nu är det läggdags för vilse.

Ahh talar vi alltså om midi latency?

då har jag inte en aning... annars vet jag att ibland händer märkliga saker med kobajs, och jag kan tänka mig att äldre versioner är ännu mer utsatta, när man spelar in ljud då alltså ...

Hårdvarukonflikter? Sura kablar?

Midi ska ju för sjutton gå att köra från vilken gammal skräpdator som helst, jag körde en mac classic för länge sedan som midisequncer, med ett 300 kronors seriell midi ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-27 13:29

Mmm. Det där med latency compensation får man ta med en nypa salt. Kada: Jag tror problemen mer gällde audio än midi. Right?

...det går att minus-sparka audioparter tidsmässigt också. Men jag hade nog även som någon annan sade här: Kollat upp alla drivisar på ljud/moderkort/grafik/DirectX och ominstallerat Cubase från scratch. Kolla också alla processer som kör och döda allt som inte måste vara igång för att frigöra resurser åt musikskapandet.

Mer kassettportaromantik! Har du plockat ned den än?

  • Medlem
  • 2005-10-27 23:28

cc

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 19:34

Åhh en sån där hade vi i skolans"musikstudio" när jag gick i 8-9:an ... minns första gången jag stannade kvar på fria aktiviteter och våldförde mig på skolans rx7 och dx7IID medelst jag lärde mig hur den där funkade, jag minns att jag var eld och lågor och sprang fram och tillbaka som en skottskadad gnu, jag kunde inte fatta att det fanns en maskin som man kunde göra sådär med.. hehe ... sen minns jag att jag och en polare senare samma kväll försökte "reverse engineera" ett inspelat kassettband.. typ med Scotch (host host) på ... där var inte entusiasmen lika stor när vi fattade att vi var puckade... hehehe

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

244 och MT8X... har ägt (och använt flitigt) båda två.

Alla minnen är inte bra minnen.

Hu.

  • Medlem
  • 2005-10-27 20:59

PF: Va... nej, det var ju en hårdvarusynth skrev han ju? Jag hade ju själv fel om det. Alltså rent MIDI direkt till synthen, ingen audio i datorn....

  • Medlem
  • 2005-10-27 23:21

[cc

Det som jag undrar över är ifall du verkligen använder rätt driver i Cubase? Använder inte Cubase själv men använde förut en P3:a på 1GHz med 512 MB ram med ett Delta 410 och hade en latency på ca 5ms (128 samples) (du skriver ju ns men tror att du menar ms).
Kolla att du använder den senaste drivrutinen till ditt Deltakort samt att Cubase använder ASIO drivern och inget annat. Vet att jag fick en hel del skumma fördröjningseffekter i Logic när jag ställde in fel driver, bland annat ett medelande som säger "Unable to sync audio with midi" och lite annat skumt som att ljudfiler ej spelades upp i korrekt sync osv...
Kolla runt lite där först och se om det kan ge något, finns säkert någon här som kan Cubase bättre än mig oxå..

Lycka till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-27 23:27

Soft! Schysst att det löste sig för dig.

  • Medlem
  • 2005-10-27 23:40

cc

1
Bevaka tråden