Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synt för formanter?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 21:17

Jag är svag för syntar som kan generera ljud som låter som de vokaler som den mänskliga rösten genererar. Jag vet att det finns gott om syntar som har utvecklats på språklabb och annat som klarar detta galant, men var ska jag börja leta om jag vill ha tag på detta i en serietillverkad synt? Eller måste man gå till samplers för att få till detta? Hur gör man i så fall? Är det någon som sitter på bra formantsamplingar?

Det ska låta syntetiskt ifall någon undrar...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 21:22

Yamaha FS1R, E-mu Morpheus (och efterföljarna).

• Medlem
  • 2005-12-17 02:08

Köp min FS1r!

• Oregistrerad
  • 2005-12-18 12:59
Ursprungligen av jgb:

Köp min FS1r!

Tyvärr kom ditt inlägg lite sent - jag letade upp en på Vendolin och slog till direkt. Antagligen betalade jag ett överpris också - 3000 kr inklusive frakt, men det gör inte så mycket. Jag köper inte så mycket saker nu för tiden och detta var en liten julklapp till mig själv.

Ska bli kul att se vad man kan göra med den. Kall och kristallklar är ett omdöme jag har hört. Det kan bli kul att sätta det i kontrast till de andra lite mer fuzzy, varma syntar jag har.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-17 02:56

Va?1 Har FS1r talsyntes? Eller är det bara formantfilter vi pratar om nu?

• Oregistrerad
  • 2005-12-18 13:00
Ursprungligen av Clase:

Va?1 Har FS1r talsyntes? Eller är det bara formantfilter vi pratar om nu?

Det är inte talsyntes jag är ute efter utan enbart möjligheten att laborera med röstlika formanter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-17 02:58

Får man spö om man säger Virus igen? Finns några riktigt balla formantpatchar i min iaf..

Har inte nordleaden nåt som talas i demosången? DX7 kan säja YAAAA iaf

De flesta lite duktigare syntar kan göra formantljud, det är mest en fråga om rätt kombination av bandpassfilter, vågformer och brus. Sound on sound har som alltid en artikel om det.

Det finns så vitt jag vet två olika metoder som används för syntetiskt tal, det ena är syntetisering som ovan, det andra är sampling. När det gäller syntar skulle jag satsa på en Nord Modular/Micromodular om du verkligen vill grotta ner dig - där kan man trixa både med färdiga formantfilter och bygga egna utifrån bandpassfilter, och dessutom trixa med modulering av de olika banden på en helt annan nivå än färdigpatchade syntar. Samplad röstsyntes är vanligare nu, mest för att det inte låter lika syntat vad jag förstår.

Ytterligare ett alternativ är att leta upp lämpligt talsyntesprogram, sätta sig med en lista över de språkljud som finns i svenska/engelska (fråga en lingvistikprofessor) och sampla de delarna.

Elektron Monomachine

Kawai K5000 har formantfilter, men man har inte nån större kontroll över det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-17 12:06

Ah, jag hade helt glömt bort Microwaven, den är rätt duktig på att göra formantljud har jag för mig. Min är dock inte ikopplad för tillfället..

Men man kan få Fs1r att tala.

E-mu's formantfilter är inte heller mycket att hänga i julgranen. Man har för lite kontroll över dem för att det ska bli användbart.

Glöm inte heller Evolution EVS-1 och Ensoniq EPS16+!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-18 15:15

FS1R har ett av de fetaste lead-ljud jag hört från en FM-maskin...Platypus, A9 tror jag det är...saknar faktiskt det...

Överpris? Näe, det tror jag inte...helt ok för en sådan...

OK !!! ...Nu har det varit tillräckligt mycket snack om "FS1r" för att väcka mitt intresse för hur den låter men ett bra tags letande på nätet för att få höra dess "demolåtar" kan bara sammanfattas med följande matchresultat,

" WWW-Roger 1-0 " :rolleyes:

Kan någon snäll människa hjälpa mig med att få höra dessa demolåtar?

Go Jul, Pianomannen! Här finns lite ljudfiler: http://www.jarrelook.fsnet.co.uk/KitYamFM.html

Edit: Oops ljudfilerna verkade vara borttagna. Typiskt!

Hittade en annan sida där man kan höra synthen prata, cool!

http://www.xs4all.nl/~niff/fs1r/fseqs/mp3/

Tackar Dallen för det som Du hittade.

...dock så undrar jag fortfarande hur dess "originaldemos" låter...

...nå'n som har en sittandes i sitt rack och som kan tänka sig att lira in dessa demos?...

...eller någon tidigare ägare med "know how" om vart dessa fortfarande kan avlyssnas?...

...kanske genom någon FS1r-sida eller forum på nätet som jag missat?... :rolleyes:

Satan vad coolt det vore om man ringde till Telia eller nåt sånt och möttes av en sån här röst istället...

• Oregistrerad
  • 2005-12-21 20:59

Jag får tills vidare referera till JGB för samplingar. Janne? Kan du inte plocka några sköna ljud från FS1R och lägga upp för allmän lyssning? Jag får min imorgon, men jag tror inte att jag kommer att hinna mecka med detta i jul.

• Medlem
  • 2005-12-21 21:02

Min är utlånad, så det blir svårt.

• Oregistrerad
  • 2005-12-21 21:23

mjukisar finns ju... den här kanske?

http://www.virsyn.de/T3_formanTERA.gif

japp, finns en rolig som heter "delay lama" också
aoueeiiyyy

• Oregistrerad
  • 2005-12-22 23:50

Jag sitter med en Yamaha FS1R bredvid datorn och har lekt lite. Det är en otroligt komplicerad synt och jag känner mig som Bambi på hal is när jag försöker skruva till ljud. Om man är van vid en vanlig romplersynt som t.ex. JV-2080 så är det ett helt annat tänk bakom FS1R - man måste lära om allt man tror sig kunna om att ratta racksyntar.

Men den är skön! Täcker upp mitt behov av formantsyntes och FM-syntes för tillfället. Den har t.ex. tonvis med sköna ljud från Yamahas DX serie i sig och bara det är värt varenda öre.

Manualen finns att ladda hem från Yamaha, men tyvärr suger den. Alldeles för tekniskt orienterad - skulle vilja ha den ur ett musikaliskt perspektiv istället med exempel och walkthrougs. Det ser man dock sällan...

1
Bevaka tråden