Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C64 som ljudmodul?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Som gammal synthmicklare som haft en längre paus (15 år! Hu.) så funderar jag nu på att få liv i de gamla prylarna. Bl. a. har jag en gammal C64 (brun brödburksmodell) liggande som jag skulle vilja använda.

Det jag skulle vilja göra är att använda den som ljudmodul. Jag tänker mig då ljudkontroller på C64-skärmen och tillgång till ljuden via MIDI. Jag har inte riktigt hittat detta vid mina sökningar på nätet (eller åtminstone inte förstått det) och undrar nu om det finns någon här som har tips om

- kan man göra så som jag vill?
- vad behöver jag för mjukvara?
- vad behöver jag för hårdvara?

Hälsningar
Christian

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 11:52

www.prophet64.com
http://www.ucapps.de/midibox_sid.html

midiboxen är väl det som är närmast. Fast jag tror att det du söker inte riktigt finns..?

• Oregistrerad
  • 2005-12-15 15:03

Jag håller på att färdigställa en midibox (ucapps-länken) och det är väl i krokarna av vad du vill ha. Även om det ju innebär att du skrotar din dator och istället får en renodlad synt.

Tack för era svar. Kalla mig fånig men jag vill inte förstöra den gamla burken...

Om jag förstått det rätt så ger Prophet64:an mig tillgång till ljuden på det sätt jag vill. Genom en sequencer som jag kan få att gå synkront med DIN-Sync. Det finns till och med en lämplig ingång för detta på C64:n?

Det jag söker verkar vara ljudskruvar-interfacet typ Prophet64 med tillgång till enskilda "toner" via MIDI. Hmmm... Då blir ju frågorna:

- Går Prophet64 att få att låta via en midi-signal? Om inte; varför?
- Finns midiinterface för C64 att få tag på utan att bygga om / bygga själv?

/Christian

Det var ju inte direkt billigt. Lägg på nån tusenlapp och du kan få en sidstation ju...

Ja, det var kanske snarare i "roligt på Blocket"-kategorin egentligen

Annars skulle det vara skitläckert att ha en C 64 med ett sådant kort för nostalgikänslans skull. Skulle jag hitta en till bra pris skulle jag nog slå till.

Fanns tydligen nått trumpadskit till 64:an, vore ju kul.

Guess what?! Jag håller på att bygga en Quaddra SID! :kaaaka!:
Sen blir det en FM synt alá HomeBrew!
Länk tips till cstromblad å alla andra synthbyggare: http://www.ucapps.de/
Här finns en MASSA roligt. Enda problemet är att tiden inte räcker till.
Men jag SKA bygga färdigt min SID synt!

En liten fundering. Är det någon som vet om 99musik skulle kunna fixa en allmän filmapp så man kunde lägga upp lite byggtips å sånt? Har lyckats samla på mig en hel del genom åren. Antar att det finns fler med lödvana och som gillar utmaningar!

Tack för era svar. Det verkar ju inte som om jag missat något vid mina sökningar på nätet. Förutom era tips är det enda andra jag hittat ett program som heter AnyWare M64; någon som har erfarenhet?

Dessutom; vet någon var man kan hitta byggbeskrivning för midi-interface till C64? På ucapps?

MVH
Christian

cstromblad: det finns ett Jag kommer ihåg att jag har en .zip-fil någonstans med MIDI till C=64. Tyvärr kommer jag inte ihåg var När jag får tid kan jag gräva bland mina backup-CDs. Men det kan ha varit på Programmers Heaven jag hittade den.

EDIT: se där! http://www.programmersheaven.com/zone20/cat119/13859.htm

EDIT igen: ser ju rätt byggbart ut tillochmed! Skriv till om du ger dig på det; jag kunde vara intresserad av samarbete, och att sno din PCB-design

1
Bevaka tråden