Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M-Audio 2496 Audiophile Knaster / Sprak Problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-05 00:21

Gaah !

Har petat med det här i över en månad nu & vet inte riktigt var jag ska vända mig (M-Audio's support är under all kritik).

Får knaster & sprak vid playback & inspelning. Det har blivit lite bättre sen jag följt alla råd på M-Audio's hemsida, uppdaterat ljudkorts-drivrutiner, bytt till "monitor mixer", höjt Latency, bytt frekvenser etc men knastret är kvar.

Knastret blir värre när tex många program / explorerfönster är öppna

IRQ ser ut såhär:

IRQ 0 System timer OK
IRQ 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard OK
IRQ 5 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
IRQ 6 Standarddiskettstyrenhet OK
IRQ 8 System CMOS/real time clock OK
IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System OK
IRQ 10 M-Audio Delta Audiophile OK
IRQ 11 NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (Microsoft Corporation) OK
IRQ 11 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #2 OK
IRQ 12 PS/2-kompatibel mus OK
IRQ 13 Numeric data processor OK
IRQ 14 Primär IDE-kanal OK
IRQ 15 Sekundär IDE-kanal OK

Använder XP

Någon som har några ideer ?

  • Medlem
  • 2005-12-05 00:39

Har din dator PCI-Express?

/Mein

  • Medlem
  • 2005-12-05 02:07

Tack för snabbt svar

Vet faktiskt inte, hur får man reda på det?

  • Medlem
  • 2005-12-05 03:30

Om du köpt en paketdator så kolla spec'en på den annars kolla vad moderkortet har för beteckning och kika på tillverkarens hemsida.

Jag har fått problem med knaster när jag bytt till dator med PCI-Express. Vad problemet bottnar i orkar jag inte ta upp just nu men började problemet ihop med datorbyte kan det vara detta som spökar. Tydligen gäller det inte alla moderkortsmodeller och/eller ljudkort men en del har fått problemet.

/Mein

  • Oregistrerad
  • 2005-12-05 10:40

OBS - jag är ingen Audifil ägare men har ändå haft lite ljudkortsstrul tidigare med mitt WT-2496

det är antagligen inte PCI-express - grafikkortet är ganska gammalt.

Du borde väl ha fler IRQ:er? har du slagit på APIC i bios?

jag tycker det är mysko att nätverkskortet och grafik delar irq (och att PS2 musen har en egen)

själv fick jag flytta runt mitt ljudkort FYSISKT mellan olika PCI platser tills jag hittade en som funkade. fast du har ju en egen IRQ för ljudkortet så det ska väl inte behövas

  • Medlem
  • 2005-12-12 17:06

Har flyttat runt nätverkskortet & ljudkortet i alla slotsen men det blir tyvärr inte bättre än sådär.

På vilket sätt skulle APIC hjälpa?

Om nån här har nån ide som lyckas ställa det här till rätta så lovar jag att föra över 200:- som tack för hjälpen.

  • Medlem
  • 2005-12-12 17:39

Hittade det här & det verkar vara bra tips. Men har ingen koll på hur man genomför det rent praktiskt. Hur uppdatera man tex sina nätverkskortsdrivrutiner?

If you have clicks and crackles, check ALL the devices you have installed. Put all cards out except the 2496 and GFX and try again. Bad PCI drivers for network cards etc. cause repeated crackles in intervals of a second or so. Try without network adapter installed. Disable all optional devices such as USB and such in BIOS. Check if you have proper drivers installed for all your devices, microsoft drivers that come with windows do often seem to work fine, but cause problems at other devices like the 2496 Audiophile.
Check wether all your IDE devices run in UDMA Mode.

Install all the mainboard drivers, even VIA boards shouldn't be a problem with drivers properly installed.

The Delta Audiophile 2496 is a great Audio Card if you have a clean system. But it relies on the system to be clean! You wont want to drive a Ferrari in a Rallye, would you? Consumer cards have good perfomance under all circumstances, like unclean PCI Bus etc. Pro cards are optimized for performance, not for compatibility with bad devices like old network cards, tv cards, old cdroms, wrong drivers installed etc. !!

Just dont give up, rethink, which device could cause the problem?

Great Sounding Card, nice to play with Giga

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 19:57

APIC ger dig fler IRQ:er.
http://www.musicxp.net/hardware_tips.php

Gå till VIAs hemsida och ladda ner alla ny drivrutiner som passare till ditt moderkort.
gå till nvidia och ladda ner drivrutiner till ditt grafikkort.

  • Medlem
  • 2005-12-13 01:14

Tack som fan, I'm on it.

1
Bevaka tråden