Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDIinterface seriellt eller USB1.0??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva ett midiinterface (4x4 helst) inom en snar framtid och undrar vad man ska satsa på. Har bara usb 1 på PC:n och (snart) ett MOTU2408mkII till ljudet.

Innan har jag använt mig av MIDIinterfacet på Audiophile 2496-ljudkortet med "okej" resultat. De hårda syntarna hänger inte med alltid. Vissa toner hamnar fel tidsmässigt, speciellt när man belastar datorn. Vet inte om det beror på syntarna själv (VirusB,P5,AX60,JX8P) min DAW eller MIDIinterface:et.

Hjälp? Tips? Egna erfarenheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 16:56

Hej!

Jag använde ett bra midiinterface förut som heter: ESI M4U.
För mig funkade det alldeles utmärkt! Det må kosta mycket. Men det är värt varenda krona.

//Max

Är det någon annan som haft problem med MIDItajmingen? dvs inte latency så att ljudet från hårdsyntharna hamnar aningen efter inspelad audio tidsmässigt utan att det ibland blir otajt och ibland hamnar rätt? vad kan detta bero på? och hur kan man fixa det?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-13 15:12

Random: Det kan finnas lite olika orsaker till det. Jag kör med ett Emagic Unitor-8 mk1 via seriellporten och är väldigt nöjd med det. När jag har använt det i Cubase har jag märkt att val av drivrutiner spelar roll för hur exakt resultat jag får. Med Windows MIDI fick jag bäst resultat (jag provmätte genom att spela upp ett midispår till en extern synt två ggr efter varandra och sedan jämföra spåren med hjälp av en wave-editor) med cirka 4 ms variationer i värsta fall. Med DirectMusic var variationerna upp till 9 ms i värsta fall. Drivrutiner kan alltså vara en rätt viktig faktor i det hela och likaväl hur väl programmen är skrivna för MIDI-hantering. I alla fall på PC.

I första fallet (max 4 ms avvikelse - möjligen är det bara hälften med tanke på hur jag mätit) låter och känns det väldigt tajt - i andra fallet (max 9 ms avvikelse) får man en känsla av att det inte riktigt sitter där det ska. Så visst gör det skillnad.

kan det inte just bero ett skitigt MIDIskägg i datan

& kommer man undan med dyrare MIDIinterface(aktiv midi-korrigering?) om man har skräpig-midi som UT-data???

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-13 15:47

Skitig midiskägg? :kaaaka!:

I mitt fall var det enbart note on/off-kommandon från sequencern till synten, så att filtrera mer går inte. Men visst, dyrare MIDI-interface kan skala bort 'onödiga' meddelanden, active sensing och så vidare. Fast det handlar ju mer om vad man kör in i MIDI-interfacet (som man inte vill skicka vidare till sequencern eller till andra MIDI-klaviatur.

1
Bevaka tråden