Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Attack VST, Waldorf

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-04 11:07

man undrar.... waldorf har ju gått i konkurs.... vet något om någon annan köpte upp bolaget? dvs, någon som vet vem som äger rättigheterna till Attack VST nu?

Den finns ju inte att köpa längre, vad jag kan hitta iallafall..

om det inte går att köpa... får jag köra en crackad version då utan att ha dåligt samvete? *vill ha*

Om inte konkursboet har rättigheterna är det nog ingen annan som har dem.

Men programmet är fortfarande skyddat av copyright, så du får inte lagligt tanka hem och använda en crackad version. Om du får dåligt samvete av det eller ej är upp till dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 11:36

Finns det ens någon som kan göra något ifall man kör programmet olagligt?

• Medlem
  • 2005-11-04 11:55

Så här står det på waldorfs sida.

Please notice that this product is distributed exclusively by [ Steinberg ]

Så steinberg kanske säljer det.

Ursprungligen av Helix:

Finns det ens någon som kan göra något ifall man kör programmet olagligt?

Har du otur vaknar du med ett hästhuvud i sängen.

• Oregistrerad
  • 2005-11-04 12:03

Sett det till salu lite här och var både i butiker och på nätet (svenska butiker)

Hade själv samma fundering för ett tag sedan... Steinberg har det inte på sin sida vad jag kunde se, hittade inga som sålde det heller...

Steinberg har bergis rättigheterna, även om dom inte säljer det längre. Helt sjuk situation tycker jag...

Helix: inte mer än vad som kan göras om du kör vilket annat program som helst olagligt. Det spelar ingen roll om det är Maya för 100000kr eller ett C64-spel från 1982 som du använder illegalt, det är lika olagligt ändå. Sen finns det väl ingen som kan hindra dig (polisen får knappast göra husrannsakan för det), men det är fortfarande brottsligt.

Men visst är det knepigt med program som ingen äger eller säljer, svårt att veta vad som är rätt att göra.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-04 13:59

då tycker jag..

att vi bestämmer att Attack är gratis nu. så slipper jag fundera mer på det. inte så att jag får dåligt samvete av att köra ful-pluggar direkt, men jag har nån idé om att bara ha gratispluggar i ett projekt jag är inblandad i...

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-11-04 14:03

Tror inte det...rättigheterna ligger nog fortfarande kvar i konkursbolaget...Steinberg hade exklusivt deal när det gällde distribution och det måste ju rimligtvis vara ogilltigt efter att Waldorf gick i kk...
Samtidigt så vet man ju inte...grabbarna på Stadler har rättigheterna till en del av Waldorfs mjukvara (eller åtminstone Stefan Stenzel) så de kanske har Attack också...

• Oregistrerad
  • 2005-11-04 15:22

Är det ingen som lyssnar

Gick in på en valfri butik och TADAAAA:

http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=attack&kategori=&grupp=&undermeny=&exp=&info=10474

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-04 15:27

jojo, i hear jo.
bara för att en del butiker har kvar på hyllan så betyder ju inte det att det är olagligt att köra en crack, OM nu ingen äger rättigheterna till den.

Om 3 år finns den kanske inte kvar, och vad gäller då?

jag har skrivit å frågat Stadler Electro nu vad de vet/tycker om saken. (haha seriöst va??)

Ursprungligen av hosp:

bara för att en del butiker har kvar på hyllan så betyder ju inte det att det är olagligt att köra en crack, OM nu ingen äger rättigheterna till den.

Någon är fortfarande upphovsrättsinnehavare, och utan tillstånd från den personen får du inte ladda hem en fulversion från nätet. Oavsett om det finns exemplar kvar att köpa eller ej.

Citat:

Om 3 år finns den kanske inte kvar, och vad gäller då?

Samma sak.

Det här är vad som står i lagboken iallafall, vad man själv personligen tycker om abandonware är ju upp till en själv.

Ursprungligen av Patbos:

Är det ingen som lyssnar

Gick in på en valfri butik och TADAAAA:

http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=attack&kategori=&grupp=&undermeny=&exp=&info=10474

Oj, sedär... Kollade tydligen inte så noga förut alltså, men de jag hittade då stod det "discontinued" på.

Kul beskrivning förresten: "Trummaskin som genererar sina ljud som en synt"

• Oregistrerad
  • 2005-11-04 16:52

Microtonic är fullt dugligt!

jo, microtonic gör ju samma jobb och låter inte precis aukustiskt.

Vad kostar en Rack Attack? Jag menar... om en CD-skiva med dataprogrammet Attack kostar 1200 - 1300:- och hårdvaran inte kostar många hundra extra så borde väl hårdvaran vara att föredra. I alla fall om man tröttnar på den och vill sälja skiten. Vad får man för ett begagnat dataprogram?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-11-05 09:43

Iofs så är det inte så lätt att hitta hårdvaran heller...

Jag köpte Waldorf bundlen med RackAttack, PPG 2.3 och D-Pole för 500 pix när dom såldes ut, så 1200 för Rack Attack känns något saftigt.

1
Bevaka tråden