Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max/Msp och cycling '74

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var är dessa för program egentligen är det pluggar, sequencerprogram, midiverktyg??
Har aldrig förstått vad det handlar om, var och kollade på hemsidan men blev inte mycket klokare.

Hur låter det?
Är det lättarbetat?

Cycling74 är företaget, Max/MSP är en miljö att utveckla mediaapplikationer i (ljud, bild, you name it).

Så det kan låta hur som helst, i princip.

Det låter väldigt öppet. Vilka applikationer finns det då, vadå utveckla bild, är det inget musikprogram..?

Max/MSP är en grafisk miljö för att utveckla mediaprogram. Du kan utveckla så väl grafiska som musikprogram.

Det finns redan flertalet färdig pluginpaket som baserar sig på Max/MSP.
Pluggo t ex som är musikplugins.

T ex skulle du kunna sätta samman en egen sequencer för både video och ljud för din liveframträdanden om du nu skulle vilja det.

Så här kan en applikation se ut (det här är Autechres lilla manick):
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Autechremax.jpg

Den här sidan kanske kan vara intressant för att få en inblick i skapandet av instrument och dylikt med Max/MSP. Den visar hur man bygger en enkel synt.

http://www.creativesynth.com/MAXMSP/001-SynthBuildingMSP/sbm_index.html

MAX/MSP är en modulär miljö, så det kan vara rätt svårt att säga exakt vad det är. Det påminner mest om PD, Reaktor, Supercollider, Kyma, CSound och liknande program, snarare än modulära mjukvarusyntar som Moog Modular.

Lättarbetat är relativt, men en bekant till mig tycker att det är lättare än Reaktor (vilket kanske inte säger så mycket). Hur svårt det är beror på hur mycket kunskap du har om syntar och hur de funkar och hur ambitiösa saker du vill göra. Men det är poppis bland mer experimentella musiker, så har du hört Autechre och liknande artister så har du hört Max.

Jag skulle rekommendera det ifall du är intresserad av ljuddesign och mer ovanlig ljudbearbetning och/eller har tröttnat på begränsningarna hos andra verktyg. Men är du ute efter så realistiska analogljud som möjligt, multisamplade pianon osv så är det fel val.

ska kolla

Det såg ju väldigt komplext ut, vet inte om detta är nåt för mig. Håller mest på med oktavbasmusik och ackord.

Är det någon här på 99 som använder MAX"miljön"??

Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

Är det någon här på 99 som använder MAX"miljön"??

Jag använder max/msp sedan nåt år tillbaks och för mig var det en väldigt hög tröskel innan jag lyckades göra något vettigt med det. Precis som false messiah säger så lämpar det sig perfekt för att göra lite mer experimentella applikationer.

Min mest användbara hemmasnickrade applikatoion är ett granulärsyntes som spelas live med två joystickar - så jäkla roligt!

Om du är nyfiken på max/msp så råder jag dig att gå en kortkurs, alternativt att välja ut en månad då du har mycket tid, ladda ner 30 dagars demon och plöj genom de grundläggande tutorialsarna, samt de tutorials som innehåller det du är intresserad av. Efter det så har du nog en ganska bra uppfattning om programet passar dig eller inte.

Kurser i max/msp kan man bla hitta hos:

www.idka.net (gävle)
www.ems.rikskonserter.se (stockholm)

Ursprungligen av Per Samuelsson:

Jag använder max/msp sedan nåt år tillbaks och för mig var det en väldigt hög tröskel innan jag lyckades göra något vettigt med det. Precis som false messiah säger så lämpar det sig perfekt för att göra lite mer experimentella applikationer.

Ursprungligen av Valfrid:

Jag kör ocksà Max/msp. Det tog mig nog ett halvàr av kurser innan jag lyckades göra nàgot vettigt med det. Precis som FM skriver är det relativt hur man finner att jobba med det. Det gàr absolut inte bara att plugg-and-play om man är newbie. Finns liksom inget att ratta pà, det är ett modulbaserat programeringsspràk.

Hu, det där var läskigt likt...

Nu låter jag som en som gör ooompa-ooompamusik, avgudar Autechre men gör inte såna prylar själv.

EDIT: Bara tänkte om det fanns något i Max som jag skulle kunna ha nytta av.

• Oregistrerad
  • 2005-12-07 20:34

hur pass portabelt är max/msp? kan man få ut sin konstruktion som c++ kod eller ngt liknande?

Ursprungligen av fredrik_e:

hur pass portabelt är max/msp? kan man få ut sin konstruktion som c++ kod eller ngt liknande?

Ja, det kan man. Jag kommer dock inte ihàg vad det är skrivet i...

Jag kör ocksà Max/msp. Det tog mig nog ett halvàr av kurser innan jag lyckades göra nàgot vettigt med det. Precis som FM skriver är det relativt hur man finner att jobba med det. Det gàr absolut inte bara att plugg-and-play om man är newbie. Finns liksom inget att ratta pà, det är ett modulbaserat programeringsspràk.

Man kan få ut VST-pluggar (Pluggo, Tritone Digital) och fristående applikationer för OS X och Windows. Det funkar, men med viss overhead och alla gränssnitt har en tendens att vara gräsligt fula.

Vad bra att du frågade, Fiksofoksi. Jag har också undrat ett tag. Blir klart nyfiken men är dålig på trösklar.

Kanske får man kolla in Pluggo (vad det nu är??) om man inte är intresserad av att konstruera själv..

Pluggo är helt enkelt ett paket med färdiga plugins. Instrument och effekter i vst, au och rtas format.

• Oregistrerad
  • 2005-12-07 23:18

nu laddade ja hem det o kollade, fick ont i ögonen av det plottriga gränssnittet, vem kom på iden att "ikonen" som man drar i för att förstora ett objekt skulle vara 1 pixel stor? korkat oxå att förkorta objektnamnen sådär... lists-sektionen innehpåller "atoi" "iter" "atoa" och "zl"... verkligen pedagogiskt. :hmmm: Fick ett tveksamt första intryck. max/msp verkar inte skilja på typer heller.. är alla signaler i max/msps ljuddel floattal?

Jag tycker att synthmaker verkar vara det hetaste inom den här typen av program just nu, tyvärr är det ju inte på version 1.0 än men de är ju ljusår trevligare att jobba i än detta max/msp-plotter-helsicke... i Synthmaker snackar vi gränssnitt... men i väntan på framtida synthmakerversioner så föredrar jag gamla goa synthedit

1
Bevaka tråden