Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AMD / Pentium ??

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-23 19:52

Tja!

Jag är på g och beställa en ny dator, helt ämnad för studiobruk. Så här ser ett av förslagen jag tittar på ut:

Chassie: Antec case p180 + 400W silent. Nätdel Fortron Source
Moderkort: MSI K8N NEO4 FI
Processor: AMD 64 4200+ DUALCORE
Fläkt: Zalman kopper 92 mm
Minne: 2 x Twinmos 1024 MB 400 MHZ (Totalt 2GB)
Grafikkort: Powercolor x700 Bravo 128 MB DUAL DVI Silent fläktlöst
Diskar: 4st SEAGATE 200 GB NCQ SATA

Diskarna funderar jag på att "raida" och köra 2x2 st... alltså en som systemdisk och en som audiodisk tex...

Förmodligen blir det ett MOTU 896HD som jag kommer köra till. Troligen kommer jag satsa på SX också...

Är det nån som har några andra tips eller idéer eller framför allt: är det nån som har några VARNINGAR efter dåliga erfarenheter av några av dom här grejerna så lyssnar jag tacksamt!

Vad jag mest funderar över är processorn, har ju hört en del "skit" om AMD förr om åren iaf.. men senaste testerna jag läst menar att den ska vara bättre än motsvarande inom Pentium.. Någon som har kört AMD Dualcore och Cubase SX ihop tex???

MYCKET tacksam för svar.

/Jake

Det var för många år sedan som det var struligt med amd och musikproduktion. Nu är det inga problem, bara kör!

  • Medlem
  • 2005-11-23 21:41

Håller med timothy här. Dock, se till att kolla upp moderkortet ordentligt, sök runt på det på de större internationella musikforumen. Gäller iofs kombination Dualcore och SX också. Om det är problem med det hela så är det säkert någon som har hittat det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-23 21:45

Vad jag hört är moderkortet rätt bra, men kolla upp det för säkerhets skull. Jag skulle dock rekommendera mer kvalitetssäkrade minnen än twinmos, har haft dåliga erfarenheter av dom. I en "kritisk" miljö skulle jag nog rekommendera kingston eller corsair (två tillverkade som är erkänt stabila som jag gillar).

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-23 21:56

Jake: det skulle vara intressant att få reda på vad priset blir. Jag har sneglat på färdiga lösningar (ASUS å HP) men man kanske kan få bättre grejer för ~6000kr?

  • Medlem
  • 2005-11-23 21:58

Någon processorguru som kan svara på hur dualcore funkar? Jag har HyperThreading på min P4 som sitter burken, men det var jag tvungen att slå av pga vilda krascher när man körde många pluggar parallellt.

Är dualcore vettigare?

  • Medlem
  • 2005-11-24 14:29
Ursprungligen av jgb:

Någon processorguru som kan svara på hur dualcore funkar? Jag har HyperThreading på min P4 som sitter burken, men det var jag tvungen att slå av pga vilda krascher när man körde många pluggar parallellt.

Är dualcore vettigare?

HT och DC är två helt skilda saker.

När det gäller HT så är det endast trådhanteringen som är dubblerad medan exekveringsdelen är gemensam. Tanken bakom detta är att ju effektivare processorn tar hand om trådarna desto bättre tar man vara på exekveringen i själva processorn. Ex. om en processor klarara av att exekvera 8 instruktioner per klockcykel men ett program kräver bara 4 av dessa, så går 4 till spillo eftersom en "vanlig" processor bara tar hand om en tråd i taget.
Med HT påslaget så kan processorn "sortera" trådarna så att man mer optimerat tar hand om klockcyklerna (grovt förenklat givetvis).

DC fungerar precis som om du hade två stycken separata processorer.
Så med både DC och HT påslaget så ser man 4 processorer
Det som skiljer just nu mellan en DC processor och en maskin med två "riktiga" processorer är att det sitter Arbitrator mellan kärnorna och FSB.
Ska inte säga med 100% säkerhet men när man lägger till en arbitrator funktion så handlar det om att styra vem som ska prata när, så det kan mycket väl vara så att båda processorer inte pratar exakt samtidigt.

Sen får man inte glömma att allt detta bygger på att programmen är multithreaded. Är dom inte det så är det föga vinstgivande med Dual Core, SMP, HT etc.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-23 22:00

dualcore ska vara i det närmaste problemlöst (om inte något offer skrivit helt värdelös kod förstås). Hyperthreading ser jättefint ut på papper med har ganska mycket problem med sig vad jag sett och hört.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-23 23:10

Personligen slulle jag rekomendera följande ändringar:
CPU-kylning: Zalman CNPS7700-Cu (120 mm)
Moderkort: ECS KN1 SLI, NFORCE 4, HIGHEND ATX
Nätdel: Elan Vital EVP 4007

Har precis uppdaterat till en dualcore. Fast jag valde 3800+. Som jag förstått det så är 4200 modellen lite meninglös. Den har också bara 1mb cache och 3800 går tydligen enkelt att vrida upp till en 4200. Då är tydligen 4400 modellen mer intressant som har 2mb cache. Men sen verkar det lite osäkert om hur stor nytta cachen gör egentligen. Dom flesta verkar ändå välja 4400 modellen när det gäller musikdatorer. Själv kör jag på ett Asus A8V Deluxe moderkort som de flesta också verkar rekommendera när det gäller musikdatorer.
Ska även funka med dualcore i kombination med tex UAD-1, fw ljudkort osv....
Kolla runt på nuendo.com under "Computer Hardware & Setup" sektionen.
Där kan du finna en hel del info av folk som gjort en del tunga tester av dator komponenter.
Själv har jag precis satt ihop min så jag har inte hunnit installera och testa så mycket än. Har dock stött på ett problem med projekt som kör Ewql Gold/Pro XP. Verkar vara Kompakt som spökar för mig.
Själv så kör jag då datorn med Nuendo och ett Fireface ljudkort + UAD-1.
Körde den där Thronex testen (som finns på Nuendo forumet).
Det klarade datorn galant på minimal latency. Imponerande.

  • Medlem
  • 2005-11-24 00:19

Jag tackar samtliga så länge för tips och idéer. Får fundera över köpet nån natt till innan det blir dags för beställning...

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-11-24 02:39

Passa dig bara för moderkort med nForce4 chipset och SLI-stöd. De är inkompatibla med musikburkar, men väldigt bra för spelgalningar...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-24 08:38
Ursprungligen av Claes:

Passa dig bara för moderkort med nForce4 chipset och SLI-stöd. De är inkompatibla med musikburkar, men väldigt bra för spelgalningar...

Mer fakta vore trevligt.
Jag kör själv musikmaskin på just ett sånt kort & det flyter som vatten.

Som tur är så är i stort sett alla applikationer idag multitrådade vare sig programmerarna planerat det eller inte. Det handlar nu mer om att programmerarna måste balansera trådarna rätt.

  • Medlem
  • 2005-11-24 15:26

Precis, men just utfallet med fler processorer skiljer markant med hur pass bra man har programmerat.

  • Medlem
  • 2005-11-24 16:57

Vi har just hittat feta buggar med multitrådning och .Net 1.1 sp1. Problemen är borta med .Net 2.0. Jippi. Typ. Glök.

Detta oberoende av om det var HT eller en dator med riktigt dubbelprocessor.

1
Bevaka tråden