Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Muse Research Receptor

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

nån som har varit i kontakt med en sån??
verkar ju finnas oändliga möjligheter med en sån.
Nån som läst recentionen i studio ?...vet inte vilket nummer det är.

Den är väl lite dyr kanske...men med tanke på att man inte får en ny motif es för samma pengar så verkar det inte så farligt ändå.

Det är väl i stort sett "bara" en VST-host i rackformat? Motif vet jag inte riktigt om jag skulle vilja jämföra den med.. mer åt creamware noah-hållet (som nu är relativt billig om man lyckas få tag på en).

nja ...motifen menade jag mest i jämförelse prismässigt...
Känns väl som man får lite mer för pengarna med en receptor.
tänk att man kan köra med Alla NI program typ B4 och you name it ...live utan att ha en dator som kan krasha....
En sampler med feta orkesterljud eller nån fräck syntplugg mm mm...
Om man jämför så, så har ju en rompler av motifklass lite o komma med vad gäller flexibilitet...

Kan tänka mej att live så kan den vara oöverträffad i kraft o driftsäkerhet....

• Medlem
  • 2005-11-12 18:24

Men är det inte en dator i den då?

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-12 18:27
Ursprungligen av jgb:

Men är det inte en dator i den då?

receptorn och/eller motifen?

jo det är väl det...
Jag kan ju inte sia om driftsäkerheten, men eftersom den enda uppgiften den har är att köra vst-pluggar så får man vaäl anta att den gör det bra.....

Ingen här som har rattat en och vet hur den funkar i praktiken??

Å andra sidan måste man lägga till kostnaden för pluggarna i Receptorn om man ska köra lagligt, och då är kanske en Motif eller dylikt billigare ändå. Bra livegrej, men lite väl dyrt annars tycker jag.

jo visst blir det dyrt men ock andra sidan så blir det ju billigare än att köpa nya syntar när man vill uppgradera sej...har man en sån här så räcker det ju att köpa nytt program...

Jag tänker mest på att använda den som liveinstrument, där kan det väl knappast bli kraftfullare.
Just den biten att slippa oroa sej för krasher när man giggar är väl en stor fördel mot att använda i laptop eller nåt.....

Ett av de största stabilitetsproblemen när man håller på med datormusik är att just VST-pluggar ofta är instabila. Det vore delvis därför lite smått halvotroligt om den här vore helt stabil.

Vad jag läst om den är det DSP som kör speciella versioner av VST-instrument/effekter. Tror inte att den kan köra samplers då det inte finns nåt givet internminne för det (och ingen hårddisk).

• Medlem
  • 2005-11-14 11:34
Ursprungligen av Olle Truck:

Vad jag läst om den är det DSP som kör speciella versioner av VST-instrument/effekter. Tror inte att den kan köra samplers då det inte finns nåt givet internminne för det (och ingen hårddisk).

Om jag minns rätt från SOS så är det en vanlig PC med HD och skapligt mycket minne som kör linux. Fast deras VST-host kanske inte har stöd för det? Det vore ju konstigt i så fall...

Edit:
Titta vad jag hittade! http://www.soundonsound.com/sos/mar05/articles/muse.htm

Jag har numera en Receptor med 2 gig ram o 200 gig HD; än så länge kör jag bara Ivory, och den funkar GRYMT bra, fantastiskt paket det där. Under närmsta tiden ska jag bygga ut den med t ex B4 o Sonik Synth, om det finns intresse kan jag uppdatera när jag installerar nya pluggar...

Skoj, köper man speciella pluggar för den eller hur funkar det nu?

Nja, man måste köra 'receptoriserade' pluggar, dvs specialanpassade för receptorn. Det finns en hel del såna (lista finns på www.plugorama.com), och dessutom kan man köra freeware. Jag har läst om folk som kör icke auktoriserade pluggar med framgång, t ex Legacy Collection, men har inte vågat testa det själv!

Ok, jag kunde ju ha läst din tidigare post..!

OK, jag undrade om något hade förändrats där, men man kan alltså... ibland... köra andra sorters pluggar. Det känns ju lite surt att köpa specialversioner bara för Receptor. Å andra sidan borde det kanske innebära att dom optimerats för Receptor, vilket ju är schysst. Berätta gärna mera sen när du kört lite till... Enkelhet/funktionalitet och stabilitet är väl de viktigaste frågorna vad gäller en sån härna grej, alltså att den verkligen känns specialsydd att göra vad den ska göra utan strul.

Så vitt jag vet så är det upp till tillverkaren om det kostar extra att konvertera till receptorformat. Vissa pluggar - typ Ivory - är gratis, medan andra kostar... Ivory går tydligen bättre på receptorn än på en maxad G5:a som är mycket vassare på pappret, så själva optimeringen verkar fungera bra. Hittills har jag upplevt följande;

Enkelhet: Om man har lite datakoll och koll på syntar så är det ganska enkelt att komma igång. Man drar en korsad ethernetkabel mellan datorn o receptorn, aktiverar (i mitt fall) AppleTalk, följer instruktionerna och sen är det bara att köra. Ip-adresser o lösenord är automatiskt, och receptorn dyker upp som en 'extern filhanterare' på datorns skrivbord. Märk väl att jag har syntkoll men inte datakoll, så jag fick verkligen läsa instruktionerna noggrant, och det var inte så svårt. Själva Receptorprogrammet är enkelt och översiktligt, som att jobba med valfri sequencer fast bara med pluggarna. Man växlar mellan tre fönster; ett huvudsakligt mixfönster där man gör allt på program/multinivå, ett globalt fönster med alla inställningar för receptorn, och ett editfönster för pluggen du använder. Receptorns interface är väldigt översiktligt och enkelt, och det går fort att göra ganska avancerade program och splittar.

Funktionalitet: Ivory går som tåget; vissa av de medföljande gratispluggarna känns inte riktigt lika vassa, men så är de ju också gratispluggar. När jag kör Ivory rör sig CPU-mätaren knappt, så jag anar att man kan köra ganska cpu-tunga pluggar samtidigt som ramkrävande applikationer som Ivory.

Stabilitet: Inga problem hittills med själva spelandet. Några småbuggar i editorn finns; Ibland när man går till editfönstret försvinner klaffarna tillbaka till de andra fönstrena, och man måste då starta om Remote Control-applikationen, vilket tar c:a 2 sekunder... Och live kommer man knappast jobba så mycket i editfönstret. I editfönstret kan man i Ivory inte scrolla ner hela vägen i menyerna, så vissa Yamaha-sample-set blir i praktiken oåtkomliga den vägen. Det stör inte mig så mycket eftersom jag inte använder dem just nu, och dessutom går de att aktivera från frontpanelen.

Angående stabilitet så kan jag konstatera att mitt Tritonrack har kraschat och hängt sig några gånger, mitt Motifrack har kraschat och ibland spökar min XV-2020. Med andra ord; lite strul är väl oundvikligt, och jag får väl se vad för slags strul det blir med Receptorn...

Schysst... det verkar ju som om den gör vad den ska då ung... Hade varit rätt ball att ha en sån med några anpassade pluggar. Har försökt hitta vad för CPU:er dom trycker in i dom, men har inte lyckats. CPU:n är väl iochförsig inte lika viktig när dom har ett mera dedikerat OS till den. (Hartmann Neuron hade ju t.ex en P3 800 i sig om jag inte minns fel.)

Ja, jag vill minnas nåt om en PIII 2300. Motorola-chippen i Nord Leadsyntarna är ju inte direkt överväldigande på pappret heller, men i användning funkar det finfint! Dessutom kan man ju uppgradera både processor och minne i Receptorn när (om?) Muse släpper ny hårdvara.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-10 17:43

Är det inte AMD Opteron (en eller två) i receptorn? Eller far jag efter någon annan liknande lösning nu?

Ah, det låter bekant! Jag är som sagt inte säker alls, utan gick bara på minne. Jag kanske minns nån jämförelse, men med fel siffror... förvirring...

Hur funkar det med att använda pluggar som man redan köpt? Kan man migrera licensen?

Det beror på om pluggtillverkaren har godkänt det. T ex arturias pluggar går inte att köra, as-tråkigt om du frågar mig... Det finns en lista på www.plugorama.com över alla klara pluggar, och en länk till kvr audio där det listas pluggar som inte är auktoriserade men som ändå funkar, t ex Scarbees effekter och Korg Legacy Collection i viss utsträckning..

Det är ju skittrist.

Vad betyder det att något funkar "i viss utsträckning"? Att de drar mer CPU, låter skumt, begränsad funktionalitet...?

Var inte hela poängen med burken att den skulle köra standardpluggar? Det är så jag minns lanseringen iaf, vad hände?

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-11 10:31

Svårt att få en dedikerad plattform att köra alla pluggar. Speciellt när det är byggt på linux. De flesta pluggar har ju någon form av irriterande kopieringsskydd, gärna ett som är beroende av operativsystemet (t.ex. lägga krypterade strängar i registret i windows). De pluggar som enbart är skyddade med en nyckel borde gå, om dom inte förlitar sig på några specifika funktioner i operativsystemet.
Är väl samma problem som när man ska köra VST's i ett "vanligt" linux, många av dom funkar helt enkelt inte.

Exakt. Och för mig var det viktiga inte att kunna köra 'alla' pluggar, utan möjligheterna med de pluggar som går att köra, och de är ganska många..! T ex alla NI-pluggar går; man kan alltså köra både B4, FM7 och Kontakt live - klart mycket vassare än de flesta workstationsyntar. Jag tycker att en Receptor med de pluggar mean vill ha blir till och med bättre än en Oasys; samma upplägg men mer valfrihet och betydligt lägre pris. Jag gillar dessutom rack, så för mig var det enkelt. De pluggar som jag saknar idag är Scarbees elpianon o clavinet samt arturias va-syntar; om man kunde köra dessa på Receptorn skulle jag bli glad. Elektrik piano är ju inte så värst inspirerande, tycker jag. Nu brukar jag ju ta med Powerbooken för editering, så teoretiskt sett skulle jag kunna köra åtminstone Arturiasyntarna från den, men jag ville ju komma ifrån laptop, ljudkort, midiinterface och så vidare...

Muse har nån ny integreringsteknik på gång; Uniwire. Jag är inte helt insatt i vad den innebär, men jag tror att den integrerar Receptorn med datorn så att man kan köra t ex mjukvarusyntar i datorn genom Receptorns A/D och tvärtom... Ska kolla upp det lite!

Nu har jag installerat Kontakt 2 i Receptorn, funkar hur bra som helst! Jag har än så länge bara använt samplingarna som följer med, när jag har tid ska jag lägga in mitt lilla ljudbibliotek. Installationen var smidig, man måste bara använda Samba och Windows-fildelning aeftersom AppleTalk har en begränsning på antal tecken som gör att man inte kan ladda alla filer. Återkommer med mer info!

Senaste upptäckten: Gratis-pluggar! Jag har installerat Mr. Ray 73 (Rhodes) och Mr. Tramp (Wurre), och de låter och spelar som en dröm! Soundfonts.it är sajten, och detta är inte samplingar utan baserat på DSP-modellering, vilket innebär att inga velocityswitchar finns. Wurren kommer med tremolo, och det finns en effektplugg att ladda ner med dist, chorus, phaser, stereotremolo och mycket annat godis. Jag var helt inne på att skaffa Scarbee-bilioteken, men det känns faktiskt ganska onödigt med dessa pluggar. Även Minimoogpluggen Minimogue VA funkar kanon. Just nu kör jag Ivory:s 6-lagers Bösendorfer, Mr. Ray, Mr. Tramp, Kontakt-stråkar och NI B4 helt utan problem. Det är klart att det går att gå i taket, men så länge man använder plugggarna på ett medvetet sätt går det bra. Nackdelarna tycker jag övervägs av fördelarna i ljud och format... Tjohoo! Off to planka låtar.

1
Bevaka tråden