- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej.
Jag köpte ett midiinterface, m-audio`s UNO.
Tanken är att kunna använda min gamla ASR-10:a tillsammans med
min Pismo (Powerbook G3). Jag har nu lagt många timmar på att få till det men i h-vete heller.
OMS hittar inte uno`n och det spelar ingen roll hur jag bär mig åt.
Har provat med kablar i, kablar ur, en kabel i, prammat-byggt skrivbord osv,osv...
Alltså, uno`n lyser så kontakt har vi, senaste oms 3.2.8 och uno-drivisen som följer med cd`n..
Har letat lösningar på nätet men ...finns det ett fora för m-audio prylar?
Nu har jag snart inga alternativ kvar och det vore j-ligt surt att inte kunna
använda grejjorna ihop. Har ställt frågan till m-audio och väntar på svar.
Handlade på Estrad och har snackat med Mac-snubben där men ...
POWERBOOK G3/400
40 gig+8mb cache
576 ram
Os 10.4 + os 9.2.2 (annan partition)
---
ASR-10
midi in-out-through
---
UNO
1x1 USB MIDI interface
16 MIDI input and output channels
bus-powered?requires no external power
extremely compact for mobile or desktop use
built-in USB and MIDI cables
Är sugen på att testa Ozone, som jag tror skulle funka vad det gäller kraven, men har inte slanten så ..det får bli ett projekt framgent.
Finns det någon här som har en idè eller som känner nån som känner nån som...:confused:
Resa tillbaka i tiden, till OS 9... Kul.
Jag gjorde guidelines för OMS och OS 9 på Propellerheads hemsida. De ligger kvar där men under "user area", man måste vara reggad för att kunna läsa. Där finns iaf steg för steg-anvisningar med skärmdumpar.
Nåväl!
Det hela är enormt enkelt när man väl kan det, som alltid. Se till att OMS-drivrutiner är installerade. De ska ligga i OMS-mappen i systemmappen.
När du söker efter enheter med OMS, markera varken modem eller printer.
Den ska hitta ditt USB-interface. Gör den inte det, då finns inga OMS-drivare för interfacet installerade.
När den hittar ditt interface, markera portarna. IAC driver ska också hittas.
Sedan är det bara att spara ditt Studio Setup.
Sista versionen av OMS var 2.3.8. Opcode lades sedan ner.
Det enklaste för dig är förvisso att formatera datorn såvida du inte har viktig info på den, och installera enbart OS 10.4, nian är död, long live nian. Det är inte alls samma procedurer med OS X, där är det mer bara att tuta och köra, finns inget OMS, allt ligger i OSet från början. Killarna som utvecklade OMS köptes t om över till Apple och gjorde midi- och ljudmotorn till OS X.
Frågan är också vilket program du tänkt köra.
Det hela är enormt enkelt när man väl kan det, som alltid. Se till att OMS-drivrutiner är installerade. De ska ligga i OMS-mappen i systemmappen.
Det gör de ..
När du söker efter enheter med OMS, markera varken modem eller printer.
Jepp, så har jag gjort ..
Den ska hitta ditt USB-interface. Gör den inte det, då finns inga OMS-drivare för interfacet installerade.
Och det är _det_ som är det knepiga, har installerat tusen ggr (well..) men oms hittar bara de där tre vanliga. QT-IAC + en till men inte uno-drivar`n
Det enklaste för dig är förvisso att formatera datorn såvida du inte har viktig info på den, och installera enbart OS 10.4 - Frågan är också vilket program du tänkt köra
Protools free..tror att det bllir lite kämpigt för den gamla PB`n att fixa nått liknande i X
---
1. Då är det något som måste in i OMS-mappen, det finns två men jag menar den som ligger i systemmappen. M-Audio är värdelösa på Mac-drivare tyvärr. Kolla på deras sajt efter installerare till ditt interface och OS 9. Uno har funnits sedan OS 9 var "still in its heyday" så där borde faktiskt drivarna gå att få igång.
2. Sant, PT Free är en anledning att hålla nian igång.
Men är inte allt installerat & rätt & fiint & Bra å f-n å hans moster.
Ursäkta men jag är besviken. Tog några dumpar och har du tid att
kika på dom voer det kalas PF. Tändes ju ett litet hopp när du klev in i matchen
I systemet:
http://mail.mac.se/lago/sysoms.jpg
I HD:
http://mail.mac.se/lago/hdoms.jpg
Direkt efter uppstart:
http://mail.mac.se/lago/dialog.jpg
Hits:
http://mail.mac.se/lago/hittat.jpg
Håller tummarna ....
Aha, det här ser konstigt ut. Det jag inte känner igen är dialogrutan du får vid uppstart. Dialogrutor vid uppstart är aldrig bra. Kopplar du Uno-interfacet till en USB-hub eller något? Det är något som gör att datorn inte gillar uppkopplingen mot midi-interfacet.
Nää..nu är jag ganska värdo på midi men i os X får jag signal (lampblink) när jag testar i programmet: Ljud&Midi inställningar. Så där verkar det vara klart och uppe.
Gjorde ytterligare en installation (tog bort allt först), testade efter att ha avmarkerat all annan USB (ink usb overdrive) och näråå, samma dialogruta:
"Du har inte den programvara som behövs för att ........."
Tröttsamt är bara förnamnet
Bry dig inte om vad OS X säger, det är ett radikalt annorlunda operativsystem. För att få det att funka i nian måste allt vara igång i datorn. Med tilläggskontrollen kunde man begränsa macarna radikalt, eftersom systemkritiska saker går att stänga av där. Du kan stänga av hela tillgången till både USB och serieportar där t ex. Och då kommer ju inget att funka. Avmarkera inte allt utan se till att nian bootas med alla tillägg och inställningar igång.
Nääää..jag får ge mig för idag.
Slog på allt ! ..skillnad ? jo`ra, en annan dialog:
http://mail.mac.se/lago/dialog2.jpg
Drog igång 9.2.2 updateraren - ingen skillnad - installerade om allt igen -
Hämtade en tidigare version av Midisport inst. 302 (308 på cd`n)= närå
Skulle vilja testa att rensa disken och trycja i 9:an från start men det funkade inte sist jag körde, kunde inte starta upp från den partitionen.
Ok, jag måste ta hand om min nära..all heder PF
Ilskan kommer kanske över mig igen framåt natten..vi får se.
Helg på er..
Nu har du kommit någonstans. Alla tillägg på, allt korrekt. Så. Nu måste alltså drivare installeras igen, eftersom du får felmeddelandet. Tanka hem den här:
http://www.m-audio.com/images/global/drivers/Install%20KS_Midisport_302.hqx
Var inloggad i OS 9 när du tar hem den. Installera sedan. Starta om. Voilá, nu bör det funka.
Dalarna är min hemvist men jag åker ner då & då, inget på G just nu tyvärr...Tack ska`ru ha iaf ..
--
Skall testa lite till innan j.blund ..vet inte riktigt med vad men jag får väl installera om igen - leta lite olika varianter, tycker att jag testat allt men så är det väl antagligen inte..på gensyn.
Det är svårt när man famlar i mörkret. Jag lärde mig MacOS från grunden tidigt så för mig är det enkelt, men jag förstår att det också kan vara förvirrande.
Har beskrivit tågordningen ovan, kan komma med en snabb genomgång / vidareutveckling.
1. I MacOS från 9 och framåt, stäng aldrig av tillägg / inställningar, låt allt vara på. Det tar ändå upp så pass lite systemresurser så det är bäst att lämna allt på.
2. OMS måste vara installerat innan du installerar drivrutinerna för midi-interfacet. Annars finns inte mappen som ska användas, OMS-mappen inuti systemmappen.
3. Ingen dialogruta får dyka upp när du startar en Mac, då är den inte korrekt installerad. Dialogrutor ska man vara mkt uppmärksam på. Det är ingen som helst mening att gå vidare och tro saker ska fungera om datorn inlett genom att poppa upp med en dialogruta.
4. Du kan prova att installera om OMS och drivarna för interfacet. Gör det då i just den ordningen. Detta bara för att tillse att ingen fil råkat hamna fel.
5. Flytta aldrig filer i systemmappen. Använd tilläggskontroll-funktionen. Extension Manager i engelska MacOS. Enbart riktigt erfarna Mac-användare ska ens öppna systemmappen (min åsikt).
6. Övrigt, grundläggande; ha aldrig fler än en systemmapp på en partition (eller ens en dator, oavsett antal partitioner). Undantag: Om en mapp är för OS X och en för OS 9. Inte för att det inte går, utan för att det så lätt skapar förvirring.
7. Midi-interface, iPods och andra USB-tillbehör av mer krävande dignitet brukar inte gilla USB-hubbar. Däremot funkar hubbar bra för möss samt sådant som inte tar ström från USB, t ex skrivare.
8. Zappa inte Pram. Det tar bort inställningar för datum och tid med mera. Görs endast egentligen vid hårdvarureparationer / hårdvaruuppdateringar. Vad du däremot kan göra då och då är att "bygga om skrivbordet".
Mer att tänka på? Kanske dyker upp om denna tråd fortsätter...
Hej igen.
Ingen hubb emellan här så ..
"Inte zappa pram"..ok, det är första ggn jag får den rekommendationen..brukar annars vara tvärt om men okay.
OMS alltid före uno-drivis (har installerat om båda massor av ggr)
Jag har förstått att min firmware inte är up to date och tänkte
ev fixa till det. Kan ju inte starta från os 9 skivan vilket är
bekymmersamt, vill ju "skura rent" och installera helt nytt.
Detta är väldigt tidsödande och jag har ingen möjlighet att
ta semester från både arbete & familj så det får bli lite pö om pö
Nu har jag suttit nästan hela dan o hela kvällen, fy f---n.
Börjar förstå misstänksamheten mot m-audio och väntar fortfarande på deras svar.
---
Installerade efter mycket möda 9.0 + 9.0.4 via classic, därefter kunde jag fylla på med resten som vanligt, upp till 9.2.2. Nu funkar den biten men men,
sämre är det med drivisen till midi interfacet som fortfarande inte hittas.
Om man kikar snabbt när oms setup letar kan man se midisport flimra förbi...det är oxå allt.
Hittade tips på nätet som jag provat..även det utan framgång..se nedan.
Nä nu vetefan om jag orkar så mycket mer, det verkar inte gå att få till hur man än gör...blilr väl tvungen att vänta tills jag får råd med en ozone..
föressten, är väl inget som säger att den funkar heller...bläää
Tipset jag följde:
Q: How do I install the MIDISport in in MacOS 9?
A:
- We recommend the USB Floppy Enabler to be installed since this accelerates the USB ports in MacOS 9.x. This driver is not included on the M-Audio Driver CD. You can download it here: http://www.paceap.com/USB_Floppy_Enabler_Inst.hqx. Make sure to re-start the Computer after installing the USB Floppy enabler.
- Install OMS 2.3.8. Without OMS, your Macintosh doesn?t know what MIDI is. OMS can be found on the M-Audio Driver CD. Open the OMS 2.3.8 folder and run Install OMS 2.3.8. Restart the computer after the OMS installation is complete.
- Run the MIDISport driver installer, version 3.0.8. This installer places all necessary files in the right folders. M-Audio USB MIDI Support will be placed in System Folder->Extensions. M-Audio OMS Support will be placed in System Folder->OMS Folder. If older driver files are present (e.g. MIDIMAN USB Support, MIDIMAN OMS Support, MIDISport driver, loader and shim), they will be removed.
- Restart the computer.
- Connect the MIDISport to the back of your Computer. Do NOT connect the MIDISport to the USB port on your Macintosh keyboard. Some USB hubs might also cause problems, so we recommend to test the MIDISport when being connected directly to the computer first.
- Make sure that AppleTalk is turned off. When starting OMS with AppleTalk on, you will be asked if OMS should turn it off for you. This sometimes doesn?t work reliably, so it would be better to turn AppleTalk off manually beforehand (Apple menu->Chooser->AppleTalk->Inactive).
- Run OMS Setup from Macintosh HD->Opcode->OMS Applications.
- If the New Studio Setup doesn?t open automatically, click on the file menu and select Create New Studio Setup. Click OK.
- The OMS Driver Search Window will be displayed. Do NOT select Modem- or Printer port.
- Click Search. OMS scans and identifies the MIDISport Interface and displays it in a list among with other MIDI components. Click OK.
- Every MIDI port of your MIDISport will be displayed with a virtual Keyboard with a question mark on Top of it, or possibly with a Symbol representing the connected Synthesizers (?only if OMS was able to identify the Synthesizers connected to the MIDISport). There is a checkbox next to every one of these ?Keyboards with question marks? or ?Symbols representing your Synthesizer?. Make sure to activate them all. Then click OK.
- Save this configuration as "My Studio Setup". OMS is now configured.
- Click on the Studio Menu, select Test Studio and play some notes on a MIDI controller keyboard that is connected to the MIDI in of the MIDISport. A voice saying ?MIDI received? indicates that the MIDISport is working properly. If you don?t hear the voice, have a look at the small arrows going to- and from the virtual keyboard. If one of them is flashing shortly after you are playing a MIDI note, you can be sure the MIDISport is working correctly.
- Quit OMS Setup.
Två alternativ. You make me draw two possible conclusions.
1. Du gör något fel (jag lägger ingen värdering i detta, ingen anklagelse, bara konstaterar fakta; jag har installerat OMS och obskyra interface och fått det funka varje gång).
2. Det är något hårdvarufel på antingen din dator eller ditt interface.
Gissar på punkt 1, att det är något du måste ha förbisett. Tyvärr broder, tyvärr.
Sitter själv å bråkar med en M-Audio-pryl nu, med usla drivare, denna gång Windows XP... och en Oxygen 8. Dök på en drivare du kanske inte provat, verkar mkt mer komplett... mer än 10 ggr så stor fil som 3.08...
Nu har jag installerat om OMS - Midi driver + startat om vid varje installation (finns väl inget annat alternativ vad jag förstår) detta ett otal gånger. Har nu oxå rensat disken (partitionen) och installerat nytt system 9.2.2 varpå jag ånyo installerade OMS & Midi driver.
Jag har testat olika varianter, ibland uninstallat per egen maskin - ibland tryckt i en tidigare version av Midi drivern....det som återstår är väl att försöka hitta oms 2.3.7..var man nu gör det
Tack för filen PF, ingen lycka dock och inte mycket som skiljde den från min:
--
--
Tar såklart tacksamt emot fler förslag