Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liam howlett trumljud ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har alltid varit lite småförälskad i trummljuden Liam använder, ett bra låtexempel är "smack my bitch up", "funky shit" mfl.
Vad är hemligheten med ljuden, phaser, något filter via lfo eller velocity, ringmodulation ?
När jag hade triton fans det något kit som lät exakt så :eek: men jag kollade aldrig upp hur det var uppbyggt.

I början av karriären så samplade han 909 rätt ner i sin W-30. Men jag läste i nån intervjuv att han gillade att lägga ihop flera olika baskaggar till en enda feting.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-16 02:01

Kanske "Liknande diskussioner" kan hjälpa?

Det verkar stämma bra med vad jag läste nu, har googlat en del nu och det verkar inte finnas mycket mer infrormation om hur han gjorde ljuden.
Är väldigt säker på att det måste vara någon effekt inblandad, kanske ska kolla på någon triton om jag hinner.

Mårre: jag kollade igenom Kada´s tråd ifall det är den du menar, läste igenom artiklarna men det stod inte någonting om trummorna, inte vad jag såg iaf.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-16 11:54

drdreas: åfan, trodde att det skulle finnas ngn info där (var ju en massa sidor om Prodigys ljudgenerering). "Hemligheten med ljuden" är bland annat dubbade ljud, mkt kompressor och en del dist men framförallt att Liam är ruskig på att programmera. "Smack my bitch up" är ju typisk breakbeatsampling som duckar efter kicken på ettan. Att göra sådana beats från scratch med lösa ljud gör ingen...hitta liknande loopar å dubba istället med lösa ljud. Så gör 9 av 10.

• Medlem
  • Härryda
  • 2005-11-16 13:21

Liam samplar ju en hel del som ni säkert vet. Intro "beatet" i Smack My Bitch Up är samplat rakt avfrån randy westons In Memory Of.
Generellt för breakbeat och triphop mm är att de samplar från gamla funk och jazzlåtar, rippar rakt av (Prodigy- Poison stulet från skullsnap - Its a new day)eller rexar upp det och ändrar. Lägger på extra kickar eller subbas och eq:ar upp diskanten. Komprimerar, panorerar, smutsar ner det ytterligare genom att köra det genom ett analogt filter eller liknande (t ex Roland RE-201 Space Echo) mm.

Fast jag tror att prodigy har spelar in flera av sina beats själva med en egen trummis inspelat på gamla vintage mickar och mixerbord mm (Spitfire??) som de också har med på live konserterna.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-16 16:35

Kolla Fuzz Townsends loopaket (gratis) hos Looperman.
http://www.looperman.com/loops_guest_results.php?loop_author=Fuzz%20Townshend
(känner mig lite givmild idag)

1
Bevaka tråden