Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linn Drum + MIDI?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Linn Drum som har ett övertejpat hål i fronten. Snubben jag köpte den av sa att den hade haft MIDI, men nu var återställd till originalutförande (förutom hålet såklart). Då undrar jag:

Går det att "bygga in" MIDI i en Linn Drum, och i så fall, är det då i/o?

Är helt ny i MIDI-världen och har just skaffat laptop. Gillar att stå mellan stärkare, synthar och trummaskiner i studion och känna trycket i magen istället för att sitta och pilla på datorn med hörlurar. Tar tacksamt emot tips för att få processen mer "hand-on" (härlig Musikaffärs-vokabulär jag sitter på).

/Martin

Oj! Var LM-1 inte med midi? Det var mer än jag visste.

Nix, ingen midi.

Det är en ganska vanlig apparat, så du hittar säkert många inbyggnadspaket via google.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-11-13 21:06

Det borde väll gå att synca med gammelsync, finns shyssta burkar..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 00:57

Visst går det synka med Gammelburkar !

Jag har ett par till salu.

Linndrum Kunde upgraderas med midi med hjälp av kit från bl.a. JLCooper, Forat och Kenton.

Idag så tror jag Kenton erbjuder Midikit.

Konstigt att borra hål i fronten !

L - Med Midifierad Linndrum.

Gammelburkar?

Är det det du har till salu, waveterm?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 09:54

Japp. Gammelburkar !

Specifikt en Garfield Electronics Doctor Click 2 som tuggar Midi Clock och spottar ur sig allsköns synkpulser.

2000 pistolas + frakt.

L

Ursprungligen av waveterm:

Japp. Gammelburkar !

Specifikt en Garfield Electronics Doctor Click 2 som tuggar Midi Clock och spottar ur sig allsköns synkpulser.

2000 pistolas + frakt.

L

Vad kan den?
LM-1 (och möjligen också Linn Drum) kan väl bara få en clockpuls in och that's about it?

I så fall kan man ju köpa en ny doepfer MSY-2 för en tredjedel av det priset:
http://www.doepfer.de/msy2.htm

Tack för tipset!

Läste länken och det verkar ju som att den skulle funka fint. Linndrum tar ju emot analoga pulsar via telejack, så då får man använda Clock-jacket, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-15 01:03
Ursprungligen av j antoni:

Vad kan den?
LM-1 (och möjligen också Linn Drum) kan väl bara få en clockpuls in och that's about it?

I så fall kan man ju köpa en ny doepfer MSY-2 för en tredjedel av det priset:
http://www.doepfer.de/msy2.htm

Omvandla Midi till följande :

Dinsync Roland 24 ppq
Dinsync Korg 48 ppq
12 ppq
24 ppq
48 ppq
64 ppq
192 ppq
384 ppq
Variabel Trigg 1 ppq till 8 ppq. Positiv samt negativ puls
Click out
Linn FSK
Oberheim FSK
Roland FSK

Allt samtidigt.

Vidare så kan den ta en ljudsignal och omvandla den till trigg

Den kan också omvandla andra vägen.

Lite mer än en Doepfer mao.

L - Passar på PPG:n men tack för titten !

Ursprungligen av M i Gbg:

Gillar att stå mellan stärkare, synthar och trummaskiner i studion och känna trycket i magen istället för att sitta och pilla på datorn med hörlurar.

/Martin

Varför inte sitta och pilla på datorn mellan stärkare, synthar och trummaskiner i studion och känna trycket i magen istället ? :kaaaka!:

Jo, jag är ju lite trög i omställningar. Äter gärna samma frukost varje morgon, och när jag väl byter så håller jag fast i den nya minst ett år. Men asperger ger en å andra sidan en skön trygghetskänsla!

Ska fundera på erbjudandet, waveterm. Om jag ska vara snål kanske det funkar med att skicka iväg en synkpuls från Mboxen, men då måste jag ju iofs sitta och klippa in den. Kan nog bli rätt bökigt och tidskrävande.

Förresten, borde det inte funka att köra Linndrum på "eget" tempo och leda in en analog puls i Mboxen som får styra tempot på MIDI-spåren.

Ju mer jag tänker på det desto smidigare känns det som att det blir med en "gammelburk"...

1
Bevaka tråden