Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inköpstips tack!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 22:53

Så här ligger det till...

Datorn är på väg och nu behövs studiomonitorer, mikrofon och ljudkort

Jag hade tänkt spendera pengarna så här...

Monitorerna : ca 4000kr/par
Ljudkort: ca 2000kr
Mikrofon: ca 1000kr

Det är hiphop som ska göras förresten.

Det jag har fastnat för så här långt är detta:
Monitorer:ALESIS M1 AKTIV MK2
Ljudkort: M-AUDIO DELTA 1010LT
Mikrofon: SHURE SM58

men anledningen till denna tråd är för att jag kan inte ett piss rent tekniskt angående prylar till ändamålet så därför behövs hjälp (det är där ni kommer in). Så skriv vad ni tycker om dessa komponenter och om ni har bättre tips så säg till, snälla engagera er, det uppskattas!!!

Du behöver en mikrofonförstärkare för att kunna koppla in miken. Har du inte redan en extern så kan det vara vettigt att köpa ett ljudkort där det ingår.

Vad gäller monitorerna har Phonic fått bra kritik för sin serie.

När det handlar om mikrofoner i tusenkronorsklassen är det bara att blunda och peka på nån kinatillverkad. Det är ändå samma sak.

/Rob

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 01:10

fundera igen på miken... 1000 pix ... köp hellre en hygglig kondensator (har inte adk eller studio projects nåt i sin billigaste serie?) än en vanlig dynamisk mikrofon...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 01:22

asså ljudkortet har ju preamp stog det...

och varför är inte mikrofonen bra?...hört att den är riktigt bra för att vara så billig...och eftersom det är hiphop och inte opera så känns det ganska oki..eller har jag fel?....och vad är skillnaden mellan kondensator micks och dessa?...fördelar..nackdelar ?

vad tycker ni om monitorerna och ljudkortet i övrigt...

1010LT kanske har en mikförstärkare ja... Nån variant med breakoutkabel är det nog. My bad!

Skall försöka reda ut lite nedan:

SM58 är en OK mikrofon. Om du spelar in sång under kontrollerade former är dock en kondensatormikrofon att föredra. För att inte krångla till det kan man bara konstatera att en kondensatormikrofon låter bättre i de flesta lägen.
SM58 är mer en Live mikrofon och en bra sådan. Live vill man inte använda kondensatormikrofoner eftersom de är mer känsliga för rundgång.

Vad gäller din setup så tycker jag den verkar OK, men jag tror det finns bättre alternativ.
Det första du förmodligen kan göra är att välja ett annat ljudkort. Du behöver inte 10in/ut för att göra hip hop. Du skall förmodligen ändå bara spela in en ljudkälla åt gången och det mesta programmeras ändå i sequencern.
Satsa istället på ett kort som låter bra och som har en fysisk volymkontroll. Annars måste du ändå ha en mixer eller dylikt för att ställa in volymen till högtalarna.

Vad gäller monitorer är det en smaksak och svårt att tipsa. M1 är omtyckta av många och säkert ett nog så gott val som nåt annat.

Mitt tips om mikrofoner är någon av följande.
Golden Age FC1
ADK A51
TSM MT97
Alla dessa mikar kostar runt en tusing och är mer eller mindre samma sak.

Vill du upp en nivå kan du kolla
Röde NT1A
Röde NT1000
TSM MT47
Det finns hur många som helst att välja på egentligen. Men några exempel iallafall.

När det handlar om ljudkort skulle jag råda att titta närmre på
Presonus Firebox
M-Audio FW410
EMU 1820
Focusrite Saffire

Dessa kort har samtliga mikförstärkare och volymratt till något utgångspar så att man kan ställa volym till monitorer. Dessutom är de betydligt nyare än 1010LT som har rätt många år på nacken. De har dessutom balanserade anslutningar vilket 1010LT saknar.

Lite krångligt skrivet kanske, men är det något oklart så fråga på.

Om du blandar och ger bland exemplen ovan så borde du ändå kunna hålla budgeten något sånär. Både FW410 och 1820 har funnits så länge att det borde gå få tag på begagnat.
Undvik dock att köpa mikrofon begagnat eftersom de kan ha fått smällar och dylikt som fått membranet att bränna.

/Rob

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-11-07 11:22

Gällande monitorer, så har ESI nEar05 har fått en del positiva omdömen om jag inte kommer ihåg fel. Kanske nEar06 är bättre, eftersom de är något större och fortfarande håller sig inom budgeten...

Angående mikrofoner, så skulle jag rekommendera Studio Projects B1, som blev testvinnare i tidningen Studios test av micar i lägsta prisklassen - och som även är min favorit i klassen billiga stormembranare. Lyssna gärna och jämför olika modeller på min testsite: http://testing.holmerup.biz/mic_pretest - så kan du få en idé om hur det kan låta och vilka skillnader det rör sig om...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 12:51

Jag tjatar vidare om Krk Rp5 monitorer. I mitt tycke är dom kanonbra! Kostar runt 4000:- för ett par. Me like!
Sen på mikrofonfrågan så tror jag starkt på Röde NT1000. Den må kosta 2000:- Men den är outstanding!

En "nackdel" med nästan alla kondensatormikrofoner är att de kräver fantommatning vilket inte alla preamps ger. Det kan bli en extra kostnad utöver själva micken dvs.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 16:46

Går inte monitorernas volym att ställa om genom datorn?..eller måste man ha någon fysisk ratt för detta?

Tackar så oerhört mycket för era tips, jätteschysst!!!

SM58 är en utmärkt hiphop-mik. Alla Public Enemy-hits är rappade i en sådan. Jag antar att du kommer att hålla den i handen när du rappar?

Ska du spela in sång/ha micken på stativ/spela in annat än röst = fundera på en kondensatormikrofon.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 18:24
Ursprungligen av sawtooth:

SM58 är en utmärkt hiphop-mik. Alla Public Enemy-hits är rappade i en sådan. Jag antar att du kommer att hålla den i handen när du rappar?

Ska du spela in sång/ha micken på stativ/spela in annat än röst = fundera på en kondensatormikrofon.

asså jag vettifan om jag ska hålla den eller ha stativ...jag vill köra det som är bäst...tror stativ blir bättre för om man rör sig och shit med mikrofonen kanske det inte blir så bra?...

Tjolahopp!

Det är väl med mikar som med instrument; den skall passa ihop med användaren.
Det finns gott om exempel från den fina seriösa inspelningsvärlden där man ställt en svängig, spattig o röjig vokalist framför en svindyr svintung Neumann, och det har inte funkat då sångaren helt plötsligt måste stå still, han blir stiff och hämmad och allting bara blir pannkaka.

I såna lägen slänger man in en gammal go 58 och låter mannen härja o göra sin grej - och så sitter det. Funkar inte framförandet så hjälper inte all världens mikar.
Mikar har ju karaktär, och det är ju helt accepterat. Annars skulle ju varenda studio i världen köra med kalibrerade mätmikrofoner; Brüel & Kjaer och sånt. Men det gör man inte. Varför? Jo för att mikarna har olika karaktär. Och ger kombinationen sångare - mikrofon något som låter rätt så är det bara att köra.
Hursomhelst - ibland _måste_ man röra sig för att det skall låta rätt.

När jag skall vråla saker (händer inte så ofta nuförtiden...) så föredrar jag min gamla buckliga ATM-63 framför allt annat!

Låna och pröva en SM58 och hör efter om det låter och känns rätt!

/Rotwang!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 19:47

<smygreklam>

Och skulle du bara behöva 2in 2ut, så kan din ljudkortsbudget sänkas ner till 700 spänn, och du får 1300 extra att köpa en fet preamp för ...

(kontakta mig om du är intresserad, jag har ett bra billigt pci-ljudkort till salu)

</smygreklam>

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Det är klart att föredra att ha en analog volymratt. När du sänker volymen i datorn sker detta digitalt och innebär att du sänker bitdjupet till lyssningen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 23:31
Ursprungligen av Roberth:

Det är klart att föredra att ha en analog volymratt. När du sänker volymen i datorn sker detta digitalt och innebär att du sänker bitdjupet till lyssningen.

skulle någon kunna förklara vad "sänka bitdjupet" betyder?...förlåt om jag är jobbig med frågor..men fan ni verkar kunna mycket så jag passar på att lära mig...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 00:40

När du stoppar in signal och den konverteras till digitalt, dvs. när du pluggar in något som ska låta in i datorn, så vill du ha så stark signal som möjligt (dock ej så du får överstyrning), så att din ljudkälla utnyttjar så många av databehandlingens bitar som möjligt, samma sak gäller när du ska få ut ljud ur den, du vill spela så starkt du kan ut ur datorn för att erhålla maximalt av det digitala materialet när det omvandlas till analogt...

jag är ingen pedagog, men det kanske ger dig en hint...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-08 00:58

Tänk dig bitarna som trappsteg i en trappa mellan två våningar. Är det 24 bitar är det tjugofyra trappsteg, är det 16 bitar så är det sexton trappsteg osv. Trappan med den höga upplösningen tillåter nästan att du kan cykla upp för trappan, eftersom höjden på trappstegen är rätt liten, medan trappan i 16 bitar tvingar dig till att ta större kliv.
Vad man vill är att ljudet ska använda alla bitarna, alltså ljudets volym (db) ska springa hela vägen upp från bottenvåningen till nästa våning. (Tänk dig staplarna på hemma stereon där mätarna går upp till rött ibland osv). Eftersom det är trappsteg så kan ljudet inte stanna mellan två steg, utan måste välja att hoppa upp och ned mellan trappstegen i små hack. Naturligtvis vill man ha så hög upplösning, eller så många trappsteg som möjligt då.

Om man sänker ljudet internt på ljudkortet så blir det alltså inte färre trappsteg, men dock så blir det färre steg för ljudet att resa. Man förflyttar hela våningsplanet ned några meter och kortar av trappan. Mindre trappsteg=färre bitar (trappsteg för ljudet att hoppa runt på=mindre dynamik

Appråpå tips på ljudkort så tycker jag att du ska köra med externa ljudkort om du kör med laptop. Kan du köra med ett pci-kort så gör det. FW och USB kan strula ibland. (men å andra sidan, vad gör inte det...?)

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-11-08 01:34

Det är kanske inte lika relevant när det ligger på denna nivån budgetmässigt. Man förstör ju inte det inspelade ljudet genom att sänka lyssningen, utan förstör "bara" lyssningsljudet som går ut till monitorerna - men det kan vara smart att ha en volymkontroll av andra anledningar också; Om man vill kunna tysta med en "panikknapp" om ljudet hänger sig på något sätt, lyssna i mono för att kolla mixens monokompatibilitet, etc...
De lösningar som finns för detta (passiva volymkontroller), ligger en bit över tusenlappen om man inte ger sig på att pilla ihop något själv...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-08 02:09

Ja just det...glömde nämna allt som claes nämner... *doh*

Här på forumet finns en SM58 till salu, borde ju inte kosta skjortan tycker man.

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=14547

1
Bevaka tråden