Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två omöjliga? PWM ljud.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 14:23

Tjipp tjipp på er alla synthprogrammerare!

Här är filen med de två ljuden: http://user.tninet.se/~pqm321k/pwmgrejs.mp3

De kommer från två Astral Projectionlåtar som är lite halvchill..

Båda måste vara PWM ljud men jag kan bara inte få fram dem. Det låter inte alls så bra när jag drar till PWM på Virusen eller Q:n. Är det här några sådana ljud som gör sig bäst på analogsynthar? Astral Projectionkillarna har ju en rätt stor arsenal av sådana.

Man hör iaf hur de vrider upp resonansen lite i det första ljudet, eller det är iaf så jag tolkar det.

Det andra ljudet verkar ju mer med filtrerna att göra men det är ändå skitsvårt att få till just ett sådant ljud.

Har ni pejl på hur dessa ljud är gjorda? Är det mycket equalizerpill också?

Med en Roland JP-8000 fixar du et sådan ljud snabbare än ögat. Jag tror att det är vågformern Super Saw som får jobba. Faktum är att inga av de VA-syntar (Q, MW XT, Nova) jag har kommer i närheten av fluffet i supersågen. Jag har en ljud som påminner om detta i den HÄR (klickbart) låten. Lyssna på ljudet som kommer in vid 1:22.

Det låter väldigt typiskt JP-80*0, tycker jag också. Jag hör egentligen inte så mycket pwm utan mer just supersaw med filtreringstjosan.

VSTi:n Superwave P8 borde fixa liknande ljud. Eller kanske Vanguard. Virusen saknar det där bettet, även om man borde komma ganska nära med lite pill...

http://www.vengeance-sound.de/ <- den där snubben har jag för mig inte kan göra så mycket annat än typ såna ljud. Kolla om han gjort nåt liknande på syntarna som han listar där

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 15:56

Njaa, har haft en JP-8080 själv och den kunde göra ljud som liknar de där men de låter jäkligt PWM-aktiga.

Volantiz: Mjo, har lyssnat igenom de flesta ljuden där fast ska jag vara helt ärlig tycker jag hans gratisvirussoundbank var rätt dålig..

• Medlem
  • 2005-11-29 15:59

Helix: Tycker du att ljuden som kommer in vid 7:50 i den här låten känns rätt? http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=12710

I sådana så är det definitivt supersåg (Monomachine i det här fallet).

Pippin: Cool låt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 16:34

jgb: Nice låt men nja, det där är inte riktigt ljudet jag letar efter..

Efter 8 sekunder hör man rätt tydligt att det inte är någon vanlig supersaw i den filen som finns i det första inlägget.

Här gjorde jag ett ljud på virusen som består av tre PWM fyrkantsvågor och lite frekvensmodulering ovanpå. Det låter rätt likt en JP-8000 men inte alls som ljudet från Astral Projectionlåtarna.
http://user.tninet.se/~pqm321k/pwmgrejs.mp3

JP8000

"Volantiz: Mjo, har lyssnat igenom de flesta ljuden där fast ska jag vara helt ärlig tycker jag hans gratisvirussoundbank var rätt dålig.."

hehe.. jo.. jag tycker alla hans demomp3:s låter verkligen tråkigt.. men det är ju liknande stil på allt han gör som astral-exemplet. Någon gång måste han ju ha träffat nästan rätt. Massa delay med mera på allt t.om.. precis som i exemplet.

ooops, snavar in på fel väg här: Pippin, fan vad bra musik du gör!

Tack. Trance är ganska... eh... kul att göra. Jag kan leka med de där urflippade slingorna som inte platsar i spacesynten. Plus att man kan lägga in sådan där kalla röster som säger en massa nonsens. :kaaaka!:

• Medlem
  • 2005-11-29 22:09

Supersaw och supersaw. Jag får direkt känslan av att sådär kan nästan alla analoga eller VA-synthar låta om dom har unison-läge..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 22:54

Jo, de flesta synthar kan väl göra liknande ljud men just det där ljudet verkar skitsvårt att få till. Man kanske borde fråga Lior Perlmutter eller vad han nu heter..

• Oregistrerad
  • 2005-11-29 23:56

Ja inte låter det analogt inte. Det låter väldigt mycket eurodisco plast. Jag tror en jp8000 eller Virus kan göra ett sånt klent ljud väldigt enkelt. Vräk sedan på lite reverb/delay (gärna det intärna) så har du det.

\\Gnutten

Gnutten: Det är jag och ingen annan som har uppgiften att skriva totalt onödiga inlägg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 00:19

Om det är enkelt att göra det ljudet skulle jag gärna vilja höra det. Har själv haft en JP-8000 och supersaw låter inte så där.

Om det är klent eller inte är väl rätt subjektivt..

Bionik: lol

Helix: Jag gissar på att det är supersaw på osc1, pwm på osc2 och sedan ringmodulator, åtminstone i andra klippet. Då får man lite av det där "gryniga" ljudet. Jag tror jag läst någonstans att sågtand+pwm+ring var ett av APs favvoljud, i olika varianter.

Skulle inte förvåna mig om det är mer än en synt som spelar samma melodi i första klippet heller, bara för att göra det ännu jävligare att återskapa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 13:42

Ah tack så mycket Johannes! Ska genast pillra runt lite. Frågan är bara hur man får till en supersaw på osc1 men bara en pwm på osc2. Jag får trixxa runt lite.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 16:13

Jag har gjort ett ljud liknande det som är i den första låten "Burnin'" på Rydans Nord Lead 3. Har även gjort ett snarlikt ljud på min Supernova II som jag då dubblar med ett par ljud från min Nord Lead 2.

Kan pilla lite på G2:an när jag kommit hem och se om jag kan patcha ihop ett par sågar med en pwm och så ring på det .. :hmmm:

Men du har rätt, jag tycker inte heller att supersaw på JP-8000 låter så. Vi använde ett ljud Magnus rattade fram i vår (Ypsilon 5) låt "Liquid" (finns säkert att tanka hem lite varstans skulle jag tro).

• Oregistrerad
  • 2005-11-30 16:27

vafan har astral projection börjat göra sån härn eurodisco? nåja, supersågljud är det, tror inte de e så mkt pwm med alls. legacy-Ms20/ polysixen tycker ja gör sköna supersågar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 17:09

Rydan: Aa "Burning Up" är riktigt trevlig faktiskt men Axis v0.99 är nästan trevligare
Satt faktiskt och funderade på att den synthen som passar bäst för att göra ljud som de där borde vara clavias modularer. Har nämligen för mig att Astral Projection inte har en JP-8000 synth.. Hela deras setup står nämligen på deras sida www.astral-projection.com och den finns inte med där.

Helix: det där med osc1 och osc2 gällde just JP-80x0.

Man kan väl få fram en hyffsad supersaw på Q:n genom att göra en patch med 3 sågtänder och chorus. Sen har du den som input till en annan patch med pwm-rektangel och ringmodulerar input med pwm:et. (obs! Har aldrig haft en Q, spekulerar bara)

Jag tycker att APs patenterade gryniga såg/pwm-lead-ljud även återfinns även i många av APs äldre låtar, t.ex. Dancing Galaxy, och på den tiden hade de väl en betydligt mindre setup. Min gissning är fortfarande att ljudet är en kompott av syntar, kanske där den enas oscillatorer kopplas in i nästa synt osv.

PWM är (inom vissa gränser) egentligen samma sak som två snedstämda sågtänder i motfas. Det kanske är därför du hör det som nåt med pwm. Problemet är att när man börjar blanda in mer processing så påverkar sågar och pwmrektanglar saker väldigt olika.

Om du mailar AP och frågar så kommer säkert den hemska sanningen ut - hemligheten är egentligen en U-220 + effekter!

Ursprungligen av Johannes:

Om du mailar AP och frågar så kommer säkert den hemska sanningen ut - hemligheten är egentligen en U-220 + effekter!

Du är kanske inte så långt ifrån...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 15:46

Aa tack för alla svaren! Får djupdyka ner i Q:ns värld någon gång i framtiden..

Pepelogu: Jo tro inte att jag blev lite förvånad när jag såg den där bilden..

1
Bevaka tråden