Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela syntar i bandsättning....

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

repade häromdan med bandet (gitarrpop och rockband ,typ) och använde lead 3:an för diverse pads o leadljud...
ljuden låter så fina när dom andra inte spelade men säg att jag låg på en pad i nån refräng så: Hallåå....var fan tog mitt ljud vägen.
Påpekas att jag la ut syntarna i pa:t i replokalen.
Synthljuden var inte svaga heller tyckte jag...

Dom skar väl inte igenom då antar jag....

Hur många här stöter på detta problem titt som tätt och vad har ni gjort åt det...
Handlar det bara om EQ?
Det är ju inte att bara dra upp volymen för då dränks ju allt efter ett tag..

IBland känner man ju att ljuden måste tweakas på plats i en bandsättning för att dom ska urskiljas och skära igenom.
Detta har man ju inte riktigt tid med vid rep och dylikt...
Och sitter man hemma och skruvar till ett kalasbra ljud( tycker man själv) och kommer till replokal och det hörs inte alls. och det är ju inte så kul längre..

Nyanser i ljudet går ju mycket förlorade tycker jag också...
Är det nån vits o programmera vissa saker,med tanke på att det inte kommer att märkas ändå..

Programmerar ni ljuden så att det inte är så mycket bas i dom ( typ pads och leadljud)
Proggrammar ni ljuden med nån tanke i bakhuvudet att för att det här ska sticka igenom så skiter jag i dessa saker typ....
Vad är lösningen på mina problem?

En egen monitor är ju trevligt men det känns inte som att det är problemet...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-12 15:47

Jag har precis samma sak, och den enda lösningen är att tweaka till ljuden på plats. Det spelar ingen roll om bandet får vänta osv, man måste helt enkelt göra vissa saker på plats i PA, eftersom de beter sig annorlunda än vanliga monitorer och hörlurar osv. Ett tips är att kolla om PA't är inställt korrekt med sin eq också.

Ett problem man ofta har när man spelar tillsammans med elförstärkta gitarrister är ofta att de låter ofantligt mycket. Har man dessutom en basist som är med och spelar så har man mer eller mindre fyllt hela registret. Vad man får göra då är att helt enkelt att skära lite i de instrument som finns. Behöver gitarristen all bas från sin gitarr så att den mullrar till exempel?

Ett tips är att ställa upp stärkarna mellan PA-högtalarna och försöka ordna någon form av stereobild i replokalen. Pröva att panorera din synt om gitarristen klagar osv.

En sak till är att skaffa ordentliga stativ för sträkarna, så att de vinklas uppåt mot musikern. Jag har själv länge haft problem med att en av gitarristerna har haft sin stärkare vid sina knän och riktad rakt mot mig. Klart att han höjer sin volym för att höra sig själv då, och självklart att jag blir döv liksom...

Jag har tidigare spelat i ett "rockband" och kan inte säga att jag hade det problemet alls. Dock använder jag mig inte av pad-ljud och sånt som jag tror har lättare att dränkas, utan jag körde i stort sett alltid med antingen synthbasar (och spelade unisont med eller i stämma mot bassisten) eller leads.
Men det var väl förresten iofs så att jag på plats i replokalen valde/skruvade fram ljud som passade in i den övriga ljudbilden...

En annan grej att tänka på är ju arret också. Om ett visst synthljud ska komma fram under ett visst parti i låten får man kanske arra det så också.

Har själv haft samma problem som keyboardist. Som ni ovan också säger så är några bra förslag att tweaka ljudet men även kanske be gitarrister, bassister mfl. mixtra med soundet.

Men skall alla fläska på med allt samtidigt försvinner oftast, av någon konstig anledning, keyboard. Udantagsvis skulle väl typ ett leadljud från en moog vara som sticker igenom det mesta...
Men annars tror jag mycket på plannera av låten, ändra spelsättet etc. - dvs. arret.

Sånt där beror mycket på lokalen man spelar i och vad för högtalare gitarrister + basister kör med. Man får helt enkelt försöka se till att alla håller sig till "sina" frekvenser och i värsta fall slänga upp lite akustikplattor eller vad som nu kan behövas för att få det mer lyssningsbart.

NL3:an kan låta nära på hur stort och brett som helst.. så man får se till att anpassa ljuden. Lite extern dynamikprocessning på den hjälper.. men är absolut inte nödvändigt. Dess multimodefilter kan fixa det mesta sådant
Då jag lirat med gitarr/bas/trummor/synt-band i replokaler så har jag mest kört med väldigt "smala" ljud som inte låter så fläskigt.. hellre spinkigt och lite skrikigt även för pads om det är röjig/högljudd musik.

Ett första test man bör göra (enligt mig iaf) är att testa ta bort alla reverb och delays från alla instrument och se om det hjälper (om man nu kör med sådant).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-12 19:22

Att försöka vinkla förstärkare och sånt är en bra ide. Oftast vill man ju höra sig själv lite bättre än vad resten av bandet vill. Står man då bredvid förstärkaren så vrider man på till man hör sig själv skapligt och sen ropar resten av bandet "SÄNK!!!"

Sen att vissa ljud inte går igenom gäller nog alla intrument (kanske med undantag för trummor, de brukar alltid höras), jag har ofta blivit förvånad över hur gitarrljud som låtit så tufft (och högt) på egen hand fullständigt försvinner så fort resten av bandet kommer in.
Finns väl egentligen ingen annan lösning än att skruva fram ljud som går igenom och försöka samsas om spektrat inom bandet.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-12 22:05

Har inte du en Z1?
Den kan skära som en motorsåg genom distade gitarrväggar!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 23:48

Tror det gäller att få baisist, trummis och gitarristen i ditt band att sänka sina volymer. Annars krävs det jäkligt bra PA för att få pads att gå igenom på ett riktigt sätt.

Och att få ljud att skära igenom, beror en hel del på ljudkällan. Jag upplevde t.ex att en Juno Alpha-1 pad kommer fram mycket mycket bättre än en dito från en Wavestation. Varför är jag inte säker på, men har gissat att det sitter en inbyggd kompressor i Alphan, och att vågformerna i en Alpha är mycket hårdare (en sågtand kan vändas på två håll, den kan vara olika skarp i spetsen) i tonen, samt fasräta.
Prova med en kompressor och en EQ på ditt ljud som standard för att matcha gitarrerna.

Rätta mig om jag har fel, men ett padljud är väl oftast tänkt att ligga lite i bakgrunden och fylla ut. På dom ställen som paden ska ligga i förgrunden så får man väl softa ner dom andra instrumenten så paden kommer fram.Det hade väl varit mer störande om inte ett vasst leadljud skurit igenom, då är det nog dags att sänka volymen lite...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-14 09:51

Hitta frekvenser som inte används av de andra instrumenten, om det inte finns några, så är det dags att börja ratta ljud tillsammans, som ett band.
Det är väl ändå meningen att bandets ljud ska vara bra som helhet, inte att varje enskilt ljud låter "apstort" på egen hand?!

Jag säger ratta ljud på plats, eller var beredd att tweaka. Det är vad övriga i bandet får göra. Som gitarrist kan jag säga att de gånger jag har skruvat fram ett ljud i min ensamhet och tycker det är ballt, så passar det inte när det kommer i ett sammanhang.

1
Bevaka tråden