Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usb och firewire

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Jag är på G att köpa ett nytt ljudkort och har kollat på Lexicon Omega (http://www.lexiconpro.com/Omega/index.asp) och M-Audio firewire 410. Mest eftersom eftersom dessa har micpreamps och är portabla och ligger i rätt prisklass för mig just nu.

Av nån anledning fick jag för mig att Omegan kör med USB 2 men den använder sig ju av USB 1.1. På ett sätt känns det ganska föråldrat vilket kanske innebär att de snart lägger ner produktionen och därmed slutar med uppdateringar osv. Men det som tilltalar mig är upplägget med in- och utgångar. Firewire 410 har ju åtta utgångar men jag behöver egentligen bara två.

Det jag gör kör mest är mjukvarusynthar och samplers i cubase och några audiospår med sång och gitarr. Jag vet att firewire är snabbare och "bättre" men frågan är hur mycket det skiljer sig för det jag ska ha det till. Någon som har bra koll på detta? Vissa (musikhandlare ofta) säger att Usb 1.1 räcker gott för mig men en del säger att jag verkligen borde köra firewire.

Om någon vill göra mig ännu mer förvirrad så får ni gärna rekomendera något annat ljudkort med liknande prestanda och prisklass. :rolleyes:

Nä, nu blir det nätpoker sen måste jag faktiskt sova.

Ha det gött.

/Magnus

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-03 01:34

Du borde köra firewire, men inte m-audio 410. Deras drivisar är inte de bästa faktiskt.

Om du bara ska köra några få in och ut, så spana in behringers usb2-kort, eller edirols saker.

  • Medlem
  • 2005-11-03 07:54

Kollat in blåtandskorten nått?

Ursprungligen av 18db:

Kollat in blåtandskorten nått?

He he finns det? :eek:

Tänkte bara meddela att jag nu har inhandlat ett ljudkort.
Det blev en firebox. Jag blev så till mig så jag beställde ett stagepiano också.
Som tur var fick jag det på avbetalning eftersom jag inte har några stålar. Så nu återstår det bara att sälja tv:n och pantsätta flickvännen sen löser sig nog alltihop.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 08:37
Ursprungligen av Nagnud:

Om någon vill göra mig ännu mer förvirrad så får ni gärna rekomendera något annat ljudkort med liknande prestanda och prisklass. :rolleyes:

PreSonus Firebox är ett annat alternativ. Skaffade själv en sådan igår och det har funkat bra hittills.

Ursprungligen av vember:

PreSonus Firebox är ett annat alternativ. Skaffade själv en sådan igår och det har funkat bra hittills.

Jo, jag "hittade" det i natt när jag kollade runt på lite sidor. Verkar ju riktigt bra faktiskt. Ska försöka hinna iväg och kolla på det idag. Sen återstår bara att försöka pruta lite grann i och med att jag ska köpa lite mer grejer samtidigt. :kaaaka!:

1
Bevaka tråden