Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

arpsound

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-06 12:10

Söker febrilt efter Genesis alla 70-tals syntsound; dvs arp 2600, melotron, hammond L100 etc. Jag är kräsen utav h-e, ljuden ska användas på proffesionell nivå...Är det mjukvara som gäller på rubbet, kan något laddas hem gratis etc, etc. Jag är tacksam för alla tips...
Klink

Har du kollat i forumet "The Genesis Talking Shop - Musician's corner"? Där brukar det av och till dyka upp svar på alla möjliga (och omöjliga) frågor. Instrumentval har diskuterats flera gånger senaste året.

att lyssna på eller att ha i musik? Om det sistnämnda rekommenderar jag att köpa äkta vara. Kanske börja med en stråkmaskin?

• Oregistrerad
  • 2005-11-06 20:33
Ursprungligen av klink:

Söker febrilt efter Genesis alla 70-tals syntsound; dvs arp 2600, melotron, hammond L100 etc. Jag är kräsen utav h-e, ljuden ska användas på proffesionell nivå...Är det mjukvara som gäller på rubbet, kan något laddas hem gratis etc, etc. Jag är tacksam för alla tips...
Klink

Allt du letar efter finns i pluggar, finns ett rejält antal hammondpluggar, ett antal 2600 pluggar, mellotroner finns både i pluggar och i otalet samplingsbibliotek ..

samplade själv av en mellotron (liten vit modell med typ fyra olika ljud tror jag det var) för många år sedan, men det är inte lönt att göra det där längre, finns folk som inte gör annat än samplar av saker och packar fint klippt loopat och säljer för nästan inga pengar jmf med den tid det tog att reda ut det antal samplingar som jag satt med då...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Hej Klink...

Tja... Om du är ute efter ljuden till en inspelning så tror jag att min studio skulle ligga rätt bra till...L100, Mellotron och Taurus pedaler...

bara en tanke...

www.roth-handle.nu

Och Don...om det var en liten vit så var det nog tre ljud...

• Oregistrerad
  • 2005-11-08 15:14

Det kanske det var, detta var måååånga år sedan... kan nämna att tambourine studios fick tillgång till dat:en vi gjorde med mellotronen, vet inte om den kanske rent av redigerats och pluttats i på nån cardigansplatta... det var nångång på nittitalet vi gjorde samplingarna....

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ingen aning....

Jag vet att numera äger Cardigans två nya Mellotroner men det verkar ha slagit slint nånstans...Peter äger en och Lasse har en. När man köper en ny Mellotron så får man ett bandset med tre ljud. Peter valde den klassiska uppsättningen...Flute, 3 violins och Cello....och Lasse valde kombon flute, 3 violins och cello. Alltså...the Cardigans har betalat lite drygt 90 000 för tre ljud...hmm...Å andra sidan kanske dom känner folk med Mellotroner och kan låna bandset men det verkar ändå inte sådär jätte genomtänkt med tanke på det enorm

....a ljudbibliotek som finns tillgängligt. Som gamla sabbath fans kunde ju ha tagit Sabbaths effektljud t.ex...

Jag beställde ett nytt bandset själv för nån vecka sen och tog Gaby stenbergs stämda Bin och humlor på A-ljudet, harp rullningar i mitten och träblås ackord på sista...

Jag är mycket förväntansfull...

Kan du inte lägga upp några ljudexempel på Gabys bin? Jag är extremt nyfiken på hur de låter.

Jag fick med två set...ett med loopade...det hade suttit i mellotronen i 25 år och ett med orginal inspelningarna. Det loopade setet ( alltså ljuden och inte banden ) hade åkt på lite stryk med lite dropouts och prylar medans det icke loopade var i princip ospelat...

Markus Resch från Mellotron Archives har lagt över det band set som inte hade suttit i och mastrat det och fixat rätt azimuth så att det låter bättre än vad det någonsin gjort...

Jag får nya bandsetet på torsdag kväll...Då kan jag göra lite exempel och lägga upp lite filmer och så...Jag har några andra ljud som är förvånansvärt bra som också ska läggas upp, Timpani rolls t.ex Låter grymt när man spelar unisont med baspedaler...

Grejt!

Apropå Cardigans: de ville kanske ha en stereomellotron?

Du menar en...Chamberlin ?

Förlåt...kunde inte låta bli...

Både Flea och John Frusciante har identiska uppsättningar ljud till sina Mellotroner så att dom kan prata telefon och diskutera låtar med samma ljud. Skillnaden är att dom har motsvarande 18 bandset med tre ljud på varje.....Fantastiskt lyxigt och fantastiskt dyrt...Fast telefontricket kan ju uppenbarligen Peter och Lasse också göra...

• Medlem
  • 2005-11-13 18:58

Hej Roth-händle! Låter intressant med din studio, kanske kan det bli aktuellt någon gång med inspelning, då ligger den bra till...Har du en nytillverkad mellotron eller en gammal? Har du jämfört ljuden mot m-tron:s mjukvara? Vet du om moog taurus finns som mjukvara? Jag vet; the real thing etc men ibland har man ett stort hål i plånboken...

• Medlem
  • 2005-11-13 22:16

By the way; vet du vem som är generalagent för mellotroner i Sverige?

Hej hej...

Jag vet inte om det finns en general agent för Mellotroner i Sverige men killen som bygger nya bor vid Birger jarls gatan. Han heter Markus Resch och är en grim person att ha att göra med. Fantastik kunnig och sympatisk.

Jag har två Mellotroner ( bägge gamla ) men en av dom är moddad med nyare styrsystem et.c av Markus. Bägge har dock nya styrkortet så att man kan ta mer än tre toner i taget utan att den dyker i pitch...

När det gäller samplingar så tror jag definitivt att dom kan funka lika bra som en riktig...problemet är att man spelar inte likadant på en Mello sampling som man gör på en riktig vilket gör att det låter en smula knas även om ljudet är det samma...Det gäller väl för övrigt Hammond och Fender Rhodes samplingar också...Sedan brukar det hjälpa att dra ut samplingen i en gitarr högtalare med lite fjäder reverb också...

Och tyvärr är jag ju verkligen fel kille och prata med om mjukvarusynthar...Det finns Taurus samplingar antar jag som funkar bra.

1
Bevaka tråden