Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

76key midiklaviatur HJÄLP

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 22:35

Nu är jag så trött på min Roland D70. Den kunde ha varit perfekt. Den har helt ok tangenter, 4 midi-reglar som kan styra 4 olika midikanaler samtidigt, aftertouch, pitchbend och ett par andra prylar. Den är inte för stor och den väger inte FÖR jävligt.

MEN, midi-synket suger. Suger till och med riktigt illa. Styr min XV5080 med den, väljer ett vanligt pianoljud, drämmer till ordentligt med flera toner med båda händerna, staccato - och det låter otajt som fan. Och detta är tydligen problem med ALLA modeller, vilket suger som fan. Och det är INNE i d70n felet är. ILLA, Roland. Illa.

Nu vill jag har en PRECIS likadan synt, fast utan midi-problem.

Tips, någon?

Synten måste innehålla
76keys (inte vägda, jag ska spela lead-ljud, pads, och allt skit på den)
gärna pitchbend (dock är ej aftertouch ett måste)
inte klumpig, inte onödigt stor, inte TUNG
det ska finnas minst 2 reglar vars jag kan styra midi-volymen med på 2 olika midikanaler

Fick ett tips om Alesis QS7 och/eller QS7.1, kan det vara nåt?

Jag blir mycket tacksam för tips, jag är för slö för att springa runt i musikaffärer och prova.

Tack på förhand!

THE LAST NINJA IS STILL ALIVE

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-01 23:12

Korg Triton 76 kanske. Kanonbra klaviatur.

• Oregistrerad
  • 2005-11-01 23:17

den är silverfärgad - usch...
och sen har den väl en massa hemska ljud, som jag betalar för oxå...?

men ok, jag ska kolla upp den...
tack

Jag har en QS7:a just för detta ändamål, har knappt lyssnat på ljuden.
Den kan klart rekommenderas.

Triton 76:an är INTE kul att släpa runt på. Möjligtvis den på alla vis bantade LE-modellen då.

Något rent midiklav annars. Fatar, Edirol och M-Audio har nog klaviatur som kanske passar.

Midivolym-reglarna kan man i värsta fall fixa med en extra liten burk som man tejpar fast på klavet eller så

Hur viktigt var det med byggkvalité förresten? Ska den palla ett par stativras eller är det mer tänkt för hemmet?

Den är lätt (!), svinbillig, ful (skönheten kommer inifrån) och jättesvinbillig.

Yamaha qx 76, har nämligen en sån som bara har legat här.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-02 09:03

QS7 & 7.1, men INTE 7.2, har KANONBRA klaviatur, förmodligen den bästa syntklaviatur jag spelat på NÅGONSIN!

Rekomenderas!

Dessutom kan man krana en hel del vettiga ljud ur den!

CME UF7 borde kunna funka också kanske?

Iofs kanske inte sådär pytteliten kanske... -Min UF8 är stor som ett hus, men jag har aldrig träffat UF7:an in person så jag vet inte riktigt...
Men bra känsla sägs den ha och rattar och reglar finns det så att räcker... Och inte kostar den särskilt mycket heller.

1
Bevaka tråden