Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba upp Powerbook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello,
Jag jobbar uteslutande i Ableton Live (alltså för produktion, gör inga live-spelningar...) och älskar verkligen det programmet. Men ju "bättre" jag blir, ju mer effekter verkar komma till användning för mig (eh), och efter ett tag blir datorn rätt slö. Till saken hör att jag inte har nåt externt ljudkort, utan kör med det inbyggda än så länge så ofta säger ljudkortet ifrån innan det blir för segt för att jobba. Men då jag tänkte skaffa ett externt ljudkort väldigt snart så känns det som nästa problem kommer bli ifall datorn kommer sega ihop ännu mer -- och jag undrar alltså ifall det finns nåt jag kan göra åt det här, eller rent av ha i åtanke när jag köper ljudkort? Eller om jag bara ska se det som en vettig begränsning så min musik håller sig relativt minimal...

Min dator är en Apple Powerbook, 1.25 Ghz med 1.25 GB Ram.

Mvh
Peter

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 13:49

En grej som kan "underlätta" ditt arbete, använder du Live 5?
Där har du en väldigt bra frysfunktion!
dvs du sparar ner allt som samplingar, och därefter sparar du på datorns kraft!

Gälland ljudkort, firewire kort, ej usb, verkar strula mindre... M-audio audiophile firewire tex är ett bra och prisvärt kort!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-23 13:49

Frågan är om man kan frysa spår i Live, borde väl gå? Problemet är att Ableton Live alltid varit rätt dåligt optimerat för Mac, tyvärr. Men håll ut, spara dina slantar och "hold your horses", snart kommer nya laptops från Apple och då blir det åka av. Gissar på februari, vågar man det?

Patbos:
Ah frysfunktionen hade jag missat, låter ju grymt - ska kolla upp den. Tackar!
Ljudkortet jag har kollat på har jag tappat namnet på (jag är inte så insatt...) men typ Quatrafire eller nåt sånt, kan det stämma? Mina kompisar har rekommenderat det, fast jag tror iofs dom är pc-användare så kanske är M-audios ett bättre val för min PB?

PF:
Jag trodde Live var gjort för Mac främst, dom flesta musiker i Berlin (inkl Monolake som ju är med och designar Live) använder väl Mac om jag inte minns fel...? Sen att det är lite segt är ju sånt man får ta som Mac-användare, så är det ju oftast men man vinner så mycket annat så det är värt det...
Tror tyvärr inte plånboken kommer tillåta en ny dator, men ja kanske tids nog. Får väl hoppas att dom nya inte släpps för snart då så jag slipper ytterligare en vilja-ha-känsla...

Tack för era svar!
Peter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-23 14:11

Ofta behöver man inget ljudkort, inte när man kör pb. Du har ju audio in och ut och det låter ju bra, varför haka på något som gör datorn mer otymplig? Sen att macen skulle vara segare är en seglivad myt. Det bildas alltid myter, bra som dåliga, om legender. Satsa på att kolla in frysfunktionen i stället.

  • Medlem
  • 2005-11-23 14:13

Har inte folk alltid sagt att just Ableton Live är segare på Mac än på Windowsburk?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-23 14:23

Jo, och det är också sant. Även verifierat av Ableton själva - de har inte optimerat programmet så bra för den plattformen. Men det var mest den allmänna hållningen, att saker allmänt är segare på Mac... det är en myt. Jämför med Propellerhead som optimerar (koden) stenhårt för bägge plattformar.

Hm, mina 2 anledningar till att jag tänkt skaffa externt ljudkort är;
1) Jag har velat köpa en fysisk (hårdvara) synt länge, och tänkte (trodde?) att det skulle kräva bättre ljud in men jag har ju inte testat med line in då jag inte har synten än (Live-licensen åt upp min budget).
2) Jag har ibland djat i Traktor och det har varit lite svårt med en utgång bara. Men å andra sidan ligger den grejen på is, så det kanske inte är nödvändigt längre.

Nu blev jag väldigt fundersam.. tur att jag är pank så jag inte behöver ta några beslut nu. Alla dessa beslut man ska ta...

Ang. hastighet -- jag körde pc innan jag bytte till min PB för 2 år sen och nog känns allt lite långsammare, och då har jag t ex bra mkt mer Ram nu än på pc:n. Men samtidigt finns det så sjukt många fördelar (i min värld) att jag aldrig skulle gå tillbaks till pc. Men ja, det är en rätt uttjatad diskussion så den känns rätt meningslös att gå in på...

Peter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-23 14:35

Förvisso. Men det finns ju lösningar om du är intresserad. Ex: Surfa med Firefox, kör alltid senaste OS X.

Ljudkortet: Riktigt bra kvalitet på både line in å out... jag har en bärbar PC just nu tyvärr och den har trist ljudkort, speciellt ingången som är i mono (!)... fatta.

Du vill inte byta din Mac mot en Acer Ferrarri?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 14:47

Gällande frysfunktionen i live 5, den är nog den bästa jag sett faktiskt!
Den sparar alla små "snuttar" som enstaka grejor, så du kan arra om en 100% fryst låt i princip, svårt att förklara, men är typ "frysfunktion med upptinade fördelar"

Hehe näe, min PB är mitt allt...

Testar frysfunktionen nu, totalt fantastisk!

Sitter det inte en 4200 rpm disk i PB 1.25? Läste häromdagen om någon 7200 disk som funkade riktigt bra i PowerBook's, men den verkade inte ha kommit till Sverige än.

Tror det skulle nog få din PowerBook att hålla sig vid liv längre, men det verkar som frysfunktionen löst det Men till nästa gång det börjar sega kanske

Jag har en 7200rpm Hitachi i min pb 1ghz .funkar kalas men drar batterier.
/
Jonas

Ableton Live är mindre processoreffektivt än andra ljudprogram eftersom ljudmotorn är igång hela tiden. På mac är det än mer så, eftersom det är mindre optimerat än PC-versionen.

Men jag håller inte med PF om att Mac och PC är likvärdiga i prestanda. Speciellt G4-processorerna ligger en bra bit efter i prestanda jämfört med PC-motsvarigheterna. Det tycker jag är uppenbart. Sen kan man diskutera hur stor betydelse prestandaskillnaden har i praktiken, men det är inte bara för nöjes skull som Apple byter processorplattform.

Det finns en del saker man kan göra om man vill snabba upp sin dator: stäng av andra program, stäng av nätverket, inte använda aggregate devices (i Tiger, dvs köra flera ljudkort som ett virtuellt kort), använda 44.1k istället för högre samplingsfrekvenser, öka latencyn och säkert ett par saker till jag inte kommer på just nu. Men min erfarenhet är att det inte påverkar särskilt mycket, att frysa spår är betydligt mer effektivt och smidigt.

1
Bevaka tråden