Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wavestation Problem

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 11:36

Hej
Har precis lagt rabarber på en Wavestation EX för tre lax. Underbar synt! Hur kan man sälja en sådan för bara tre tusen? Dessa kommer säkert bli nästa generations minimoog. Men nu ett problem: Fick inte med någon manual, och har fattat att man måste spara både Waveseq. Patch och performance. Men om jag gör det och editerar ett ljud och inte vill spara det sedan ligger mina editeringar kvar även om jag byter till andra ljud, stänger av/på osv... Frustration. Ångest. Vrede. Snälla, hjälp mig !

Själva wavesequencerna har ingen undo-funktion alls. Allt man ändrar sparas!

Wågstationen är en underbar synt men lider av ett par designmissar i hur man hantera ljuden. Du har tre "nivåer" på den.
1: Wavesequence och vågform (du har 455 vågformer att välja mellan)
2: Patch
3: Performance
Lättast är det om vi börjar underifrån. En wavesequence är en sekvens av några av alla 455 vågformer som finns i ROM-minnet. Du kan i princip koppla ihop och göra hur komplicerade wavesequences som helst. Dessa kan användas istället för eller ihop med 1, 2 eller 4 waveforms. Varje vågform/wavesequence kan ses som ett element som har en komplett uppsättning syntparametrar såsom ADSR, filter och så vidare. Dessa wavesequences/vågformer, 1, 2 eller 4, som man bearbetat med de nyss nämnda syntparametrarna bidar en Patch. En patch är ett enkelt ljud. På i princip alla andra syntar i världen kan man sedan lägga upp patcherna på olika MIDI-kanaler i ett Performance, men inte på Wavestation. Där består ett performance av upp till 8 patcher. Vill man spela multitimbralt med en Wavestation får man bygga ett Multi Setup, detta består av upp till 8 Performances där varje Performance kan tilldelas en egen MIDI-kanal. Vill man alltså bara stå och latja med sin Wavestation är alltså ett performance det man spelar med, inte en patch. Patcherna kommer man bara åt om man går in i editeringsläge på ett performance.

Ändrar du en Patch som ingår i ett performance så kommer Performancet inte längre låta som det gjorde innan man ändrade. Ändrar man en Wavesequence är det samma sak, alla patcher som använder denna Wavesequence får denna ändring. Således även alla de performance som använder denna Patch som i sin tur använder denna Wavesequence. Detta är lurigt och totalt perverst tänkt. Ännu dummare är det när man den hårda vägen lärt sig att alltid utgå från en oavnänd Wavesequence när man gör en ny eftersom man inte kan spara den editerade Wavesequencen på en ny plats. Säg att du har lagt 3 timmar på att skapa en glittrig och vacker Wavesequence på plats nummer 3. Du vill göra en variation på denna och spara den på plats 4. Det kan du inte, du kan bara spara den samma plats. Nu kan man i och för sig kopiera en Wavesequence från en plats till en anna, men tro inte att den låter likadant för det.

ha överseende med eventuella stavfel eftersom jag skall ta lunch men tänkte skriva ett kort inlägg innan den...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-16 13:58

Ett kort inlägg!??! :eek: :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 15:05

Stort tack för hjälpen. Hoppas du han med lunchen. Vilken OTROLIG miss! Jag kommer aldrig våga editera någon sjysst wavesequence. Har jag fattat det rätt, att synten sparar ens editeringar vare sig man vill eller inte? Blir det inte onödigt att ha en spara funktion i så fall, ifall det ändå ligger kvar i minnet?

Nja, att den automatiskt sparar editeringar av en Wavesequence vet jag väl inte... man måste så vitt jag vet välja att man skall spara wavesequencen. Gör man inte det så får man ju tillbaka originalet när man byter till en annan sekvens och sedan byter tillbaka. Om man bara är medveten om hierarkin i n Wavestation så är den inte så bökig att handha. En Roland JP-8000 jobbar tvårt om. Den har Patchläge och Performanceläge där Patcherna i ett Performance är kopior av Patcherna i Patchläge. Står jag i Performanceläge och editerar en Patch så sparas Patchen ihop med Performancet, den skriver inte över "patch-patchen". Det är skitbra tänkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 16:07

Hmmm... Jag håller med om att själva ljuden är rätt lätta att programmera, men vissa saker förbryllar mig. Om jag t.e.x. sparar en wavesequence jag gjort och sedan byter vågform i första steget utan att spara, så ligger den förändringen kvar trots att jag byter wavesequence, patch, performance knäpper av och på osv.

Nu verkar det som att jag och Parakeeten har lite olika uppfattningar här (och jag måste erkänna att det verkar som att han använder sin WS klart mer än mig)...
Men jag är ganska så säker på att en wavesequence förändras vid editering oavsett om man sedan sparar eller ej. -Jag har iallafall lyckats "fördärva" ljud på det sättet. Och det är ju det Nisse beskriver också...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-16 17:36

Vågformskedjorna(för att nu prata svenska sparas så fort du editerar dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 10:49

Huvaligen... det var ju besvärligt, men man lär sig väl leva med detta, det är ju trots dessa brister en grym synt med en OTROLIG ljudkvalitet för ett så gammalt instrument. Än en gång, tack för hjälpen allihop... Vilken tur att ni finns!

Jag får nog erkänna att jag hade fel. Jag provade precis och visst fanken sparas vågsekvensediteringen direkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 20:22
Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag får nog erkänna att jag hade fel. Jag provade precis och visst fanken sparas vågsekvensediteringen direkt.

Visst är det knappt så man kan tro det? Fast å andra sidan, i dessa analoghypens tider minner det ju om svunna tider när en rattvridning inte kunde göras ogjord genom att byta preset När vi ändå har hamnat på samma tråd Real Parakeet måste jag berömma dig för en kanonfin presentation av Tangerine Dream jag snubblade över i en dykning i forumets digra arkiv. Kan bara inte förstå att du ogillar Zeit från 1972 så mycket... En av deras bästa enligt mig. Mörk!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 12:49

Jag bara säger det... gränssnittet på den där synten... huva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-17 20:39

har nog ett ram-kort till waven liggandes. då får du en ny bank för waveseq,patch,perf som heter card.
Intresserad?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 11:24
Ursprungligen av Mangoo:

har nog ett ram-kort till waven liggandes. då får du en ny bank för waveseq,patch,perf som heter card.
Intresserad?

Öh, eventuellt. Vart bor du och hur mycket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-19 11:32

Göteborg. pris ingen aning.

"Kan bara inte förstå att du ogillar Zeit från 1972 så mycket... En av deras bästa enligt mig"
Hm... får lyssna av den i eftermiddag. Jag har inte lyssnat så myclet på dem på sista tiden, men det kan man ju ändra på. Just nu sitter jag och lyssnar på Redshift. De låter precis som Tangerine Dream gjorde på 70-talet. Och de använder även Korg Wavestation.

1
Bevaka tråden