Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

är det "farligt" att dra ur en midisladd...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ur en synth som är på? på en som spelar? kan synthar bli galna då?

kanske helt dum fråga, men jag tycker jag minns storys om dx7:or som har tappat minnet av sånt etc. är det nys eller?

  • Medlem
  • 2005-11-13 11:41

Dumt att göra det samtidigt som man skickar en massa sysex och liknande skulle jag tro. Själv har jag inte råkat ut för något sådant när jag har dragit ur midisladdar ur påslagna syntar som har matats med vanliga midinoter och liknande.

Jag blev galen en gång när jag hörde midisignaler i lurarna...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-13 23:03
Ursprungligen av charliecrash:

Jag blev galen en gång när jag hörde midisignaler i lurarna...

Var det informationen i signalen som gjorde dig galen eller bara själva ljudet?

Ursprungligen av vember:

Var det informationen i signalen som gjorde dig galen eller bara själva ljudet?

Självklart informationen. Försök själv räkna pitchbender events'arna och lista ut var på skalan tonen befinner sig, för det vet ju alla att själva tonhöjdsinformationen befinner sig i pitchbendermididatainformationen. Samtidigt växte en frustration över att inte kunna frambringa 5 kanaler ljud ur strupen i exakt 135 bpm, hårt kvantiserat i 32-delar. Det var ett trauma...
Men jag är helt återställd, håller mig från mididata numera.

  • Medlem
  • 2005-11-13 11:46

Jag tror inte det är någon fara, men för att vara på den säkra sidan kan du ju stänga av musiken innan du rycker ur sladden, men du behöver inte stänga av hela synthen för att rycka ur sladden.

Däremot ska man INTE rycka ur SCSI-sladdar när ens grejor är påkopplade med ström.

Ursprungligen av Kada:

Däremot ska man INTE rycka ur SCSI-sladdar när ens grejor är påkopplade med ström.

Nej fyfan. Det blir nästan alltid dyrt, men man kan ha tur.
En annan sak man ska se upp med, när vi nu hejdlöst pratar sladdar är: TA INTE FEL TRAFO till din kära burk. Jag råkade ge en liten rolandmodul växelström till en alesis effekt, det blev 100% pannkaka.

  • Medlem
  • 2005-11-13 12:56

Otur charliecrash

yo tack för svaren. jag drar väl ur midisladdarna försiktigt då...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-11-13 23:47

Har hänt att jag fått själva synktempot som ett klickande ljud i högtalarna

1
Bevaka tråden