Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-max?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag såg en annons där en E-max var till salu för ett kristet pris. Jag har länge funderat på att skaffa en E-max. Inte för att jag behöver någon men för att den ser så in i h-vete stenhård ut. Så... vad kan man göra med en simpel E-max? Egentligen räcker det om man kan läsa in ett ljud från diskett och bearbeta det med syntparametrarna - bara det är ENKELT! Funderar nämligen starkt på att göra mig av med min på tok för avancerad e64 i så fall.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Inte för att jag behöver någon men för att den ser så in i h-vete stenhård ut.

:kaaaka!:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 08:54

Den är sjukt stor. En polare har en hemma, värsta monstret är det. Men jag har aldrig jobbat med den, så jag vet inte hur den är..

Tror den är ball! Den har ju analoga filter också!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-02 09:56

Har haft både I och II. Kul att jobba med som tusan. Låter bra.

Emaxen känns ju som ett riktigt instrument. Skön att spela på helt enkelt.
Ljuden i sig kan du fixa enkelt (Cult Sampler från NI t ex) men ibland är ju dom här sakerna större än sina beståndsdelar, s a s.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-12-02 12:01

Filtren i Emax 1 är väldigt nice. Dock är det klart värt besväret att hitta en med SCSI och hårddisk. Det gör den klart smidigare. Jag har precis samplat av ett par pianon (värsta Depeche a'la 91 stil) och någon bas från min till Halionformat. Kan lägga ut det om någon är sugen på att lyssna. Har samplat av ganska många olika velocities.

I mitt tycke så gör de analoga filtren i ettan att den låter skönare än tvåan. Fast det kan ju vara de 12 bitarna också...

• Oregistrerad
  • 2005-12-02 12:59

Har en Emax 1 hemma. Den står mest, men det skall användas någon gång i framtiden. Skön klav... Den låter faktiskt riktigt bra. Samplade ett ganska cleant ljud från min Mono/Poly och testade filtren i emaxen. Lät skoj. Helt klart användbar. Nu är det ju i och för sig inte så mycket minne i min, men den blir kvar i alla fall!

fina filter

Den är väl några snäpp hårdare än Korg DSS-1..? Har inte hört någon från säljaren än. Den finns i Göteborg och han begär 1500:- för den. Är det någon här som vet vem som säljer den? jAG HAR INTE RIKTIGT BESTÄMT MIG ÄN (j-vla CapsLock). Min e64 är som sagt på tok för avancerad för det jag gör. Kanske skulle byta ned mig till en sådan där Korg SX-1 eller vad de nu heter...

E64:an är inte särskillt svåranvänd ändå.. men visst.. den kan ju vansinnigt mycket. Det är ju inte direkt så att du kommer få mer för den än vad du köper emaxen för.. så iaf jag ser inte riktigt meningen med nergraderingen.

Korg ES-1/ESX-1 är ju trumsamplers.. så om det är för trumljud du behöver en sampler så är de helt klart värda att kolla in. Nu är ju storheten i de burkarna själva sequencern tillsammans med samplern.. så om du inte vill använda dess sequencer så känns E64:an mer intressant där också. Som exempel så använder jag just nu en es-1 som sequencer till en ultra.. helt suveränt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 15:58

Jag saknar min Emax-II Turbo. Otroligt lättjobbad faktiskt och lät helt okej, bättre än S1000 tycker jag. Jag tror det beror på att det digitala filtret i Emax-II låter riktigt analogt och har resonans.

Emax-I låter riktigt trevligt, skön resonans. Lite lite minne bara. Emax-I SE är lite roligare.

MVH
Demokid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 15:59

Ahh Prophet~2000 den låter riktigt muffigt och ar ett apskönt analogt curtis filter.

MVH
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-02 16:09

Jag skulle aldrig byta ner mig från en E64 till en Emax förvisso. Framtiden går framåt. Nyare sampler är roligare. Se till att bygga in en gammal hårddisk i E64:an i stället och leta upp en gammal SCSI-CD-rom till den. Skivor finns i drivor. Enormt balla ljud. Sitta med en Emax är att få sitta och träla med disketter. Kopiera över allt du gillar till interna hårddisken så har du en syntmodul med ljud du själv bestämt sedan.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-02 16:26

Skulle personligen hellre ta en DSS-1, om inte annat för oscilatorsynken & de analoga filtren...

Synka ljudet av en döende svan med en trumloop, då händer det grejer!!! - Sorry Greenpeace & alla andra skogsmullar

"Kopiera över allt du gillar till interna hårddisken så har du en syntmodul med ljud du själv bestämt sedan."

..en ganska så smällfet syntmodul dessutom. E-serien är grovt inspirerade av E-MU's gamla modularväggar.. massor av kopplingsmöjligheter och riktigt bra filter har den.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-02 22:42

Köp den förtusan!!

Den har du ju velat ha länge, den lärju kunna lira linn-clap om du vill osså.... Man måste ju få pengarna tillbaka om den inte är det som myten ... lever den upp så är det ju SvaJNBra!

"Se till att bygga in en gammal hårddisk i E64:an i stället och leta upp en gammal SCSI-CD-rom till den."

Sitter en 4 GB-disk i den redan. Smällfet med ljud. Bland annat en Linn-clap. Näe, jag orkar inte krångla. E64:n får vara kvar eftersom jag vet hur jag får fram Linn-klappran. För det är vad jag använder den till. Men en E-max hade vart snyggt att ha som... prydnad.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-02 23:39

Mitt konkreta tips då Mats

Sätt dig vid soffbordet med den minsta klavsynt du har å hooka upp E64:an med en midisladd å ett par lurar och en mik. Ställ en flaska fin whiskey bredvid och tanka lite då och då (själv då). Ställ E64an så du kommer åt bra att manövrera den, kanske på en hög böcker eller så.

Sampla av läten från synten, sampla dig själv, sampla av läten från resten av din studio via en stereo / mono-sladd från din mixer in i E-mun. Och från skivor. Eller från TVn.

Bygg patcher... lär känna din E-mu. Den är inte dum!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-03 00:08

Visst fasen. Den har väl t om sequencer? Iaf kan man väl spela in skissprylar på den. Fränt ju.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-19 19:44

(Förlåt om jag hi-jackar din tråd pippin..)

http://www.annonsdirekt.se/default.asp?gotourl=%20%2Fasp%2Frubrikker%2Fdefault%2Easp%3Fsekt%3D13%26Rub%3D60004

Det är en snubbe som säljer en Emax på vendolin för 1500:- (kanske samma kille som tidigare?), men den är paj på en röst.. Någon som har koll på vad det skulle kunna kosta att laga?

Jag börjar bli lite Emax-glad

Om det är någon som har en Emax 1 rack el. key att sälja billigt i sthlms området så kan jag tänka på det..

Kan ha vart den, den jag var spekulant på fanns också i västra Götaland. Fast då nämndes det inget om någon trasig röst men det är ju möjligt att den hade det i alla fall.

1
Bevaka tråden