Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låga stativ - aj oj uj

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltså... jag är en rätt gänglig ung man... 1,89 m fläsk.

När jag röjer runt i replokalen så står Trinityn på ett rangligt enkelt krysstativ
som är såpass ihopfällt för höjdens skull att en nysning från en hamster
med bronkit blåser det åt fanders. Och det är ändå för lågt för mig!

Får ont i ryggen som en rysk kålplockare efter bara två låtar in på
repertoaren. Eftersom jag antagligen köper en SY77 inom kort så
har jag ändå tänkt investera i ett riktigt (balkongstativ?).

Brukar de vara tacksamma att ställa in i höjdled?
Kanske någon till och med lider av samma besvär som jag?

Hiiiilfe!

Jag hade ett som hette "Key on key". Det var på tok för högt är man satt, även i lägsta läget. Jag har dock inte kvar det. Vill minnas att det var herr Berusad från detta lysande forum som köpte det. Det var stabilt som tusan, förmodligen hade det hållit att parkera en Panzerkampfwagen VI Königstiger på. Vettifasen om det var något känt märke. Jag köpte det för att QuikLok var så rangliga.

Proel är ju rejält bra, har ett dubbelstativ som jag använder live och det är omöjligt för mig att spela på sittandes, fast jag är ju inte så lång.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-01 22:29

Har precis samma problem faktiskt. Är inte lika lång, 185cm, men känner verkligen igen det där med vingliga stativ. Har en JD-800 som behövde ett riktigt stabil grej, och med rätt höjd så man kan lira utan att böja på knäna. Det här blev min lösning. Med det kan jag stå upp och spela och det känns i armar och axlar precis som att man sitter ned. Stabilt som fan dessutom. En bra grej är att man kan köpa till en extravåning om det skulle behövas som kan monteras utan något större problem. En nackdel med stativet är att insättnycklar behövs för att justera det dock.

• Medlem
  • 2005-12-01 22:29

Passa dej för permanent technomakaronen. Fick lida i nästan två veckor efter jammat för länge böjd.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-02 00:49

...är 1.96 & lider av samma problem, de klassiska aluminiumrörsstativen á la 80-tal är smidiga att få i rätt höjd dock.

Dessutom lät jag bygga ett eget, det i Linköping ökända "kärnkraftverket"!

hygien: Alltså.. med tanke på musiken ni lirar så borde du väl ha ett stativ som är lite lutat så att publiken kan se tangenter å allt sånt när du drar dina solon! Det borde ju dessutom göra det klart snällare för ryggen. Jag har iofs letat lite smått efter sådana stativ utan nå vidare resultat.. men jag vet att det finns!

Ursprungligen av Volantiz:

hygien: Alltså.. med tanke på musiken ni lirar så borde du väl ha ett stativ som är lite lutat så att publiken kan se tangenter å allt sånt när du drar dina solon! Det borde ju dessutom göra det klart snällare för ryggen. Jag har iofs letat lite smått efter sådana stativ utan nå vidare resultat.. men jag vet att det finns!

Vill minnas att bla keyboardisten i galna finnbandet Children Of Bodom kör med ett sådant framåtlutat stativ. Nu är jag långt ifrån lika snabb i fingrarna som den rackaren iofs.... *mindervärdeskomplex*

Men men, övning ger färdighet... tror tamejfan det är lite enklare att
lira på ett sånt stativ med.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-02 01:03

Om ni hittar ett stativ som är vinklat så skriv det i denna tråden. Har länge letat efter ett jag också.

Verkar som att jag (som vanligt) är längst i det här sammanhanget med mina 199cm... Har ett quicklok enkelkryss-stativ som jag tidigare hade en gammal småknepig övervåning till, som gjorde att jag var tvungen att ha den lite för lågt... Övervåningen blev i lagom höjd, men den undre alldeles för låg.

Så hittade jag ett alldeles underbart Proel-dubbelställ i en affär och slog till på stört, även om det kanske var lite smådyrt (åtminstone för mig just då)... http://stage.proelgroup.com/stage/en/product.jsp?id_prod=11157066951350
Inga som helst problem att ha det varken i sitthöjd hemma och i ståhöjd vid gig. Ganska så enkelt att justera och stabilt som tusan är det också!

Har kvar quicklok-stället och har min lilla midikeyboard på det live. Inte så stabilt direkt, men det går att få tillräckligt högt iallafall...

Har själv exakt samma problem (Är ca 187 cm) och står när jag spelar. Finns det inga syntstativ, som kan klara mycket tryck från stagepiano +synt?

Ursprungligen av TheQuo:

Har själv exakt samma problem (Är ca 187 cm) och står när jag spelar. Finns det inga syntstativ, som kan klara mycket tryck från stagepiano +synt?

Tadaaa...?

Har iofs inte provat med pjanot i "ståläge", men det borde inte va nåt större problem det heller...

Ursprungligen av android:

Tadaaa...?

Har iofs inte provat med pjanot i "ståläge", men det borde inte va nåt större problem det heller...

Har precis samma ställ (om det nu är ett Proel?) Jag tycker den är stabil när man sitter men stånde blir den ganska ranglig

Ursprungligen av android:

Så hittade jag ett alldeles underbart Proel-dubbelställ i en affär och slog till på stört, även om det kanske var lite smådyrt (åtminstone för mig just då)... http://stage.proelgroup.com/stage/en/product.jsp?id_prod=11157066951350
Inga som helst problem att ha det varken i sitthöjd hemma och i ståhöjd vid gig. Ganska så enkelt att justera och stabilt som tusan är det också!

Är det bara jag som tycker att det här stativet är rangligt

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-21 12:31

Va långa alla är då! Jag är 176cm i passet. Lagom.

• Medlem
  • 2005-12-21 16:23
Ursprungligen av Mårre:

Va långa alla är då! Jag är 176cm i passet. Lagom.

Räkna in mig i din skara, du slår mig med 1 cm......

• Oregistrerad
  • 2005-12-21 16:16

En dansbandssynt kräver ett dansbands ställ, det klassiska X-stativet.

Jag vill ha fatt i ett Jaspers eller liknande, A-frame-stativ.

A-frame är ju DET klassiska syntstativet som alla coola synthesister hade när det begav sig.
Rejäla saker för att bära upp tunga polyfoner; Jupiter-åttor, Oberheimar osv.
Alan Wilder hade sin Jupiter längst ner i sitt A-frame-stativ, framåtlutad.

Jag skulle oxå vilja kunna tilta grejorna framåt, framför allt min Solina. Solinan är ju så besynnerlig så dess tangentbord lutar lite framåt (den är väl gjord för att stå ovanpå en orgel eller ett piano), varvid spel-ställningen blir lite skum på mitt vanliga quiklok-X.
Som det är nu brukar jag kila in nån plankbit i framkant under Solinan så den lutar rätt.

När jag var en tonårig slyngel utan pengar micklade jag ihop ett eget A-frame-stativ av galvade järnrör och burtonkopplingar! (Ställningsbyggare vet vad jag talar om...)
Det blev inte direkt portabelt. Och det blev märken i golvmattan...

/Rotwang!

ultimate apex passar väl aäven om man skulle vara 3 meter lång...
sånt har jag o det funkar både sitta o stå alldeles utmärkt...

Ursprungligen av hygienteknikern:

Alltså... jag är en rätt gänglig ung man... 1,89 m fläsk.

När jag röjer runt i replokalen så står Trinityn på ett rangligt enkelt krysstativ
som är såpass ihopfällt för höjdens skull att en nysning från en hamster
med bronkit blåser det åt fanders. Och det är ändå för lågt för mig!

Får ont i ryggen som en rysk kålplockare efter bara två låtar in på
repertoaren. Eftersom jag antagligen köper en SY77 inom kort så
har jag ändå tänkt investera i ett riktigt (balkongstativ?).

Brukar de vara tacksamma att ställa in i höjdled?
Kanske någon till och med lider av samma besvär som jag?

Hiiiilfe!

Jag lirar orgel i ett band och jag sitter ner så fort jag får ont i ryggen, jag är inte speciellt lång (1,82 typ) men dom däringa krysstativen är värdelösa.

• Medlem
  • 2005-12-21 21:23

Har själv bl.a Apex Column, snyggt och lattflyttat, stabiliteten är dock inte den bästa på hög höjd...

För tyngre klaviaturer föredrar jag mina QuikLok Z-stativ
http://www.quiklok.com/400x400/sku_Z_726L.jpg

men hallå, ska inte synthpjats vara korta små knickers som jag(169)! hehe, verkar som synthställ inte är gjorda för långa svenskar, technomakaronen(med liten korvmage), kommer säkert klassas som arbetskada i framtiden.

1
Bevaka tråden