Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trumprogram och keyboardlayout

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 12:18

Goddagens alla glada trumprogrammerare!

Hur lägger ni ut era trumsamplingar på keyboarden i er sampler/samplermjukvara? Själv har jag hållit på i alla år och provat olika modeller men det blir liksom aldrig bra. Smartast kanske vore att använda General Midistandarden men där tycker jag att ljuden ligger fel. Man vill ju ha viktiga ljud såsom BD och SD i mitten ju...

Hur man än gör så antar jag att det blir någon av följande två varianter:
1. Ljuden ligger där de ligger, spelar ingen roll, anpassar trumprogrammeringen till keyboardlayouten.
2. Fast keyboardlayout, om man hämtar program från andra så ändrar man layouten innan man börjar använda den.

Själv föredrar jag att ha en fast layout eftersom det är mer inspirerande och lättarbetat när man byter program och allt stämmer men tyvärr blir det ju ganska mycket extraarbete om man vill använda ett nytt set som någon annan gjort...

Hur gör ni, vore intressant att höra lite idéer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-09 12:25

Jag använder GM-standardlayoutet som utgångspunkt, men det händer att det trillar ned trumljud på andra tangenter med. Programmering sker i Cubase och det som spelar upp trumsamplingarna är LM4.

Det är väl bara GM som är accepterad standard - tyvärr, eftersom den inte verkar genomtänkt överhuvudtaget, utan bara en godtycklig uppräkning av ljud.

Det är nog bara att hitta på en egen, men det är ju förstås ingen nackdel om du hittar på samma som andra Ensoniq hade på sin tid en rätt fiffig "standard" som de använde på sina trumsamplingsbibliotek, med många tangenter för variationer på ljud. Kanske nåt att kolla på för inspiration? (argh; hittar jag ingen referens online)

Vad använder du som masterkeyboard? Med lite tur går det att konfigurera så att det skickar andra not-värden än de som är på keyboardet.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-11 09:53
Ursprungligen av Johannes:

Vad använder du som masterkeyboard? Med lite tur går det att konfigurera så att det skickar andra not-värden än de som är på keyboardet.

Jag har lite olika keyboards, oftast en liten Yamaha med minitangenter. Jag körde rätt mycket med drummaps förr men jag tyckte det skapade onödigt extrajobb. Det är oftast enklare att flytta om i samplern om man tycker det är tokig ordning.

Tack för tipset i alla fall.

Ja GM-standarden är rätt skum. Två olika visselpipor t.ex. Hur ofta använder man visselpipor i en låt? Måste vara någon sambafantast som skapade trummappen.

Jag spelar nog enligt GM-standard, men det är sällan kiten jag använder följer den, förutom bd, sd, hh och cymbal. Resten är oftast olika former av elektroniska percussion. Sjävla grunden av GM gillar jag, funkar bra för mig. Kanske är för att man blivit van också. Fast finns det inte någon form av utökad/förändrad map? Såg någon video för ett halvår sen med ett nytt sätt att mappa för att underlätta när man spelar. Nu minns jag inte längre.

Själv gör jag precis som du skrev ovan. Flyttar om i samplern om något inte skulle ligga som jag vill att det ska göra. Jobbigare att sitta och editera midi-meddelanden.

Förresten, vad menar du med bd och sd i mitten? Vill du fortfarande ha hh på f#1-a#1 osv medans bd och sd ligger på c3-d3 t ex? För mig skulle det kännas väldigt omvänt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 12:15
Ursprungligen av Katzenjammer:

Förresten, vad menar du med bd och sd i mitten? Vill du fortfarande ha hh på f#1-a#1 osv medans bd och sd ligger på c3-d3 t ex? För mig skulle det kännas väldigt omvänt.

Ja, eftersom jag då och då spelar in "live" vill jag ha hihat i vänsterhanden, det är enklast för mig. Fast jag följer inte GM så mina hihattar ligger på F#2-A#2...

1
Bevaka tråden