Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha QY-70

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 23:22

Det är som så att jag är ruggigt sugen på en sequencer i hårdvaruformat. Huvudmålet med en sådan är dels att använda till min Alesis Ion, MS10 och Electribe S om jag ska spela live och dels att ha och leka med seperat när jag åker tåg, buss eller något annat tråkigt. Nu har jag fått ett erbjudande om att byta till mig en QY-70 och diggar den rent visuellt men GM-ljuden som den sägs innehålla skrämmer mig.
Så jag har tre frågor...

Fixar den det jag ska ha den till då det gäller externa synthar?
Hur är de interna ljuden egentligen? Det ska ju inte låta hemmakeyboard...
Kan jag dumpa midifiler och ladda in sådant jag gjort i t.ex. Cakewalk 3.0?

Jättetacksam för svar!

  • Medlem
  • 2005-10-27 23:39

Freezepop ska tydligen enbart använda ljud från QY70. Om det passar ditt ljudideal vet jag ju inte...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 00:02

Ljud jag gillar kommer från bl.a. Jarre, Vangelis, Ashra, Kraftwerk, TV-spel, YMO, Schulze mfl. Retro med andra ord. Jag är mer intresserad av blippblopp än att få synthar att låta som riktiga instrument.

http://www.zipcon.net/~jsandys/ hittade jag som ljudexempel.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-28 00:20

Som Mario säger, kolla upp Freezepop. Hyfsat blippig synthpop.

Freezepop - Here comes a special boy

snygg låt. röstens effekter kostar mer än en QY-70, om man gissar Melodyne.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 00:58

Det lät ju rätt schysst om Freezepop. Men är det verkligen QY-70 rakt igenom? Jämför man med demofilerna så tyckte iaf jag att skillnaden var ganska stor?

Demofilerna lät lite hemmakeyboard men ljuden verkar ju gå att få till om man arbetar mycket med dem.

Jag har för mig att freezepop egentligen inte använder qy70 så mycket mer än som husdjur. Är det någon här som har min gamla? Serienummer 1234 hade den

Hör med reSet här på forumet som gjort en hel del med en sådan. Han har ljudexempel så det räcker skulle jag tro.

Sök på hans album "QY-70" här på 99:an.

Vill du ha en riktigt gammal sequencer (utan inbyggda ljud - inga GM ljud att bekymra sig om här mao ) så kan du få köpa min SQD-1 från Korg, www.keyboardmuseum.org/ar/k/korg/s/sqd1.html.

Inkl disketter för att spara dina sequencerspår...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 02:20

[CENTER][FONT="Times New Roman"]hej!
en sån ska du ha!

- billig,

- yperligt liten,

- GM ljjud OCH XG ljud, björk gillar dom (pssst! visk*det finns inga ljud som är farliga,
förutom dom som har för hög volym eller freq eller vad det är...*)

- tyvär ingen live edit av pattern, men pattern mode har en mixer med mute och solo
som räcker superlångt om det är att trycka på knappar du vill.

- 8*16 steg alltså vad blir det...
128 ticks * ( [INTRO] +[MAIN A] + [MAIN B] +[FILL] etc...) och dom här main a main b kann du välja live så det ersätter ju lite själva step programmering delen
som saknas i <play>

- är även batteri driven, gå ut i solen och gör litte reaggeton till förbi passerande höftens
beat vetja! (perfekt appart för prylbögar som highteck raggar. Frågan "ursäkta? vad äR
det där för gameboy?" leder ju till ett svar som låter ungefär som "Nej jag är artist vettu!" )

- midi in ut thru

- velocity känsliga, mysiga gummi knappar som tanjentbord och tanjenter

- litet minne (ja... det är väl alla minnen än så länge igentligen) MEN midi dump osv... vet
dock inte alls hur man gör sånt.

aah... själva appartens ljud kommer enbart ut via en ministereojack.... och?

TACK FÖR UPPVAKTNING ELLER VAD MAN SÄGER DAVID LENNARTSSON
-
equinoxe: här finns det hemma snickrade han syftar på

[/FONT][/CENTER]

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 02:29

[FONT="Times New Roman"][CENTER]ps. trumljuden !!!!!!!!nique tout sa mere en short!!!!
det är en apparat som gjort för gatu musiker som behöver comp.
koppla till et PA så fattar du hur FETT ditt pekfinger låter.

edit: batterierna räcker nog 1 och en halv daggs busåkande, den har hunger! mycket! så att skriva musiken förblir ett updrag.
den går att använda som seq åt synthar ochså via midi!
javisst ska du ha en!
[/CENTER][/FONT]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 11:48

Finns ju flera QY modeller .. e detta dne sjysstaste?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 12:33

Det slutade med att jag fixade en Yamaha SK-20 av killen istället.
Jag tackar så hemskt mycket för alla tips och råd. Det blir att försöka få tag i en QY-70 att testa och bestämma mig då.
Annars finns det ju en hel del sequencers där ute (bara jag slipper en QX5:a... ).

1
Bevaka tråden