Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NY PBG4 upp till 667MHz + CDRW

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

www.apple.com

The PowerBook G4 now ships with an ATI Mobility RADEON graphics accelerator and 16MB of DDR video memory. With its advanced AGP 4X architecture and internal graphics engine running at 166MHz, the ATI Mobility RADEON renders 3D effects faster than ever before. And in addition to enabling full-frame-rate DVD video playback, the Mobility RADEON accelerator also speeds up visual effects like bump mapping, environment mapping and 3D textures, making the PowerBook G4 a dream machine for creative professionals and serious gamers.

YES!!

Ny iBook har också kommit nu i 600Mhz o lite små nyheter..

[ 16-10-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Redan nu kan man ju diskutera om varför dom kör på gamla skrot grafikkort som Radeon o inte Radeon 7500 ? (vilket jag antar att det är frågan om iaf)

Fast med DDR-SDRAM så .. klart bättre än skrotet som suttit i sen forntiden i bärbara Macar

Men jag ville ju ha en Combo-drive!

Nu måste jag vänta till MWSF innan jag kan bränna skivor och glo på DVD på samma maskin utan att släpa runt på externa enheter.

[ 16-10-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-16 16:21
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Redan nu kan man ju diskutera om varför dom kör på gamla skrot grafikkort som Radeon o inte Radeon 7500 ? (vilket jag antar att det är frågan om iaf)

Fast med DDR-SDRAM så .. klart bättre än skrotet som suttit i sen forntiden i bärbara Macar

Varför inte GeForceGo ? Eller det kanske är samma prestanda ?

// kimmo

Köpte min Powerbook G4/400 strax efter att den hade lanserats. Nu känns den gammal.

10.1 kommer bli ännu underbarare i dessa nya maskiner. Gigabit Ethernet uppskattas. Det kör vi. Min chef har begärt offert på 400-modellen. Jag tror han siktar in sig på något annat nu.

Redan nu kan man ju diskutera om varför dom kör på gamla skrot grafikkort som Radeon o inte Radeon 7500 ?

Riktigt *så* illa är det väl ändå inte? Jag tycker det låter rätt trevligt med Mobility Radeon. Det är ju ett klart hopp uppåt ändå, snabbare grafikkretsar, dubbelt med minne och snabbare minne. Känns som att det är tillräckligt bra för stunden i alla fall. Kanske är 7500 för nytt, för dyrt, för varmt eller så, så att det av praktiska skäl inte passat.

Men jag ville ju ha en Combo-drive!

Enligt MacOS Rumors så har det helt enkelt inte funnits någon enhet som passat i den den ultratunna TiBooken. Inte förrän fram till väldigt nyligt i alla fall, så nyligt att det inte hanns med denna gång.

Mobility 7500 är ju inte alls för varmt då den är för bärbara ju.

Däremot kan det vara för hett för o stoppa in i en Ti, alltså för ny .. Apple vill som vanligt mjölka konsumenterna på pengar genom att bara erbjuda små uppdateringar i varje revision..

Inte alls i framkant med tekniken...

Vad gäller Combon så borde dom mycket väl ha tänkt på när dom designa Ti:n...

Jag vill ha inbyggd CD-RW (667MHz är inte helt fel det heller...)

Ska vi gissa på ca 32.000,- för den??

enligt:

thttp://xlr8yourmac.com/systems/ibook_2001_ov...

är ju Ibooken (500mhz) som vi kände den innan, en strypt variant av dagens 600mhz variant.

finns det någon vilde i klubben som testat
att trimma sin 500mhz ibook?
kan bli billigare - kan bli dyrare...:-)

(kanske nån finns någon appletekniker
som kan tillhandahålla denna tjänst?)

maila mig i sådana fall.

Om jag inte kan vänta till MWSF 2002 så blir det nog en 667 med DVD. CD-RW kan jag ju alltid ansluta externt, vilket är svårare med DVD.

Frågan är hur snabbt Apple kan få fram en combo-drive för PBG4. Jag tror snarare att WWDC låter troligare än MWSF.

Däremot kan det vara för hett för o stoppa in i en Ti, alltså för ny .. Apple vill som vanligt mjölka konsumenterna på pengar genom att bara erbjuda små uppdateringar i varje revision..

Det var ju en ytterst negativ syn på hur Apple ser på sina kunder. En revision är väl per definition en mindre uppdatering? Och steget från Rage 128 till Radeon är inte så litet faktiskt. 100 procent mer bildskärmsminne är inte heller så litet steg.

Inte alls i framkant med tekniken...

Nähä, och hur många andra bärbara har gigabit ethernet som standard? Typ ingen i hela världen... Och hur långt före var dom inte med firewire? Eller det väldigt tidiga stödet för trådlöst nätverk?

Häftigaste grafikkretsar har väl aldrig varit högprioriterat hos Apple, tyvärr, men att säga att dom aldrig ligger i framkanten med teknik är bara inte sant.

Vad gäller Combon så borde dom mycket väl ha tänkt på när dom designa Ti:n...

Så du menar att du skulle ha skippat den tunna designen bara för att det inte fanns en combodrive tillgänglig i rätt storlek när dom designade datorn?

Nej men jag har skippat min blåögda syn på Apple..

Visst gör dom dom snyggaste datorerna och det enligt mitt synsätt bästa OSet..

Men det är långtifrån perfekt.

Vad gäller grafikkortet så är ju Radeon ett kort som kom för ca ett år sedan.
Mobility för lite mer en ett halv år sen, om jag inte minns fel.

O då stoppa in ett sådant när det redan nu finns en uppföljare är för mig ett stort frågetecken. Visst är det en prestanda skjuts framåt, men varför skall dom hela tiden gå små steg framåt.. kan dom någon gång vara lite snälla mot konsumenterna o stoppa in något hett..

Gigabit ethernet i all ära, men jag väljer helt klart hellre bra tryck i grafikkortet vs 1000Mbit i nätverket.. (hur många har gigabit switchar ? )

Det är det jag menar med o vara i framkant.. Som dom försökte med GF3 i vintras.. dock utan någon större lycka pga förseningar etc etc.. (men nu finns det ju GeForce 2 Go, samt Mobility 7500 o välja mellan så nog borde dom kunna fylla upp sin kvot där)

Dock så verkar det ju lite oklart vilket grafikkort det egentligen är som sitter i nya Ti:n..

Är det det gamla Radeon Mobiltiy eller den nyare Radeon Mobility 7500 ?

Läser man på ATIs hemsida så verkar det ju faktiskt mer troligt att det är ett 7500 som sitter i Apple Ti..iaf enligt följande text

"Only Mobile Graphics to Support 128-bit DDR!
MOBILITY RADEON™ 7500 delivers the fastest 3D graphics performance ever seen for notebook computers. MOBILITY RADEON™ 7500 supports 128-bit double data rate (DDR) memory as well as RADEONä HyperZä technology, giving MOBILITY RADEON™ 7500 significant improvements in the memory bandwidth limitations common in current mobile graphics solutions."

Speciellt enligt rubriken..

Då Apple säger;

"The PowerBook G4 now ships with an ATI Mobility RADEON graphics accelerator and 16MB of DDR video memory."

Det står ingenting om DDR-minnen på gamla Radeon Mobility. Så vad jag förstår så har Apple tydligen stoppat in ett 7500 i Ti:n. OCH det innebär isåfall att jag måste ha en omgående..

Men nu verkar jag vara tillbaks i besvikelsen igen..

Fick svar av en Magnus Nilsson på macpressen som sa sig hade hittat information på ATIs sajt att även gamla Mobility stödjer DDR..

Lite tvetydigt redan på deras sajt med andra ord. Om dom själva säger att 7500 är det första o enda kort som stödjer DDR minnen..

När redan dess föregångare gjorde det..

Personligen så tror jag att det är det gamla
radeon mobility som sitter i nya pbg4.

Om man läser specarna för mobility 7500 på Ati´s sajt så finns det att läsa att den interna klockfrekvensen är 270 MHz vid full grafikprestanda. Apples sidor nämner 166 MHz på grafikkortet i pbg4:an.

Jag tror inte att det funnits tid att få in det nya kortet. Ati´s press info gavs ut sent i Augusti och inget nämns om det finns tillgängligt. Tänk på att den nya pb inte är något som Steve och grabbarna fixat ihop på en vecka. De har säkert hållt på i nån månad.

Den nya lär ju ändå vara en het maskin, trots avsaknaden av mobility 7500. Det finns ju ingen motsvarande pc-notebook med nya radeon heller !

Kolla även apples egna specar på nya pbg4.
(detaljerade specar f.ö.)

pb g4 (gb eth) dev notes

[ 17-10-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Att Apple valde ATI Radeon och inte Radeon 7500 beror nog på att Apple släppt kontakten med ATI och har ett partnerskap som nu inte är lika "tight" som förut.

Apple valde nog mellan Nvidia och ATI för denna PowerBook G4 rev 2.

Apple hade nog behövt känna till Radeon 7500 före alla andra för att hinna designa nya PowerBooken efter den..

Vanliga Radeon känner ju Apple till och kanske var det så att Apple inte fick förhandsexemplar av 7500 för att testa? Apple kunde bara få gamla Radeon?

Jag tror att detta är ett steg mot att byta till nVidia som leverantör..

Jürgen B skrev: Vad gäller grafikkortet så är ju Radeon ett kort som kom för ca ett år sedan. Mobility för lite mer en ett halv år sen, om jag inte minns fel. O då stoppa in ett sådant när det redan nu finns en uppföljare är för mig ett stort frågetecken.

Tycker nog det är på sin plats att ta hänsyn att det tar X antal månader mellan test - kontraktsskrivane - leverans - montering, allt för att hinna ut i butikerna kräver nog en viss tid.

Olle

Visst gör det det, men det tar ju uppenbarligen betydligt längre tid för Apple än för "PC" tillverkare o stoppa i något från presentation till det går att köpa.

Det är lite sorgligt tycker jag, inte för oss inbitna mac användare men om Apple vill öka på sin andel så är en del nog att vara lite hetare på tekniken (även om dom är föregångare i mycket, som FW, USB, Ethernet (i olika varianter) och mycket annat). Men för att få PC ägare att byta så är dels ATI ett fel men sen även de produkter dom väljer att stoppa in från ATI.

PC ägare är ju "bortskämda" med att kunna köpa det senaste hela tiden.
Visst begränsas detta mycket pga att Apple är ensam tillverkare vilket ju skiljer sig markant mot PC marknaden. Men där i ligger ju just ett av problemen. Bara för dom är ensamma bör dom ju inte trappa ner på takten i uppdateringarna etc.

Nu tog det ju nästan ett år från att Ti först presenterades tills den reviderades.

6mån tycker jag är mer rimligt. Sen har dom Moto som en broms i kugghjulen om man får tolka alla rykten/fakta man läser om att dom har så mycket problem hela tiden med att göra snabbare processorer. Det är ju sorgligt, har ju varit så väldigt väldigt länge nu.

Vad gäller Apples känndedom om ATIs produkter så tror jag nog att dom har rätt tighta band fortfarande, det är ju inte så att ATI lackar till o skiter i Apple bara för dom väljer Nvidia för några produkt grupper. Dom vill väl snarare svara och erbjuda något istället. Så visst lär Apple ha känt till 7500 innan den släpptes offentligt. Varför dom inte stoppade in den i den nya Ti:n är för mig okänt. Kan bero på priset, kvantiten eller något annat.

Lär ju inte ha med värmen el dyl o göra då det ju är en mobil processor samt en generation efter dess företrädare.

[ 18-10-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

[ 18-10-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Hur många pc notebooks finns det då som har 7500 i sig? Finns det några alls? Hur mycket skiljer sig dessa i pris från de som har vanliga Radeon Mobility? Det kan ju vara så att priset på 7500 är betydligt högre eftersom det är så nytt, medan vanliga Radeon hunnit sjunka rejält i pris eftersom det varit ute ett tag.

Sen är frågan: i praktiken, hur många upplever sig hämmade av Radeon och bara måste ha 7500 för att kunna jobba med sin TiBook? Finns det någon alls, förutom dom som vill ha det allra värsta "bara för att"?

När det gäller det långa intervallet från TiBookens introduktion till uppdatering så har jag förstått att det inte alls varit något Apple har varit speciellt glada över alls. Men problemet har legat utanför deras kontroll eftersom det varit så svårt att få fram snabbare G4:or, speciellt i större mängder. MacOS Rumors har skrivit en hel del om detta (ja, jag vet, det är en ryktessajt, men förutom de allra mest utflippade grejerna så stämmer rätt mycket faktiskt). Det är ju inte så att Apple suttit på en ny TiBook i tre-fyra månader som de bara väntat med att släppa...

du tar upp samma saker som jag skrev, så det känns som du o ja är eniga om dessa saker då Adrian...

1
Bevaka tråden