Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på liten/billig synth med MIDI

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska skaffa en Power Book i veckan och behöver en synth/klaviatur med MIDI in/ut för att kunna spela på mjukvaruinstrumenten när jag är hemma.
Skulle därför vilja ha lite tips på vad som kan vara ett vettigt köp.

Tycker att det verkar onödigt att köpa en MIDI-klaviatur när jag kan köpa en begagnad synth med MIDI istället, vill hellre ha fysiska synthar även om dom kan vara begränsade och "smala" i sitt utbud. Alltså, hellre då en liten rackare som inte är ett dugg allround, men som man kan få till några riktigt sköna grejer med.

Har en Nord Lead 1 och en Korg Trident i studion, och det vore bra med en synth som kan "utöka paletten" lite.

Om den inte är anslagskänslig är inte så farligt, jag kan ju använda min Nord Lead till sånt där det behövs.

Har funderat på en Roland JX3P, och kanske en Micro Korg (men den har jag inte så stor koll på, tar gärna emot åsikter om den)

Prisklass ca 2000 - 2500:-

• Medlem
  • 2005-10-30 13:07

Korg M1 är kanon som midiklaviatur. Joystick och hela klabbet. Audiokablarna kan du dock låta vara.

/Mein

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-30 13:16

Min Matrix-6:a?

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=13583

Marginellt dyrare men väl värd pengarna...

Amino, hur låter en sån där?

Hur "rattar" man ljuden? I menyer?

Analog gissar jag. Anslagskänslig?

/Martin

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-30 14:15
Ursprungligen av M i Gbg:

Amino, hur låter en sån där?

Hur "rattar" man ljuden? I menyer?

Analog gissar jag. Anslagskänslig?

Den låter...ehh...bra? Den har en väldigt stor bredd på ljudet i och med rätt omfattande modulationsmöjligheter.

Man programmerar den via menyer, men om man tröttnar på det kan man använda dator eller MIDI-controller. Det har en egen programmer också, men den är rätt sällsynt och dyr.

Den är vad folk i allmänhet kallar analog. Den har analoga filter och förstärkare, men digitalt kontrollerade analoga oscillatorer (DCO:er). Alltså precis om Juno- och JX-syntharna. Anslagskänslig är den och aftertouch har den också.

Har börjat fundera på Micro Korg och Nord Modular, nu när jag kikat runt på detta forum och andra sidor.

Har ingen jättekoll på synthar, vet hur man skruvar helt OK.

Vill å ena sidan ha en synth som jag kan få ut mycket av, men å andra sidan känns det onödigt att inte kunna utnyttja alla möjligheter man får (vid t ex ett Nord Modular-köp).

Åsikter om Nord Modular? Förutom att den är avsevärt dyrare...

Kanske ska köpa en Micro Korg för ljudet och klaviaturen, och senare expandera med en Nord Micro Modular..........

Åsikter?

Tack på förhand
/Martin

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-30 16:50

Jag har en microkorg till salu, men den är inte i så fin kvalité just nu. Ska piffa till den så fort jag blir frisk. Ska beställa ny tangent och 2 nya fina träreglar på sidan osv... Om du vill så kan du få köpa min micro i befintligt skick för 2300:-, men då ser den...skadad ut...fungerar dock jättebra på insidan och allt fungerar med mera...

Nord modular är en cool synt. Låter härligt också och kan ha det där "bettet" i ljudet om man önskar.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-30 18:32

Jag har också en synt till salu, 1000pix för en Casio CZ1000 låter rätt bra, och rätt eget... programeras på småduttandes på knappar...

..........fast man kanske får med några "lika bra" modular-system när man köper Pro Tools, eller?

Skiljer sig en Nord Modular mycket från andra mjukvaru-modular-system?

Märker ni inte att jag bara väntar på att bli övertalad om att skaffa en Nord Modular!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 10:59

Roland D10/D20... kostar runt 1000-1900 kr. Skönt klav.

MVH
Demokid

"Skiljer sig en Nord Modular mycket från andra mjukvaru-modular-system?"
Eh... ja. Nord Modular är ingen mjukvarusynt. Man använder mjukvara för att patcha den men ljudalstringen sker i synten. Se istället mjukvaran till Nord Modular som en editor.

OK, hade inte riktigt greppat det där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 14:49

En Nord Modular som första synth är lite hårt. Kan vara väldgit intimiderande när man väl sitter där med en massa moduler som gör massa saker som man inte har någon anning om. Men kommer man väl över tröskeln och förstår hur det fungerar så är det ju världens bästa synth. Enligt mig

Nord Modular är en fantastisk synt, men inget jag skulle rekommendera som klaviatur hemma. (Nu råkar jag personligen ha min Modular till det, men jag programmerar musik mer än jag spelar.) Det stora problemet är att den bara har två oktavers klaviatur.

Det finns ganska många mjukvarumodularer, men de är ofta rejält processorhungriga och inte lika smidiga att använda som en Nord Modular. Har man ingen erfarenhet av modulära syntar är nog en Micromodular ett bra val framöver. Om inte annat kan du ju plocka hem Clavias mjukvaruversion av G2 och se om du gillar det du ser. Modularen är i princip samma sak, minus en del nyutvecklade delar i G2.

1
Bevaka tråden