- PF
- Medlem ●
- Uppsala
Tjo!
När man har en zip t ex, som jag... om jag ska spara ner mkt på den så går inte det, volume full ganska snabbt trots att man inte använt allt minnesutrymme. Begränsat antal samplingar & program verkar det vara. Finns det något sätt att skapa upp directories i en volume? Eller andra tips? Dela upp Zip-skivorna i fler delar? Kört på en 60 mb-partition nu tror jag... lite ny på denna UNDERBARA MASKIN!!!
Har inte haft en 1100, men väl en 1000. Helt ok maskin, men den hade en lite störande brist, det blev ett irriterande klick när man körde samplad baskagge. Typ nån brist i D/A-omvandlarna.
Underbart operativsystem att jobba med, väldigt lätt att göra velocityswitchar så man kan emulera filtret på en gammal synth. Minns att jag gjorde ett bibliotek av MS-20'n jag hade och samplade en enperiodig cykel av varje vågform i åtta olika velocities, loopade och gjorde typ 100 olika ljud som verkligen lät bra och allt fick plats på en fjuttig diskett.
Ja fy för detta, jag vet inte hur det är på AKAI men Yamaha A3000 har detta "fenomen" att det finns en begränsning av hur många filer varje partition kan ha, tydligen.
HD är inte full men ändå kan man inte spara ned allt ibland. man är tvungen att partionera driven i en massa "små" parter.
Tyvärr har jag inte kvar disketten (eller möjligvis att den ligger undangömd i någon mörk låda nånstans). Och vad gäller kräma ur fler ljud i en zipdisk är jag skeptisk att det går. Det är väl fyra eller fem directories som går att ha på en disk om jag inte missminner mig. Man får ju tänka på att maskinen härstammar från stenåldern, då en 60 Mb disk ansågs stor och lyxig och knappast var hemmapulare förunnat. Däremot så har jag nog kvar en hel del Akai (ful)CD-romskivor från den tiden.
När du formatterar(arrange eller format) skivan så kan du välja vilken storlek du skall ha på volymerna samt hur många. Om du väljer tex 32MB som storlek och minst en volym så kommer du att få 4 volymer varav de tre första är 32MB. Jag skulle nog valt just 32MB bara för att det är så mycket minne du har i maskinen. Testa på skivan vi arrangerade hemma hos mig så bör det vara två volymer på den, A och B med storlekarna 60 resp 40 MB. Jag tror att det står mer om det här i manualen samt ännu bättre i den där artikeln från SoS som handlar om hårddiskinspelning på S-1100.
Vad jag minns så fyllde jag zip diskar helt, men jaz diskar gick inte att få helt fulla. Kommer inte ihåg storlekar och antal, men jag gjorde partitionerna så stora det bara gick och formaterade.
Det blev bara till två partitioner, kan jag se av de iso's jag gjort från mina gamla zip'ar här, en av zipskivorna håller 80 MB.
@Dalle: Det där klicket från samplade baskaggar är en 'feature' bland akai-lovers. Det kan enkelt programmeras bort genom att ha filtret (sätts på 00) som envelope istället och ha den vanliga envelopen på min attack/max decay/max sustain/max release. Vill man kan man ha en 'startup' disk i floppyn som lägger upp presets på favoritprogram, så alla 99 möjliga keygroups är programmerade i envelopen precis efter eget tycke. Själva plingljudet uppstår genom att volymen i releasen dras ner längs en 99 stegad trappa när man släpper tangenten. Ett annat sätt att bli av med det är att ha trumljuden till att spela 'TO END' i loopfunktionen, dom har då ingen styrd release hur man än gör.
http://www.geocities.com/voisterlitz/synth/toys1.html
En gammal bild på hur min lekstuga såg ut...var nog runt 2001... är bara A3000 och FB01 kvar av de prylarna. Saknar dock min moddade DW-6000 ibland.
http://erikhall.mine.nu/~ronny/dw6000/dw6000.htm
Jävligt skoj oldschool-rigg. Har funderat på att göra nåt liknande själv, men har inte plats. Fast du borde nog plocka undan JV'n för känslans skull..
Daäääämn, PF!
Det där ser Gôtt ut, tänk om man hade haft den utsikten för en sisådär femton-tjugo år sen! :kaaaka!:
Och med tanke på prisbilden på grejorna idag; oslagbar "bang for the buck"!
Låtsas man ovanpå det att man är sexton bast och året är 1985, ja då svimmar man ju av pur upphetsning...!
(Ja jag vet att S1100 kom några år senare, men ändå... *dregel*)
/Rotwang! (Hade bara en glapp orgel, en CZ-101 och en sur porta för tjugo år sedan...)
Hehe.
Har fått ordning på det här med formatering nu, kör på 30 mb's volymer så blir det bra på en Zip-skiva. Jäkligt koolt med EXen till; man trycker två knappar så inverteras displayen, då styr man den andra Akaien och kan ladda ljud till den osv. Det är 8 MB i EXen och 32 MB i den "vanliga" S1100:an. Man kan "hänga på" upp till sex stycken S1100EX på en vanlig. Udda men koolt.
Det är det! Atarin är ju stabil som satan till MIDI också. Plus att man inte sitter och internettar hela tiden med den som musikdator... Skaparglädjen hittar jag ofta i just begränsningarna. Vet inte varför, men kan man göra för mkt så blir man så lätt ofokuserad.
Synth: Funderat på det...
Volle: Nej, men Akai hade en lösning för det; man kan koppla in upp till två st AKAI ME35T, en liten triggermodul. Sedan programmerar man dem från sin S1100. Finns en dedikerad knapp på S1100s frontpanel för det, "DRUM".
93 talet stod man på Estrad och dreglade över S1000 och drömde om att äga en sådan dyrgrip. På den tiden körde vi med en Roland S10. 1995 skaffade vi en S950 som hade bättre filter, mer minne och sånt. 1996 fick vi möjligheten att köpa en S1100 med 32Mb RAM, SCSI kort och nått annat sync kort för 6 papp. Det var ett musikbolag i ett av Hötorgsskrapan som skulle sälja en studio.
Gud vad bra vi tyckte S1100 lät... och den hade pitch-shift och sånt. Tyvärr var filtret lite tamt och saknade resonans. Vi använde faktiskt S950 oftare då filtret hade resonans eller Prophet2002 som vi skaffade 1998 (muffigt filter).
MVH
Demokid
Sitter å lattjar med oldskool-house här å samplar å testar. Tycker det är en intuitiv maskin, och det här med hur man jobbar med EXen är helfränt. Den är som en komplett S1100 till, som sagt. Den står och lirar piano samtidigt som jag samplar i den andra. Hajtek!
(Givetvis lirar Lately Bass i 81Zan!)