Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Fick inte nåt svar när jag ställde den här frågan i syntforumet så jag försöker här istället.

Jag ska snart skaffa Reason 3.0 till min dator och det kommer antagligen inte mitt ljudkort orka med. Därför ska jag köpa ett nytt. Eftersom att jag har en laptop ska det vara externt och drivas med USB. Helst ska man kunna koppla in en gitarr i det. Eftersom att jag uppträder på scen ibland måste jag även kunna koppla datorn till ett mixerbord. Har kikat lite på detta kortet, är det ett bra val?

Edirol UA-3FX

Tjo!
Rent generellt anser jag att inga USB-ljudkort kan klassas som bra val, men ibland måste man ju dras med det...
Jag känner till Edirols första USB-ljudkort en smula, en föregångare till ovanstående. Det fungerade hyfsat, och lät ganska bra. Jag har gjort konsthuvudinspelningar med det, och plockat impulssvar från rum mha MLS, användande det. Som sagt; hyfsat. De ursprungliga drivisarna var skit, så vi shoppade tredjeparts-ASIO-drivers från www.usb-audio.de, och de fungerade riktigt bra med acceptabel latency o allt. Nu tycks ju Edirol snickrat ihop egna sådana drivare till ovanstående, men blir det problem så rekommenderar jag tyskarna på usb-audio. Trevliga att ha att göra med.

För laptopbruk brukar jag annars föreslå Echo Audios Indigo I/O som är ett PC-card-interface. Fungerar stabilt, låter svinbra och kostar drygt tvåtusen. Stereo-mini-tele in och ut, komplettera med en liten mixpult typ Behringer 802 för sexhundra spänn så är man hemma.

För det mesta har jag bara haft huvudvärk av USB och ljud.

Mina femtio öre i sammanhanget... lycka till!

/Rotwang! (Har inte ens en egen dator längre...)

De var intressant information! Men måste jag köpa en massa extra drivisar och andra tillbehör, eller är det bara att installera och sedan tuta och köra?

Och är det något speciellt datormärke jag bör undvika (har inte köpt laptopen än). Har du fler praktiska råd får du gärna skriva ner dem! //kjejsaren

Yay!
Vad gäller USB-drivisar så tror jag med säkerhet att Edirols drivers nuförtiden är schyssta. Jag nämnde ju deras första USB-ljudlåda, och det var ju flera år sedan = forntid. Behovet av att köpa tredjepartsdrivers borde alltså inte vara aktuellt idag.

Utvikning:
=======
Men att USB är plug-n-play är en stor och ond myt. Det gäller på sin höjd för pekdon och hårddiskar. Alla USB-ljud-musikgrunkor jag träffat på tarvar en ordentlig installation av medföljande drivers o grejor för att funka som de skall.
Något annat djävulskt irriterande är att så fort man råkar flytta sin USB-ljudgrunka till en annan USB-port på samma dator så kör den hela "found new hardware"-dialogen en gång till! Jag har svurit över det x antal gånger på förra jobbet, då jag skulle ha igång en massa datorer+musikhårdvara i ett studentlabb, där grejorna kan förväntas flyttas runt. Alltså fick jag installera mjukvaran, sen stoppa in hårdvaran i tur och ordning i samtliga portar på datorn (dvs 8st...) och låta XP köra sin grej (oftast mer än en enhet som skulle hitta rätt) på varje. Och detta med flera enheter; ljudkort, claviaG2, keyboard = minst 3x8=24 "found new hardware" med tillhörande musklickande o väntande. Gissa om jag höll på att bli knäpp?! Tur att man kunde klona datorerna i labbet sen...

Jag vet inte så mycket om datorer. Alla är onda!
Av tradition undviker jag burkar som har chipset från Via.
Min senaste glapptopp var en Dell Inspiron 8600 och den funkade rätt bra. Med PC-Card-ljudkort alltså. Jag har prövat med diverse USB-lösningar på den (M-Audio Ozone, Emagic 812, Ediroler av olika slag...) och allt blev skit. Tror det har mer med implementationen av USB i datorn att göra, de lär variera högst betydligt. Med Echo Indigo I/O:n gick det fint och lät utmärkt. Betydligt mindre processorbelastning = fler spår o grunkor i cubase med mindre buffer, latency och trubbel.

/Rotwang - USB-allergisk

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 18:51

Jag har ett m-audio mobile pre till min stationära dator.
köpte det för att det var smart med en låda på skrivbordet som man kan koppla direkt i och styra hörlursnivå.
men ack.

det klarar inte allt någon låg latency, ibland spårar det ur och låter skräpigt av någon anledning. usch usch. fungerar bra på min laptop dock till att spela upp musik och spela in nån enstaka grej. men inga hemstudioprojekt.
har förstått på senare tid att kortet är avsett för "på fältet"-inspelningar, och inte till studio. så det blir pci-baserat så fort jag har råd.

ville bara sticka in näsan i diskussionen.

seb.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 18:58

Vissa bärbara datorer (undantaget apples xxx-books) klarar inte det där... det beror lite på om och hur usb-portarna delar irq med andra saker ... ta och kolla upp det först, dvs, testa i butik eller nåt innan du köper något, har haft ett antal bärbara windowsmaskiner som alla haft en sak gemensamt - att usb:n delat irq med något annat i datorn, vilket resulterat i att nu kör jag mac istället, för nuvarande ibook och innan hade jag en hottad PB g3 pismo och det funkade givetvis klockrent det med...

lücka till!

---

"du är aldrig bla bla bla..."

Tack så mkt alla! Gött mos på er!!!

1
Bevaka tråden