Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmera Vangelisljud

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 19:50

Nu ger jag upp...vad är hemligheten mamma? Jag har fått totalpippi på Vangelis Antarctica och skulle vilja härma leadljudet på första låten (det där koto-ljudet som med största sannolikhet spelas på CS80) medhjälp av min Alesis Ion. Men jag får inte till det.
Jag tänkte att det skulle gå att fixa med ett 4-poligt lågpassfilter och en snabb ADSR men icke sa nicke. Det är ju så mjukt, runt och underbart på plattan medan mina försök låter arga och hårda.
Jag vet ju givetvis att min Ion inte är en CS80 men det borde gå att få till något vettigt likt. Snälla hjälp!

Tror tyvärr det är svårt att få det riktigt likt. På grund att:
1. Micron inte modellerar just CS80:s filter.
2. Inte har driftande oscillatorer.
3. Inte har samma VCA

Inget ont om micron som annars har spännande Oberheim och Roland VCF emuleringar.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 00:24
Ursprungligen av GlobalMotion:

2. Inte har driftande oscillatorer.

Nu glömmer du ju att Ion faktiskt emulerar driftande oscillatorer. :rolleyes:

Här finns ett 10 sekunders klipp från Antarctica. Tvivlar på att det är en sampling då den låter för synthigt.

http://s46.yousendit.com/d.aspx?id=0ZAQ2DFMP605Z0LZCCJIEJ3EGM

  • Medlem
  • 2005-10-30 21:39

Är inte riktigt säker på att det är en Yamaha CS-80 han använder för Koto ljudet?

Jag tror att det kan vara E-mu Emulator II? alltså samplade ljud.

Elka Synhex kanske? Kan man få höra ett ljudexempel?

Tror inte att det är Emulator II då den kom ut 1985. Skivan "Antarctica" är från 1983.

Det låter som om det mycket väl kan vara en sampling. Att det låter syntigt kan i så fall bero på att det är en rätt kass sådan. I vilket fall så har ljudet dubbel attack, så prova att fördröja en oscillator. Sedan behöver du fixa de klockliknande övertoner som en sträng har. Kanske det funkar att lägga en trekantsvåg en oktav över grundtonen? Om du har oscillatorer så det räcker alltså..

Vangelis kit-list för denna period:

1977-83

KEYBOARDS/SYNTHS
? ARP 2600 modular
? Korg PSS3300
? Moog Minimoog
? Moog Satellite
? Oberheim 4-Voice
? Oberheim 8-Voice
? Roland Jupiter 4
? Roland VP330 Vocoder Plus
? Sequential Circuits Prophet 5
? Sequential Circuits Prophet 10
? Yamaha CP80 electric grand
? Yamaha CS80
? Yamaha CS40M
? Yamaha GS1 FM synth

RECORDING (FROM 1978)
? Quad/Eight Pacifica mixer
? Lyrec TR55 24-track tape machine
? Ampex ATR100 2-track tape machine
? dbx noise reduction
? Lexicon 224 reverb (from 1980)
? AKG BX25 spring reverb
? MasterRoom spring reverb (with 7-second decay)
? Tannoy Dreadnought monitors

DRUM MACHINE/ELECTRONIC DRUMS
? Linn drum machine
? Simmons SDS5 electronic drum kit

SEQUENCERS
? ARP sequencer
? Roland CSQ100 sequencer
? Roland System 700 sequencer

SAMPLER
? Emu Emulator

Jag tycker det låter sampling lång väg så jag gissar på Emun.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 01:52
Ursprungligen av Dalleponken:

Det låter som om det mycket väl kan vara en sampling. Att det låter syntigt kan i så fall bero på att det är en rätt kass sådan. I vilket fall så har ljudet dubbel attack, så prova att fördröja en oscillator. Sedan behöver du fixa de klockliknande övertoner som en sträng har. Kanske det funkar att lägga en trekantsvåg en oktav över grundtonen? Om du har oscillatorer så det räcker alltså..

Jo, man tycker ju att 3 oscillatorer ska räcka. Men hur menar du fördröja? Jag tror inte att det går att fixa två attacker med Ion?

Ok, så då är det samplat likt förbaskat. Och jag som hade våta CS-drömmar... Nåja, vackert som tusan är det iaf.

Tack för all hjälp och info!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-31 01:33

Det är ett samplat ljud han spelar på, utan tvekan.

  • Medlem
  • 2005-10-31 04:49

Vill bara understryka att CS-80 inte har ett 4-pol lågpassfilter
utan ett 2-pol högpass filter och ett 2-pol lågpassfilter per oscillator. Dessa filter har inte heller självoscillerande resonans. Jag skulle prova att använda sync eller ring mod samt ett envelope som påverkar pitch. Om du använder sync eller ringmod så kan du snedstämma ena oscillatorns halvtoner för att få olika typer av övertoner.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 21:18

eXode: Tack för info. Jag ska mecka lite med Ion och se vad jag får fram.

peter80: Ja, det svepet är så mäktigt. Min sambo sa en gång att det låter som Gud själv blåser i ett horn.
Det är också ett ljud jag skulle vilja få fram. Men det där riktigt CS80 mjuka är svårt att få till. Jag har hört övertygande emuleringar på Virus och Nordlead så det borde gå att fixa på Ion/Micron också.

"Vangelis kit-list för denna period:

1977-83

KEYBOARDS/SYNTHS
? ARP 2600 modular
? Korg PSS3300
? Moog Minimoog
? Moog Satellite
? Oberheim 4-Voice
? Oberheim 8-Voice
? Roland Jupiter 4
? Roland VP330 Vocoder Plus
? Sequential Circuits Prophet 5
? Sequential Circuits Prophet 10
? Yamaha CP80 electric grand
? Yamaha CS80
? Yamaha CS40M
? Yamaha GS1 FM synth"

Undrar vart han använde ARP2600?

Ursprungligen av Zwopper:

Skulle kunna vara GS1...

Dt var väl en tidig FM synth va?

Javisst var GS-1:an en tidig FM synth. Den kom ut ngn gång under 1981 (samma år som Synclavier II:an introducerades, som ju också använde sig av en typ FM synthesis*).
Andra artister som under första delen av 80-talet använde GS-1:an förutom Vangelis var Benny Andersson (ABBA) och Billy Currie (Ultravox).

* samma gäller Digital Keyboard's (DK) Synergy som kom ut 1982.

Tror på sampling eller FM.

Det finns en video nånstans på internet. Där han (vangelis) demonstrerar CS80 och något annat instrument(antar, en sampler eller EP). Har den hemma men kanske kan länka om jag hittar den igen.(sitter på jobbet).

//Axel

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-31 09:25

Vi har haft uppe den videon tidigare här på forumet axelwaad men varför inte igen så okey!
Här har du den Vangelis.

har lyssnat på portraits-skivan en hel del den sista tiden, och man bara häpnar över vilken otrolig musik det är karl gör....
Det där trumpetliknande lead ljudet man hör på många låtar är mäktigt satan...om du frågar mej..

gick igenom västerås tågstation idag med chariots of fire i ipoden....kändes som jag ägde hela världen....

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 20:38

det där borde man kunna åstadkomma lätt med ngn sorts pluckedstring-synt pryl. e väl lite reverb oxå.

  • Medlem
  • 2005-10-31 21:09

Många av de fantastiska expresiva leadljud som brivit grekens signum är cs80 (mums )

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-10-31 21:09

Skulle kunna vara GS1...

  • Medlem
  • 2005-10-31 21:10

Min favorit av Vangelis är plattan Soil Festivities, framförallt Movement 1 då. Helt underbar är den och jag kan inte ens försöka förklara alla känslor den väcker inom mig.

Ursprungligen av eXode:

Min favorit av Vangelis är plattan Soil Festivities, framförallt Movement 1 då. Helt underbar är den och jag kan inte ens försöka förklara alla känslor den väcker inom mig.

Ahhhh... härlig att se att jag inte är den ende som älskar den plattan.
Väcker många minnen till liv...

Den skivan är vad som fick mig att köpa min första synth.

By the way... min favoritlåt av Vangelis år "The will of the wind".

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-01 07:22
Ursprungligen av Real Parakeet:

By the way... min favoritlåt av Vangelis år "The will of the wind".

*antecknar*

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 10:09

Korg DV800 är en (var en) av Vangelis favoriter. Hade turen att leka med en sådan engång i en musikaffär. Det var nästan omöjligt att inte spela duofoniska Vangelis ljud. Underbar synt med kuliga funktioner (särskillt filtret). Ångrar att jag inte köpte den. 3500 tycker jag var ett bra pris.

Går väl att göra på vilken låtsas analog som helst men det blir lixom inte samma sak.

Lite info:
http://www.soundonsound.com/sos/apr98/articles/mini_korgs.html
http://www.soundonsound.com/sos/apr98/articles/mini_korgs.html
http://www.butoba.net/homepage/unusualog.html

\\Gnutten

Det är ju möjligt att han hade en Arp 2600 eftersom den är med i listen och näms i artikeln.
Däremot så har jag aldrig sett någon bild med Vangelis där man jan skymta en 2600 (har iallafall sett en del av 2500:an skymta på nåt foto).

Han använde dock helt säkert en Arp Odyssey mk III (den orange/svarta) fr.o.m. slutet av 1978 up till omkring 1981 eller så. Han använde Odysseyn (plus Arp sequencern) under inspelningen av albumet CHINA (inspelad i början av '79) och dessutom under ett TV framförande han gjorde ngn under 1981.

I Vangelis videon som ngn postade ovan så ser man Yamaha GS-1:an i bakgrunden och en Emulator I (med baksidan vänd hitåt och loggan övertejpad). Jag tror att han började använda Emulator I:an strax före han spelade in Blade Runner scoret i början av 1982.

Micke

1
Bevaka tråden