Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmera ljud via extern controller?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det möjligt att använda t ex en hårdvarukontroller för att styra ljudparametrarna i en synt? Eller att låta en synts reglage styra en annans synts parametrar? Jag vill kunna fixa till ljud enkelt, i syntar som saknar de primära rattarna Och helst inte via nån mjukvara, utan jag vill "ratta" fram ljudet...
Det är inte så noga om man kan komma åt ALLA parmetrar, men i alla fall några stycken.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-23 16:01

Så länge som parametrarna kan styras via midi (eller CV) så ska det väl inte vara några problem?

Ok... Fast...äh, liksom ... Hur gör man ... typ, dådå?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-23 18:48

Man mappar rattarna på midikontrollern till syntens cc. Ofta så står det med i manualen en sjujäkla lång lista över syntens midi-mappning. Bara till att köpa en bcr 2000 och börja programmera den. Det är mest tråkigt jobb, men inte särskilt svårt.

Om till exempel din roland juno's cutoff tar emot cc-medelande nr 3, så får man alltså ställa in på midikontrollern att ratt nr 1 ska skicka cc3 på midikanal 1. Inte särskilt svårt alltså...

Om det inte är en Juno 106 tex, då får man skicka sysex. Rätt trist att definera upp, men det går på lite lyxigare kontrollers.

Det underlättar kraftigt att förklara om du avslöjar vilken/vilka synthar du vill kontrollera.

Sorry, o jepp, naturligtvis! Det rör sig om ESQm. ESQ-1:an i rackformat!
Det jag icke vill ha, är nån mjukis, utan antingen nån dedicerad controller typ bcr 2000 som Clase nämnde, eller att jag fixar dess ljud med t ex min Juno-106...? Tänkte jag...

Juno 106 pratar i stort sett bara sysex, så där måste man ha nåt slags översättning emellan.

Har aldrig haft någon ESQ så jag kan för lite om dom för att komma med något bra recept tyvärr.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-23 22:33

Tänkte du köra rakt mellan syntarna eller har du en dator mellan?

Arete: Det spelar ingen roll... Nån idé?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-23 22:43

Nånting säger mig att ESQ-1:an är lite bökig att jobba så med. Jag tro inte man kan ändra parametervärden i realtid utan man måste i princip skicka en ny patch till den varje gång och nog ok:a den med en knapptryckning.
Jag har försökt labba lite med min men med dåliga resultat (fick det inte att funka alls och gav upp rätt fort) men hör med johannes, han är nog forumets ESQ1-guru

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-23 22:44

Tja... googla efter midifish och loopBe. Midifish översätter signaler och skickar vidare. Behöver kanske inte ens LoopBe förresten, kan nog skicka direkt ut via midinterface till synten. I midifish kan du spara inställningarna också, så du kan ha olika presets beroende på vilken synt/effekt/plugg du vill styra.

1
Bevaka tråden