Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangenttrubbel Wavestation

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade en liten skruvaisärsynthardag i helgen, och försökte åtgärda de fastnande svarta tangenterna på min Vågstation... Den enda hjälp jag hittat på internet är på Dan Philips WS-FAQ (http://www.danphillips.com/wavestation/ws_faq.htm#sticky_keys).

Citat:

In the Wavestation you lay the keyboard upside down on some pillows and remove the bottom (about 20 screws). Then you have to partly remove a contact board (we left it connected and laid it beside the keyboard). Each key can then be removed, greased, and put back. You can also spray lubricant into the key pivot points, but I think this would dry up. Grease is better.

Efter att ha skruvat bort bottenplattan hade jag däremot ingen som helst aning om vilken av alla grejer de menar att man ska skruva bort härnäst. Testade med det långsmala kretskortet som sitter längsmed hela klaviaturen, men det verkade inte göra så att man kunde få bort några tangenter så jag gav upp halvvägs...
Nån som har nåt tips?

Gav mig ut på google igen, och en bra stunds letande hittade jag det här:

Citat:

The cure is to remove the base panel, remove both main circuit board (KLM-1415 and o/p DAC board (KLM-1416) and then remove the keyboard. The keys can be removed from the key frame once the white plastic strip that run along the back of the keys is removed. Re-grease the key guides with perhaps a silicon or lithium grease (you may be able to obtain the original type of grease from your Korg distributor). When replacing the key be VERY CAREFUL not to bend the key contacts.

http://www.cassiel.com/gearhead/wsex.html

Vet dock inte om det här hjälper mig sådär jättemycket, eftersom de där nuffrorna inte säger mig nåt alls... Eller vänta... Det fanns kanske bara två kretskort i den??

Man får i praktiken plocka isär hela skiten. Jag gjord detta en gång av samma skäl som du nu gör det - svart tangent som fastnade. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde. Jag fick plocka loss de två stora kretskorten låg i botten (ligger ju längst upp nu eftersom synten ligger uppochned). De sitter ihop med en bred kabel. Lossa den. Jag fick testa mig fram med att plocka loss olika grejer innan jag fick loss klaveret. Kolla bara hur saker och ting satt. Har du digitalkamera så plåta gärna innan du tar isär, då har du något att kolla på om du är tveksam. Jag slogs av att det faktiskt inte var så svårt som det såg ut.

Jo, gör jag det här så lär jag nog va tvungen att fota en hel del!!
Mardrömmen är ju att man till slut står där med ett fullt funderande klaviatur, men med 1000 olika smådelar som man inte vet hur man ska sätta ihop... Men det låter ju bra att det var enklare än det verkar...! Tack!

Undrar bara om det är värt det? -Jag har tänkt sälja synten sedan och tänkte att jag ju borde få ut mer pengar om den är fullt fungerande... Fast handlar det bara om nån hundring så vette fan...?

Ursprungligen av android:

Undrar bara om det är värt det? -Jag har tänkt sälja synten sedan och tänkte att jag ju borde få ut mer pengar om den är fullt fungerande... Fast handlar det bara om nån hundring så vette fan...?

Personligen är jag alltid skeptisk till annonsörer som säljer en vara som antingen är "mycket lätt att fixa" eller "kostar en hundring att byta". Om den nu är så lätt och/eller billigt att fixa, varför gör man inte det då? Så tänker jag.

  • Medlem
  • 2005-11-11 11:17

Har du digitalkamera så ta massa bilder när du öppnar den, lättare att sätta ihop den efteråt om man kan kika på hur saker skulle sitta.

Jodå digitalkamera finns, tack för tipset!

Linnéa har tillomed lånat hem en digital systemkamera från jobbet (iofs inte i detta syfte) så jag kan nog bjuda på enormt högupplösta foton sedan om nån skulle va intresserad... :kaaaka!:

Citat:

Re-grease the key guides with perhaps a silicon or lithium grease

Vad för nån sorts "kladd" ska man förresten använda? Och vart köper man det? På en mack??

Brukar köra med olivolja till det mesta (gnirkande dörrar, cykelkedjor...), men jag gissar på att det inte är det bästa i det här fallet...

Ursprungligen av android:

Vad för nån sorts "kladd" ska man förresten använda? Och vart köper man det? På en mack??

Brukar köra med olivolja till det mesta (gnirkande dörrar, cykelkedjor...), men jag gissar på att det inte är det bästa i det här fallet...

Lithiumfett (som är vitt) kan man få på clasisjön, torkar inte på väldigt väldigt länge. Siliconspray använder man flitigt på dörrlister i bilar för att dom inte ska torka och klibba ihop, det är jäkligt halt på plast, men kan börja knarra efter ett tag. Så länge du håller dig på behörigt avstånd från 5-56 som mest bara torkar ut och förstör allt i dess väg, ska det nog gå bra.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-12 15:58

Ord pippin!

Visserligen kan man väl vara lite skeptisk imot annonser där det står "Kostar endast x00:- att fixa".

Jag har sålt synthar som jag ej orkat plockat ihop faktiskt och skrivit att det skulle kosta "så mycket att få det fixat hos en reparatör", självklart har jag alltid kollat upp hos lokala elektronikreparatörer innan jag satt ut annonsen. Har det kostat mindre hos köparen att få det fixat så har han ju tjänat på affären och har det kostat mer än utsatt pris ifrån min sida så har jag faktiskt betalat dom extra kronorna som det gick på.

Jo, jag håller nog med om det...

Ska testa att plocka isär den igen så fort jag bara kommit fram till vilket smörjmedel man bör använda. Nån som har nåt tips? Eller är det bara att titta efter silikon eller litiumbaserad smörja på närmsta mack?

Ok, tack! Får ge mig ut och leta lite alltså...

Jag smorde inte något när jag fixade mitt klaver. Jag böjde endast tillrätta de där metallbytarna som fungerar som fjädrar. Är de lite böjda orkar de inte fjädra tillbaka tangenten. Det fett som fanns kvar på tangenterna kläggade jag ut med fingret över alla tangenter. Jag hade inga problem efter det. I och för sig sålde jag synten strax efteråt, så jag vet inte hur länge det varade.

Hej,

är själv en Wavestationägare sedan -93 och har varit med om och åtgärdat detta problem.
I mitt fall var det ett par tangenter som gnisslade och ett par som inte 'fjädrade' tillbaka om jag minns rätt.

Som nämnt måste du skruva av hela det stora kretskortet för att komma åt tangenterna.

Jag kommer ihåg att jag använde vanligt hederligt Klöver Vaseline (mkt liten klick per tangent) och det funkade utmärkt. Det var 1997 som jag gjorde detta, jag gick då över och återfettade hela klaviaturen och det har hållt fram till nu faktiskt, har precis upptäckt en gnisslande tangent igen.....men 8 år som sagt

Lycka till.

1
Bevaka tråden