Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth/Keyboard - oktaver

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är inte så insatt i ämnet keyboards och synthar. Min grabb har växt ifrån sin relativt enkla keyboard med inbyggda högtalare. Han lär sig just 'fur elize' och upptäckte att oktaverna ej räcker till. Vad ska jag tänka på vid nyköp av keyboard? Har funderat på märket Korg och någon av de äldre, enklare modellerna. Hur många oktaver kan man få och vilka modeller har underliggande oktaver för transponering (vet inte om jag uttrycker mig rätt).

mvh
Tony

Det finns keyboardliknande synthar. De har allt som keyboards har fast inte dess begränsningar. Roland XP serien tex. De går att hitta rätt billigt beg.

Tack för svaret GlobalMotion!

Jag vill inflika att XP-serien inte riktigt har alla keyboardfunktioner. XP-serien är "riktiga" syntar utan automatisk komp och sådana funktioner. Många syntar ha inbyggd sequencer, en inspelningsmojäng, där man kan spela in egna melodier och rytmer. Detta ör inget som skapas automatiskt, man måste alltså själv spela in det som skall spelas upp. Sedan kan man ju ta hjälp av kopieringsfunktioner och sånt, men jobbet måste göras.

Är du bara ute efter en keyboard med lite fler tangenter så finns det i princip hur mycket som helst att välja mellan. Det är mest en fråga om vilka förväntningar man vill att keyboarden lever upp till.

Det går ju att komplettera med mjukvara ifall du vill åt autokompen, i annat fall så finns det den gamla Roland g1000 som har 77 tangenter.

Ja, finns en hel del billiga hemkeyboards och mindre elpianon som har åtminstone 76 tangenter. Casio är väldigt billiga om man inte behöver den mest naturtrogna ljudkvaliten.

Spelar han Für Elise o liknande så vill han kanske ha ett Elpiano? Men nog ska han snarast få möjlighet att upptäcka synt-världen! Då är nog XPserien eller kanske en Triton LE begagnad (har möjlighet till komp och sequensering) en utmärkt julklapp? Ett midi-interface till datorn borde nog ligga med i paketet. Lycka till!

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-07 17:59

Ensoniq SD-1

1
Bevaka tråden