Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: vettigt rackmonterbart firewireinterface på mac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Nu har jag letat mig helt tokig efter ett ljudinterface som uppfyller följande krav:
- Firewireanslutning
- Ska fungera bra på Mac
- Mycket I/O (line, mic, midi och instrument)
- Ska vara rackmonterbart
- Bör inte kosta över 5000kr

Vettiga kort som uppföljer ovanstående krav (mer eller mindre) verkar vara:
- MOTU 828mk2 (begagnat från tyskland hamnar det på dryga 5000kr)
- Terratec phase 88 rack fw (nypris tyskland: 4000kr, nypris sverige: 5000kr)
- PreSonus Firepod (begagnat från tyskland här också)

Nu är ju då frågan. Har ni någon erfarenhet av de här korten? Terrateckortet för knappa 4000kr inkl frakt från tyskland känns som en kanondeal. Recensioner säger att det är ett bra kort och specar och snackar om ner till 2-3 ms latency. 8in känns bra om jag skulle vilja spela ett helt band någon gång. Kommer jag att sakna ADAT?

Här är en jämförelse jag gjorde mellan korten ovan. Priset är bästa nypris (vanligen tyskland), och "optimalt pris" är priset på det ställe där jag tror mig få bäst service om något skulle gå fel.
http://zagwer.mine.nu/~maxed/ljudkort.txt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-14 13:41

828:an är klockren, minimalt med strul.

Ursprungligen av Peth:

828:an är klockren, minimalt med strul.

Ja, men den är också klockdyr tycker du att det är värt de extra 2500-3000 kronorna?

Det handlar ju alltså om 150% av priset på terratecen. Sen är jag iofs medveten om att MOTU-kortet nästan är specialgjort för Mac, så jag förväntar mig ju att det skulle fungera helt perfekt. Jag kan inte säga annat än att jag är sugen

För vissa så är det helt klart värt de extra slantarna. Tydliga leds för varje kanal på fronten är verkligen skitbra! CueDSP-joxet är också helt underbart. Drivrutinerna är väldigt bra både till pc och mac. Det är ett påkostat bygge med bra kontroller och väldigt tydlig display osv..

Mjo, MOTU-kortet är ju onekligen väldigt bra, och säkert väldigt prisvärt också. Men det är fortfarande mycket pengar... 6000 begagnat i Sverige. Ingen som har någon erfarenhet av Terratec Phase 88 Rack FW, gärna på Mac?

Jag har också 828mkII, ett prima kort men vadå fanns det inte en 828mk1 för 3400 kronor här på 99säljes?? Några år äldre då förståss, inte testat ettan men tycker att Terratec känns som ett dataspelsmärke. Kanske lite konservativ och tjurig...men det är ju måndag idag. Finns säkert många bra märken och man vet inte vem man ska lita på.

Hoppas du hittar megakortet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-14 19:05

Jag skulle gått på ett 828 MK1 och kompletterat med ngt simpelt MIDI-interface om ändå bara 1 in/ut behövs. Terratec och Mac rimmar illa.

Ursprungligen av PF:

Jag skulle gått på ett 828 MK1 och kompletterat med ngt simpelt MIDI-interface om ändå bara 1 in/ut behövs. Terratec och Mac rimmar illa.

Är det verkligen så? Jag vet att Terratecet kom utan OSX CA stöd från början, men det har ju tillkommit, och jag har läst någon macrecension av kortet och det dissades inte där. Och de verkar ha ställt ut det på Apple Expo också, det gör man väl inte utan dugligt macstöd?

Jag är som sagt självklart medveten, och håller med er om att MOTU 828mkII är ett sjukt bra kort för pengarna, och att Mac hjärta MOTU ärlikamed sant Men det är så mycket pengar

EDIT: nu ser jag att du skrev mk1. Är inte mk1 utdaterat? Det är fult iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-14 19:28

Bättre än Terratec. Fult? Nej.

Mitt mk1 tuffar på bra fortfarande, på en PC tom.

Enda stora nackdelen med det är att det istort sett kräver en mixer för monitorlyssning, den interna lösningen är väldigt begränsad...

Motu 828mk är jättesnyggt.

Hittar man inte begagnade mkII för 5500 kronor eller är det jag som har drömt?

Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

Motu 828mk är jättesnyggt.

Hittar man inte begagnade mkII för 5500 kronor eller är det jag som har drömt?

Tja, smaken är väl som baken, eller nåt

mkII för 5500 är kanske inte omöjligt, men i alla fall en raritet. 6000-6500 däremot är inte helt ovanligt.

Nu är det såhär att Thomann börjat sälja Terratec Phase 88 Rack FW igen, trots att de sagt att de var slutsålda och inte skulle köpas in något mer.

Kostnaden för ett sådant är knappt 4000SEK inkl frakt, vilket är ett grymt nypris för 8 analoga in i rackformat, med 2 mic-pre och 2 midi in/ut. Men är det ändå värt att spara några extra tusen för ett begagnat MOTU 828mkII?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-01 12:16

Omöjligt att svara på egentligen. Har Terratec bra drivare så är det ju rock on. Jag läste i Studios översikt av ljudkort att Terratecs nya lilla FW-interface ska vara väldigt prisvärt & visst ha bra ljudkvalitet. Köp månadens Studio och läs. De testar dock inte hur interfacen funkar på Mac men mäter ju interfacens ljudkvalitet och så. Du har väl egentligen bytesrätt på Thomann också så... MOTU då? Ptja... de är helt enkelt enormt välrenommérade. Jag och många med mig har använt deras interface och förbluffats över bra drivare, bra och schysst hårdvara, fantastisk ljudkvalitet.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 12:30

Kolla upp Focusrite Saffire (www.focusrite.com), det är mycket bang for the buck. 4 in/10 ut, hårdvarumonitor, 3 separata lyssningar, DSP-effekter på input/output, tar ström från FW-port om man vill, Core Audio. Det har dessutom fått fin kritik!

...

och hade jag läst rubriken på tråden hade jag sett "rackmonterat".

1
Bevaka tråden