Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa system till keyboards???

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det...?
Tänk va jävla smidigt det skulle va o slippa alla jävla sladdar när man giggar typ...
Koppla en sändare med två telepluggar i synten oså sen bara ha en mottagare i ett rack...

Undrar om nåt sånt finns ....finns det så kanske det är dyrt som satan och därför har man aldrig sett det IRL.

Nån som har hört om nåt sådant finns...

Annars kanske man ska kontakta en uppfinnare...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 11:53

Inte för att vara negativ

Men trådlöst, helt utan kablar = batteridrift...
inte så kul om strömmen inte räcker till under ett gig

Själv har jag spelat synth genom ett trådlöst bas-system en gång, när det inte fanns linebox, eller tillräckligt långa kablar på scen. Funkade bra. Mono dock...

Det där med batteridrift känns ju som det inte är ett problem....
Man kan ju t.ex byta batteri till nya fräsha innan gigget....som sångare gitarrister mm gör....

Utan kablage så åker man nog lätt på en "playback"-stämpel.. men håller verkligen med.. fan va smidigt det vore. Det är ju sådant som blåtand är utvecklat för.. så låt uppfinnarna göra nåt annat istället

Ursprungligen av Volantiz:

Utan kablage så åker man nog lätt på en "playback"-stämpel

precis vad jag tänkte på:) men å andra sidan så måste man ändå ha någon sorts av kontakt inpluggad i instrumentet ju...som går till sändaren...
eller jag vet inte.
hade varit smidig att slippa koppla och bete sig. fast det är ju lite av charmen även

Det vore ju nåt att använda blåtands teknik för...
Går säkert redan idag o lösa det på den vägen.

Skulle man uppfinna ett sådant system som var hyfsat billigt så skulle man kunna sälja till i princip till varenda musiker i hela världen....vem fan vill inte slippa sladdar.

Jag tycker inte det är så charmigt att holla på att koppla en massa...tar ju bara en massa tid som man kan göra roligare saker med.....dricka öl eller nåt..

Det finns ju massor med trådlösa lösningar. T.ex. http://www.zzounds.com/item--SENFP72CUS. För stereo behöver man såklart 2 sändare på olika frekvenser och en mottagare som kan hantera flera kanaler, men i princip är det busenkelt och inte jättedyrt. Det finns trådlös MIDI också: http://www.kentonuk.com/kenton/wireless_midi.shtml

Wavelan borde man ju kunna använda sig av om man vill kunna köra flera/många kanaler samtidigt utan en massa strul. Radiosändare är ju verkligen lite mer oldschool.. färgar det ljudet nåt eller skickar de heldigitalt?

vad är wavelan???

Gammalt namn för trådlöst nätverk. Numera säger man väl WLAN eller IEEE 802.11b/g.. eller helt enkelt trådlöst nätverk

WLAN hade ju varit grymmast. Men det är nog överkurs än så länge. De flesta synthar har ju varken nätverkskort eller digitala utgångar...

Men någon borde väl kunna bygga en burk med A/D-omvandlare, MIDI och WLANnätverkskort+operativsystem. Det är säkert bara en tidsfråga.

1
Bevaka tråden