Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac ja tac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man vill ha en Mac med så lite mumbojumbo som ska agera DAW för 8-16 ljudspår och kunna köra legacy collection vad rekommenderar ni då?
Vilka ljudprog finns till mac?

Ikväll så startade PC:n om mitt i låtskapande. Ingen fråga, låsning eller nåt utan helt plötsligt var jag tillbaka i BIOS bootup.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-06 22:40

En G4 dual-maskin är kul, 40-60 ljudspår snarare. Ljudprogram... ptja, Bias Peak är kanon.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-12-06 23:06

8-16 ljudspår så fungerar en iMac eller en mini bra också. Och glöm ej Apples Soundtrack Pro, mycket trevligt ljudredigeringsprogram. Om det inte är sequencers du menar för då är det väl Cubase, Logic, Digital Performer, Garageband etc som gäller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-06 23:09

Köp en ny Mini iofs, så ingår ju GarageBand, det är kul.

gm: Renoise finns ju även till osx.

Hade jag pengar skulle jag skaffa en sån gullig iBook med '12 skärm. Riktigt bra pris håller de om man jämför med bärbara PC i samma kompakta storlek. Jämför med en Sony Vaio eller Toshiba i samma storlek. Och tillräckligt bra prestanda för att köra några spår audio och nån mjukvarusynth med vad jag förstått här på forumet.

Har inte råd att lägga så mycket. Tänkte använda mitt befintliga ljudkort, midi-interface och MS-20 controller kanske även skärm och sånt. Mac Mini? hmm den är ju tyst också.

Har tröttnat rätt bra på Win XP och MS-20 controllern fungerar ju inte i de andra windows!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 07:50
Ursprungligen av GlobalMotion:

Har inte råd att lägga så mycket. Tänkte använda mitt befintliga ljudkort, midi-interface och MS-20 controller kanske även skärm och sånt. Mac Mini? hmm den är ju tyst också.

Har tröttnat rätt bra på Win XP och MS-20 controllern fungerar ju inte i de andra windows!!!

Mac mini ska definitivt räcka ganska långt. Hemma sitter jag på senaste generationen iBook 14" som har 1.42ghz och med 1Gb minne, extern 7200varvs disk (2,5" for gr8 smidighet) och en MBox, det går kalasbra (förutom att Protools-7-möget är buggigt) , hehe....

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-12-07 08:01

Se bara till att få in 1gb minne i maskinen i alla fall. Oavsett vad du än kör så är det knappt lönt att försöka göra musik på mindre än det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-07 08:32

Jag kör Mac mini 1,42GHz, 512 MB och Logic Express 7. Har inte upplevt att det är segt förrän efter ca 14-16 spår med några effekter på. Det räcker gott för mig. Och som sagt, den är kusligt tyst.

Okej. Tack för alla svar. Har minst 100 olika alternativa setups känns det som nu.
Linux har slagit mig också. Kanske det och sk@le tracker?

Vilka musikprogram finns till Mac? Sonar? Cubase? Logic och räson vet jag.
Garageband hur är det?

Törs nog sätta en slant på att en spontan omstart inte beror på WinXP, utan på hårdvarufel. Så Linux på samma maskin tror inte jag löser nåt...

Köpa Mac är väl sjysst, men en trasig dator är en trasig dator, oavsett vem som tillverkat den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-07 10:11

Men ditt hardsid då??

Har du usv/fw ljudkort så är ju minin nais, men dyrt om du ska ha i minne och externdisk och så, och en powermac kan ju ha 2 snabba hårdiskar och mycket ram i om du hittar en beggad....

hmm peter h kanske har rätt ändå... jag återkommer.

Enapa: jo det vore väldigt trist att inte kunna använda det. :-S

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-07 14:18
Ursprungligen av GlobalMotion:

Ikväll så startade PC:n om mitt i låtskapande. Ingen fråga, låsning eller nåt utan helt plötsligt var jag tillbaka i BIOS bootup.

Vän av ordning undrar givetvis hur låtskapandet gick till. Du kanske spelade in en ton som trillade utanför datorns upplösning å därav kraschen?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-07 17:58

Spontan omstart...
Minneskrångel!?
Kör Memtest.

Inga fel enligt memtest.
Zwopper: jag mailade dig...har du hunnit kolla upp nano-itx än?

Oprovocerade omstarter kan bero på taskigt nätagg.

1
Bevaka tråden