Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att installera Ubuntu

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-17 16:11

drog precis ner ubuntu dvdn och testade att köra live. kuligt, har inte kört linux på ett tag nu! är inte överdrivet förtjust i gnome dock..

Va? Gnome rockar. KDE är i mitt tycke tristare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-17 16:41

hihi

gillar inte KDE heller!

fast nu har jag glömt av vad min favorit-wm heter!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 16:54

Och nu vet jag inte vad jag ska göra med datorhärket! Welcome to Winblows 98, courtesy of driver hell. Hittade ju inte ett skvatt och kändes totalt oinspirerande på exakt alla vis. Nepp. Något annat öde måste vänta denna dator. Alltså inte den jag skriver på nu (bärbar) utan en gammal stationär.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-17 17:07

PF: win2k för tusan gubbar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 17:31

Näej! Finns det inget linux som funkar skitbra på en PIII? Som även kan köra win-applikationer med Wine? Kom igen nu haXX0rs!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-17 18:27

Vad är det för fel på w2k? Jag kör det på min laptop från anno dazumal å det funkar hyvens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 18:30

Det är väl inga direkta fel på det men det är bara så... gammalt, ospännande och träigt.

Körde precis hem detta förresten, en gratisapp för att man ska slippa Windows fula startmeny i XP; http://winmac.emuunlim.com/ - kör OS8-looken å den är kanon!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 18:42

Testar PCLinuxOS nu. Snyggt, allt körs från en CD.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 19:58

Går mkt lättare på burken än Obonto det här, installerar nu så får vi se. Kan någon vänlig själ förklara Wine? Because I'd like to have a bottle. Lugna bara lugna, PF ska inte nörda sönder hela nördd... f'låt lörddagen. Ska gå ut nu snart. Seså seså.

"Gnome rockar. KDE är i mitt tycke tristare"

Gnome är inte en fönsterhanterare.. ifall någon nu skulle ha fått för sig det.
(jag gillar inte heller KDE.. stor och plottrig prestandakäkare det där)

"Kan någon vänlig själ förklara Wine?"

Det är en windows-emulator.. fungerar inte helt långt från classic-mode i osx rent användarmässigt.
PCLinuxOS.. låter som något en pensionärsförening sattit ihop

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-18 05:41

Good morning. Ja, i informationsbristens tider man tager vad man hittar. 99musik, en samling tysta tomtar.

Vad för info saknar du? I stort sett alla distributioner fungerar likadant.. men med olika paket och olika konfigutationsverktyg.. bara till att välja smak! Jag rekommenderar att testa Mandrake eller SuSE istället (de två som brukar rekommenderas oftast här på forumet om man bortser från ubuntu).

Hur fungera PCLinuxOS annars? Den vet jag inget om.. lite smått "olinuxaktigt" namn hur som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-18 14:20

http://www.pclinuxonline.com/pclos/

Det kommer på en image som är körbar från CD. Sedan kan man välja att installera därifrån om man tycker det funkar bra. En GUI-stödd installation alltså, som med OS X ungefär. Jag bara plockade hem något på måfå för att se om maskinen kunde kännas lite rappare än med Ubuntu. Och det gör den iaf.

Screendumps -> http://www.tuxmachines.org/gallery/pclos92f

Att Wine är en windowsemulator vet jag ju, det jag undrar är hur man får den att funka, ska den ha bibliotek etc från en riktig Windows-skiva eller är hela emulationen gjord med "free software"? Jag tog hem Wine med Ubuntu men OSet kunde ändå inte förstå vad det skulle göra med en .exe-fil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-18 20:17

Jag kör också Ubuntu i skolan, trode aldrig jag skulle göra det men nu använder jag hellre det än Windows 2003 när jag arbetar i plugget. Allt man behöver för kontors och internetarbete finns och det är helt gratis.. Hur bra som helst..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-18 21:26

Japp, på en modern dator är det schysst. På en äldre PC är det lite för segkört bara. Kanske kör in Ubuntu till slut i alla fall, får se, ska labba lite med det här PCLinuxOS nu. Sista build på detta OS är 20 nov 2005 vilket känns schysst. Nytt sa räven.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-19 01:40

Äh, va tusan. Ubuntu fick det bli i alla fall!

Kan man nu få DVDn att spela DVD-film blir jag glad. För det kan den inte.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-19 18:28

PF: Installera Easy Ubuntu & Automatix - se länkar ovan...

Bevaka tråden