Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livesyntar!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 22:54

Jag har kört med samma syntar ett tag nu och skulle vilja ha lite nya grejer.
Skulle gärna vilja ha tips av er på syntar som funkar bra "live". Har i dagsläget 2 st Yamaha, SY77 + EX5 för livebruk. Jag söker en synth med bästa möjliga:
1. Piano(rhodes, wurlizer, piano)
och
2. vanligt blås+syntbrass

Tipsa gärna även om tipset bara gäller 1 av ovanstående.

Har sneglat lite på Roland VR-760 men den är ju så dyr.....

Köp en Oberheim OB-Xa för syntbrass! MUMMA!

Vad är det för fel på EX5? tycker den har bra blåsljud och piano.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 23:08

Det är inget fel på EX5án, den har funkat bra och den har väldigt många bra ljud. Det som jag tycker den saknar är många jättebra ljud. Har haft den ganska länge oxå och känner att jag skulle behöva något nytt.

Har dålig koll på Oberheim överhuvudtaget skulle vara intressant att testa en sådan. Hur många riksdaler tror du behövs för en OB-Xa?

12000:- borde räcka till en hyffsad Oberheim OB-Xa. Om det bara var (el)piano-ljud du ville ha borde en Nord Electro funkat, men den har så vitt jag vet ingen syntsektion för brass och syntbrass. En gammal Korg Trident kanske skulle kunna vara något i så fall. Ärligt talat så tror jag att en nyare ROMpler borde fixa biffen åt dig. Och det finns ju ett gäng att välja mellan.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-05 00:01

Byt ut SY77:an mot en Nord Electro så är du hemma.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-05 01:12

Tack för tipsen båda 2. Har faktiskt funderat på både Trident och Nord Electro. Har inte testat Nord Electro men hört att den skall vara bra på Elpianon typ Rhodes. ROMpler??? är det någon typ av expansionskort eller vad?

ROMpler är ett lite slarvigt uttryck för ROM-baserad synt. Alltså en synt med ett stort antal vågformer i ROM-minne som man mixar ihop och bearbetar med många fall traditionella syntmetoder. I princip alla syntar från och med Korg M1 bygger på detta koncept. Förutom då M1 har vi Rolands JV-serie, Korg Trinity/Triton, Alesis Q-syntar och i stort sett allt annat som inte är analogt, virtuellt analogt eller FM.

  • Medlem
  • 2005-11-05 12:59

Korg ms-10 är underbar att spela små söta melodier på live.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-05 16:23

Nord Electro

Lyssnade på mp3 filerna för NordElectro på www.clavia.se. Jag kan bara hålla med er om att rhodes, wurlitzer och mycket annat låter jäkligt "trevligt"....Synd att den går loss på en 17-18 papp. Fast man borde väl kunna få loss en rackmodul lite billigare. Den måste testas snarast.......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 17:13

Du kan ju alltid köpa en begagnad på www.vendolin.se

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-05 17:17

Kan varmt rekomendera Alesis QS6.1. Perfekt för livebruk då den inte väger mer än 9 kg men låter som 50kg Pianona spöar allt jag hört och då har jag också en EX5, orglarna håller också hög klass, och det bästa av allt är att man kan få dom för småpengar, jag gav 2000:- för min i nyskick!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-13 12:56

Håller med OLW där faktiskt, har en QSR (samma fast i rack) och jag har inte heller hittat något piano som funkar så bra både solo och i mix, och orgelljuden är fantastiska.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-14 11:12

...& klaviaturen är KALAS!
Den bästa som går att få för pengar!

1
Bevaka tråden