Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant artikel om Synful Orchestra

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

The Synful Orchestra: Better Music Through Database Splicing
Klart intressant approach till orkestersampling, och jag tycker att slutresultatet låter väldigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 12:17

hm. jag fattar inte. är det samplingar eller är det helt elektroniskt? låter ju asnice i vilket fall som helst.

Visst låter det syntetiskt. Vissa ljud låter rätt platta (speciellt cellon), lite som additiv syntes på en gammal Kawai K5. Grejen med orkesterljud är att det krävs skicklighet för att få det att låta bra. Jag skulle aldrig lyckas få till något som låter lika bra som ljudexemplen eftersom jag saknar kunskap i att frasera och arrangera orkester.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-31 12:31

Intressant...tack för tipset...

Dalleponken: visst låter det inte 100% som en riktig orkester, men jag tycker det låter förvånansvärt bra. Grejen med Synful Orchestra är att det ska vara lättare att bygga uttrycksfulla fraser, utan att behöva jobba till förbannelse med olika samplingpatchar. In med en expressionpedal, jobba lite med speltekniken och så har man nånting som låter tillräckligt bra för att göra orkesterutkast med.

1
Bevaka tråden