Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wavetable/ Vector

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 18:54

Hej.
Har bestämt mig för att skaffa någon Wavetabel / Vectorsynt och skulle vilja ha lite tips. Wavestation / Microwave Micro Q, vad välja och varför? Jag tycker Wavestation låter väldigt bra och verkar kul att labba med, men vissa ljud känns det som jag skulle kunna programmera på min Kurz 2500. Någon som ägt en Kurz och en Wavestation? Utseendemässigt skulle den matcha 2500:an väldigt bra. Ständigt denna fåfänga...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-06 18:57

Wavestation låter väl OK men är bland det värsta man kan ha rent programmeringsmässigt. Vansinnigt gränssnitt. Waldorfs syntar är vettigare så sett. Föregångaren Prophet VS är kul, men har ett mer traditionellt syntigt ljud än WS. Vad är det för ljud du är ute efter till att börja med? Varför inte mjukvarusyntar?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-06 19:17

Wavestation + sounddiver = super duper

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-06 19:38

Wavestation rekomenderas VARMT - den är inte sååå himla knölig när man lärt sig hitta i den & satt upp egna "Jump"-märken.
Jag har haft både WS & K2K sida vid sida, WS käkar K2K lätt som en kebabtratt!
Alternativ 2 är Yamahas SY22 & SY35 - kul VS-syntar med slumpfunktion & inspelningsbara vektorrörelser, dessutom kostar de ju inte mer än en sång & en dans!

Varför jämför man ofta Microwave med Wavestation? De låter helt olika varandra. Wavestation är snäll och vacker, Microwave vill slå dig på käften. Jag har en av varje och finner Wavestation rätt lättjobbad när man bara lärt sig tänka som den. Visserligen har den vissa riktiga missar i upplägget, men när man väl insett det går det bra.

Ljudexempel - Wavestation
WS 1
WS 2
WS 3
WS 4

Ljudexempel - Microwave
MW 1
MW 2

Vilken är hårigast?

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-06 21:37
Ursprungligen av Real Parakeet:

Wavestation är snäll och vacker

...jag återkommer med ljudexempel som inte är "snälla & vackra"...

• Medlem
  • 2005-12-06 23:28
Ursprungligen av Zwopper:

...jag återkommer med ljudexempel som inte är "snälla & vackra"...

Ser jag fram emot i alla fall! Har alltid velat ha en Wavestation egentligen men blivit lite skrämd av att exakt ALLA ljuddemos låter new age avslappningsmusik :rolleyes:

Ursprungligen av krank:

Ser jag fram emot i alla fall! Har alltid velat ha en Wavestation egentligen men blivit lite skrämd av att exakt ALLA ljuddemos låter new age avslappningsmusik :rolleyes:

Då är det en Microwave som gäller.

Ursprungligen av krank:

Haha, ja jag håller nog delvis med. Men visst katten kan den låta på andra sätt...
De senaste (o)ljuden jag har gjort med min har i stort sett bara varit evolverande distbrus...

Jag väntar fortfarande på den där patchen av en skrikande elgitarr. För det var väl du som laddade upp den?

• Medlem
  • 2005-12-06 22:00

wavestation låter fint som fan, någon som vet hård vs mjuk. Är mjukisen lika bra? Vilken är den bästa pad synthen?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-06 22:59

Wavestationmjukisen låter precis lika bra osm orginalet, om inte bättre, eftersom den har högre upplösning på vågformerna.

Annars skulle jag vilja påminna om JD-800 och hur mysigt den kan låta ibland. Den kan även låta jättemycket industri om man vill, eftersom den har en hel del olika disteffekter som låter underbart då resonansen är hög. JD-800'or kan man hitta rätt billigt här och var dessutom. Runt 4-5k ungefär.

krank: haha, samma här

Kan vi inte ha en tråd med programmeringstips för Wavestation? För jag har flera gånger försökt med min, men utan manualen (som för tillfället befinner sig trettio mil från min wavestation) så kommer man aldrig mer än lite in under ytan innan man gått HELT vilse.

Microwaven (2an) är mycket skönare att jobba med, dock har jag problem med knapparna på min. De fastnar inne ibland, fler som har detta problem?

• Oregistrerad
  • 2005-12-09 21:05

Stort tack för hjälpen allihopa. Är det bara jag som tycker det är kul med svårprogrammerade syntar? Det är lite som att suga på karamellen, det finns alltid något nytt att bita i. :kaaaka!: Får nog bli en Wavestation så småningom. Apropå JD-800 så håller jag precis på att sälja min. En bra synt men Kurzweil gör allt den kan + mer + bättre i mitt tycke.
Stay Hep/ Nisse

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-09 23:12
Ursprungligen av Nisse:

Stort tack för hjälpen allihopa. Är det bara jag som tycker det är kul med svårprogrammerade syntar? Det är lite som att suga på karamellen, det finns alltid något nytt att bita i. :kaaaka!: Får nog bli en Wavestation så småningom. Apropå JD-800 så håller jag precis på att sälja min. En bra synt men Kurzweil gör allt den kan + mer + bättre i mitt tycke.
Stay Hep/ Nisse

Jag gillar också utmaningar!

Jo, det gör nog jag med (lärde mig att programmera ljud genom menytryckande på en Korg M1).
Men samtidigt måste man ju känna att "arbetet" ger nån form av belöning. Jag tycker (tyvärr) inte att Wavestation ger det. Ok, man kan göra schyssta ljud, men inte den sortens ljud som jag vill använda i min musik...
Så jag kommer nog troligen att sälja den ganska så snart.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-10 14:49

Ursäkta en tråkig kommentar;
Har inte wavestation synthhistoriens sämsta filter?
De drar ner intrycket rätt rejält, tycker jag.

Filter och filter... min gamla Phillips Honkytonk som kostade 795:- för 20 år sedan hade en tonkontroll som var vassare än Wavestations filter. Men man använder inte filtret så mycket i alla fall.

1
Bevaka tråden