Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bassynth efterlyses!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis(bassist) ska köpa en synth för med syntbasljud.

Nån som vet någon för typ 2-3000 spänn?

Novation Basstation eller Superbasstation.

Han syntkillen på jam i sthlm sa att det inte var någon botten i Basssstation.

Är det ett bra val?

Ursprungligen av axelwaad:

Han syntkillen på jam i sthlm sa att det inte var någon botten i Basssstation.

Är det ett bra val?

Tja.. allt är relativt. En Basstation har kanske klen botten jämfört med en Minimoog men klarar sig bra jämfört med en Nordlead. En annan bassynth som jag glömde ta upp innan är Waldorf Pulse. Den kan man hitta för 2500-3000:- och den är också ett alternativ. SCI Pro One som många hänvisar till här ligger en bra bit över 2-3000:- Ser dem sällan för under 6000:- om jag ska vara ärlig.

• Oregistrerad
  • 2005-12-12 18:11

Finns ju en till salu här på 99 om jag inte minns fel.. slå till, det är en kul maskin!

(thomann rear ut dom som VST/AU just nu)

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-12 19:14

Äh, köp en fin VA, de är ju lite roligare.. Typ en Nord Rack för 1500kr, har sett några gå för det priset. En sådan kan ju göra alla synthbasljud man kan tänka sig.

Roland Juno-106.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:25

Ska den användas i livesyfte? I så fall rekommenderar jag att man tömmer spargrisen och köper världens kanske bästa bassynt, en Sequential Pro One.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-12 20:26
Ursprungligen av PF:

Ska den användas i livesyfte? I så fall rekommenderar jag att man tömmer spargrisen och köper världens kanske bästa bassynt, en Sequential Pro One.

Håller med!
...och om du tröttnar, så kan ju jag få den i julklapp!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:27

F E T !

• Medlem
  • 2005-12-12 20:32

Ok, ge mig numret till den som säljer en P1:a för 2-3 kkr.

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-12 20:35

...letar...
...vill minnas att det är en studio i Norrkköping som håller på att klappa ihop, 3-3,5 har jag hört - Det kliar i G.A.S-en!

• Oregistrerad
  • 2005-12-14 08:31
Ursprungligen av Zwopper:

...letar...
...vill minnas att det är en studio i Norrkköping som håller på att klappa ihop, 3-3,5 har jag hört - Det kliar i G.A.S-en!

hmm... kan det vara studion som ligger granne med där jag bor? har du ngt mer info där?

Citat:

Om man ändå ska tömma spargrisen så är väl ändå Moog taurus 1 pedaler oslagbara...Då har man ju dessutom händerna lediga för att göra annat...

antti har gjort en gratis-taurus. bör vara trovärdigt emulerat... http://antti.smartelectronix.com/

Men...har dom emulerat den lilla glasluckan med det programmerbara ljudet ?

...nä ! Skulle inte tro det...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:36

jgb: Näää, inte 2-3 laxar men man får ju tömma spargrisen å bjuda till lite!

• Medlem
  • 2005-12-12 20:38

PF: Sant. Jag gav 4 kkr för min.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 20:39

GAH! Dom som har, dom får.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-12 23:22

SuperBassStation har rätt bra drag i botten, med hjälp av subosc och analogdist (+ ett riktigt snyggt analogchorus)

Pulse, annars, är nog det hårdaste du får för under 3k...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 08:47

Jag tror mer på en billig analog som t ex Pulse:n än någon VA. Vad det gäller basljud så är det fortfarande få VA-synthar har bra bottendrag.

problemet med de va-syntar jag provat till bas e att de bumlar till det innan de fyller ut

Om man ändå ska tömma spargrisen så är väl ändå Moog taurus 1 pedaler oslagbara...Då har man ju dessutom händerna lediga för att göra annat...

Hmm, ja. Ja det är synt att killen inte kan lägga mer än 3 pappkartonger. Annars hade jag köpt en p1 åt honom. För hans pengar. Waldorf Pulse kanske. Junon är ju lite för dyr..
Själv tycker jag Korg M/P Är en aldeles utmärkt bassynth. Kanske inte i samma liga som Obermoogsyntar men snakka om flexibilitet.

Till Hampus --> Novation Basstation och K-Station, Waldorf pulse, Nån FM synth typ DX7 SY77. Om du tjatar på dom lite så kanske --> SC ProOne, Korg Mono/Poly. Moog Rouge. Yamaha CS-15 (kanske?)

Till sist en fråga, om någon har någon ovanstående synth så lägg gärna upp dem..

hvM Alexwadd

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 16:04

Dessutom ska man kanske lägga till att Pulse:n är en rätt flexibel liten sak, användbar till betydligt mer än bara basar, och en ganska mysig synth på det stora hela taget. (dock förutsatt att den har OS 2.01...)

1
Bevaka tråden