Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fet cpuanvändning på live

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-11-16 03:22

god morgon!

har upptäckt att min version av live 5.2 gör att datorn ibland slår i taket på bara några enstaka samplingar (kanaler).
i natt gjorde jag grunden till en låt på en kanal med endast beat repeater samt redux och cpu var uppe i ca 60%.
någon som vet och kan hjälpa?

lägger oftst upp samplingarna i RAM då de är små men användbara. och någon större användare av effekter är jag inte.

datorn är en powerbool 1.67 och ram ligger på 1.5gb samt interfacet som är ett traveler
med buffer på ca 512 (192khz)

problemet var även när jag hade 96 khz men nu är det illa. kan det vara disken? eller någon bugg? versionen på tiger är 10.4.3 förövrigt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-11-16 13:19

Har börjat testa live 5 nu också och jag har samma problem, fast på pc.

Körde lite hemma igår. Hade 4 spår med väldigt korta loopar och en operator med lite effekter på. CPU'n låg mellan 50 och 70% och jag fick det där härliga digitalknastret.

Min dator har en CPU på 3,2 GHz och RAMminnet är 2 giggisar så jag tycker att det inte borde dryga med så lite grejer igång.

Någon som haft samma problem och kanske rent utav löst det?

  • Medlem
  • 2005-11-16 13:24

När det gäller Live på Mac så var det i alla fall för något år sedan problem med att det drog massa CPU när man knappt gjorde något, finns säkert någon här som kan berätta mer (false messiah?).

Det låter märkligt det här, jag har en dator från stenåldern och Live funkar klockrent för mig, även om jag kör Reaktor och någon annan CPU-krävande plugg + effekter och samplingar eller audiospår... Om jag vekligen mosar på med liknande uppsättning så kommer jag kanske upp i 65%...och då går det ändå att använda...

BTW, jag har en AMD athlon 1.2 ghz, 256!!!(tro det eller ej) mb RAM och ett gammalt soundblasterkort....

Jo, Live är rätt CPU-hungrigt eftersom ljudmotorn hela tiden är igång (till skillnad från Cubase, Logic osv som dynamiskt slår av effekter som inte används). Men det låter ju som det är i överkant, jag kan generellt sett få in hyfsat mycket pluggar innan det börjar närma sig 60-70%. Har du testat med 44kHz? 192 kräver ju över 4 ggr så mycket CPU, och jag ser inte riktigt poängen att använda det i Live om man inte spelar in akustiska instrument med high-end-mickar/preampar osv.

När det gäller PC borde odlarn få ut mer än så, men operator är en väldigt hungrig plugg så testa att byta ut eller dra ner på antalet röster/unison.

I Abletons forum har folk lagt upp "Live 5 performance test" plus en testfil som ni kan kika på och se om era resultat hamnar i närheten av vad andra får.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-11-16 14:08

Tack för svaret, ska testa lite när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-11-17 08:54

jojomenvisst.
ställde ner till 44 och nu funkar det kalas. tack än en gång.

1
Bevaka tråden